Çok uzun zamandır üzerinde konuşulan Evolve sonunda karşımızda. Aklımıza damdan düşer gibi giren ve bir daha da çıkmayan Evolve beklentileri karşılıyor mu yoksa sadece iyi pazarlamanın güzel bir örneği mi gelin hep beraber bakalım. Öncelikle Evolve’un 4 kişilik bir ekip halinde oynanan co-op multiplayer bir oyun olduğunu belirtelim. Eminiz aklınıza hemen Left 4 Dead gelecektir. Gelmeli de çünkü iki oyunun da yapımcısı aynı firma. Bu türe hayat veren ve belki de en iyi örneğini ortaya koyan Turtle Rock Studios, en iyi bildiği işin üzerine giderek çıtayı Evolve ile yükseltmeyi amaçlıyor. Daha yukarıya tırmanmak adına tekrara düşmemeniz gerektiği için, yeni şeyler denemekten çekinmemiş yapımcı ekip. Left 4 Dead ile 4 kişi olarak bir zombi ordusuna karşı oynarken, Evolve ile yine 4 kişi olarak ama bu kez tek bir yaratığa karşı mücadele veriyoruz. İşin güzel tarafı, bu yaratığı da yine bir oyuncu kontrol ediyor. Yani kısacası Evolve, dörde karşı bir toplam beş oyuncunun oynadığı asimetrik bir multiplayer aksiyon oyunu. Yenilikse yenilik, farklılıksa farklılık… Yapımcı ekibi kutluyoruz. HEPİMİZ BİRİMİZ İÇİN Evolve multiplayer bir oyun olduğu için takip ettiği bir senaryosu bulunmuyor. Fakat iki tarafın neden birbiriyle kapıştığına dair bir başlangıç hikayemiz mevcut. Uzak bir gelecekte insanlık Dünya’yı terk eder ve uzayın derinliklerindeki Shear isimli gezegene yerleşir. Fakat seçilen bölgede bir yanlışlık olmalı ki, uzayın o kısmında bir anda en değerli unsur haline gelirler. Haliyle etraftaki yaratıkların ilgisi buraya kayar ve tüm insanları katletmeye başlarlar. Oyundaki karakterlerden birisi olan William Cabot bu duruma bir dur demek ve kalan son canlı insanları tahliye etmek amacıyla bir ekip kurarak yaratıklara meydan okur. Temel hatlarıyla hikayemiz bu şekilde ve yaptıklarımızı anlamlı kılmak için yeterli olduğunu söyleyebiliriz. Oyunda 4 sınıfa ayrılmış toplam 12 avcı ve 4 tane deyaratık bulunuyor. Online bir oyun olduğu için bu sayıların zamanla artması muhtemeldir ki şimdiden 4 yaratıktan birisi (Behemoth) indirilebilir içerik olarak satılıyor. Karakter sınıflarımız Assault, Trapper, Medic ve Support şeklinde ayrılıyor. Assault, ekibin saldırı ve savunma yükünü çekerken, Trapper yaratığın takibinden ve kapana kıstırılmasından sorumlu. Medic zaten isminden fazlasıyla belli oluyor diye düşünüyoruz. Support ise her şeyden biraz yapan, diğerlerinin aritmetik ortalaması gibi bir sınıf. Oyundaki 12 karakter bu 4 sınıfa üçerli olarak bölünmüş durumda ve hepsinin birbirlerinden ayrılmasını sağlayan önemli özellikleri var. Öyle ki, aynı sınıf altındaki iki karakter bile birbirinden çok büyük farklılıklar gösterebiliyor. Örneğin Trapper sınıfından Maggie, Daisy isimli hayvanı ile yaratığın izini sürebilirken, Abe ise takip edilebilir dart oklarını yaratığa veya yemeğine saplayarak yer tespiti yapıyor. Baktığınız zaman ikisinin de görevi aynı ancak yapma şekilleri çok farklı ve bu oyuna da direkt olarak yansıyor. Oyuna dahil olduğunuz ekipte Abe varsa yaratıkla ilk karşılaşma süreniz Maggie’nin aksine çok daha uzun sürüyor ancak bir kez dart okunu kullandıktan sonra bu kez de hedefinizi asla kaybetmez hale geliyorsunuz. Anlayacağınız karakter seçimi ve o karakterde uzmanlaşmak oldukça önem arz ediyor. Ancak Evolve’da asıl önemli olan takım dayanışması. Bu tarz 4 kişilik co-op oyunlarda ekip ruhu her zaman önemli olmuştur ancak bu durumun Evolve’da olduğu kadar keskin olduğunu hiç görmemiştik. Eğer doğru iletişim kuramazsanız, herkes görevini layığı ile yerine getirmezse veya bir kişi çok tecrübesizse yaratığa karşı kazanmanız imkansız oluyor (karşıda da çok tecrübesiz bir oyuncu varsa o ayrı tabii). Bu durum hem eksi hem de artı hanesine yazılmayı gerektiriyor. Aslında Evolve’un hemen her özelliği bu şekilde. Sağlam bir takım dayanışması gerektirmesi, iyi bir ekip oluşturduğunuzda oyundan inanılmaz fazla zevk almanızı sağlıyor. 