reklamı kapat

POPÜLER

facebook

Facebook, Facebook’u kullanmadığınız zamanlarda hangi verileri, neden topluyor?

 - Güncelleme: 18 Nisan 2018 19:12

Facebook skandalının ardından Amerika meclisi önünde 500’den fazla soruya cevap veren Mark Zuckerberg’in açıklamaları arasında kafa karıştıran yanıtlar bulunuyordu. Onlardan biri de Facebook’un kullanılmadığı zaman toplanan verilerdi. Resmi blogda bu soru yanıtlanıyor.

Facebook resmi blogundan Mark Zuckerberg’in kafa karıştıran açıklamalarından birine detaylı bir yanıt hazırladı. Bildiğiniz gibi Zuckerberg, kullanıcılar o an platformda olmasa