4 adet doğru oyuncunun yer aldığı maçlardan uzun süredir hiçbir oyundan almadığımız kadar keyif aldık. Ancak bu durum çok nadir yaşanıyor ve maalesef herkes kahraman olmaya çalışıyor. Böyle olunca da işin avcı tarafı maçlara hep 1-0 geride başlamak durumunda kalıyor. EVRİMİN SON HALKASI Oysaki yapımcı ekibin oyun mekaniğinde maçlara dezavantajlı başlayan taraf yaratıklar. Her yaratığın 3 evrim basamağı bulunuyor ve maç içinde çevredeki diğer canlılardan beslenerek evrimleşmesi gerekiyor. İşte bu basamaklardan ilkinde yaratıklar oldukça güçsüz durumda. Öyle ki, bu seviyede kapışmaya kalktıklarında canlı olarak çıkabilirlerse kendilerini şanslı saymalılar. Bu yüzden yaratıkla oynadığınızda bir süreyi tamamen kaçarak, gizlenerek ve beslenerek geçiriyorsunuz. Yeterli besini alıp ikinci seviyeye ulaştığınızda ise işin rengi değişmeye başlıyor. Bize soracak olursanız, iki tarafın tamamen eşit güç dengesine sahip olduğu an tam olarak burası. En keyifli kapışmalar ikinci seviye yaratıklara karşı yaşanıyor. Ancak olur da düşmanınızın (kim düşman tartışılır tabii) üçüncü evrim basamağına çıkmasına izin verirseniz güç dengeleri ciddi şekilde bozuluyor. Yaratıklar bu seviyede resmen durdurulamaz oluyor ve kaçmaya gerek duymuyor. Avcı ekibinin üçüncü seviye bir yaratığı öldürmesi elbette imkansız değil ancak tamamının harika oyunculardan kurulu olması lazım. Tek bir kişinin bile en ufak hatası tüm takımın ölümüyle sonuçlanıyor çünkü. O yüzden ne yapın edin, yaratığın yerini hızlıca tespit etmeye bakın. TAKİBE TAKİP Goliath, Kraken ve Wraith oynanabilir durumdaki üç yaratığımızı oluşturuyor. Onların da tıpkı avcılar gibi birbirinden tamamen farklı özellikleri ve güçleri bulunuyor. Goliath güç ve hız olarak en dengeli yaratık iken, Kraken uzak menzilli saldırıları ile avcılara karşı önemli bir avantaj elde ediyor. Wraith ise doğru kullanıldığında oynaması en keyifli yaratık olmuş. Sağlık ve zırh özellikleri diğer ikisine göre az olsa da gizlilik konusunda uzman olması onu vazgeçilmez kılıyor. Yaratık ile oynarken gizli kalabilmek oldukça önemli zira arkanıza bol bol iz bırakıyorsunuz. Yediğiniz bir canlının kalıntıları veya sizden korkup kaçan kuşlar avcıların anında dikkatini çekiyor ve takibi kolaylaştırıyor. Özellikle ilk seviyede buna benzer hatalara düşmemeli ve düşmanınızın aklını karıştırmalısınız. Neyse ki oyundaki haritalar oldukça büyük ve saklanmaya müsait şekilde tasarlanmış. 12 farklı harita yer alıyor oyunda ve çeşitlilik anlamında tatmin ettiklerini söylemeliyiz. Özellikle CryEngine ile yaratılmış olan Shear gezegeni inanılmaz güzel görünüyor. Gerek doğa şekilleri olsun, gerek vahşi yaşamı olsun gerçek anlamda “yabancı” bir gezegende olduğunuzu hissediyorsunuz. ŞARTLI TAVSİYE Evolve’un bize göre en büyük eksisi, elindeki karakter ve yaratıkları siz gelişme gösterdikçe açıyor olması. Sınıfların diğer karakterlerini açabilmek için ilk verilen karakterle her özelliğinizi artırmanız gerekiyor. İyi güzel ama, takım oyunu bu kadar önemliyken sen bireysel gelişimi ödüllendirirsen, herkes de başına buyruk hareket etmeye başlar haliyle. Her karakter baştan açık olsaydı bu kadar karmaşa yaşanmazdı diye düşünüyoruz. Evolve gerçekten çok eğlenceli bir oyun, olur da dört kusursuz yandaş bulabilirseniz tabii… DETAYLAR Oyunda Hunt, Nest, Rescue ve Defend olmak üzere 4 farklı mod bulunuyor. En çok Hunt oynayacaksınız ama özellikle Defend’e de bir şans verin deriz. Bizim bildiğimiz Kraken denizde yaşayan, ada büyüklüğünde devasa bir yaratık. Evolve’da kendisini daha küçük görüyoruz ama bu korkutucu olmasına engel olmuyor. Yaratık etrafındaki kuşları harekete geçirdiğinde ekranda kabak gibi belli etmiş oluyor kendisini. Tabii usta oyuncular bunu bir taktik olarak da kullanabiliyor. Vahşi yaşam olarak etrafa serpişmiş olan daha küçük yaratıklar bulunuyor. Bazen bu arkadaşlar gelip sizi öldürüyor, tüm takıma rezil olduğunuzla kalıyorsunuz. PUANLAMA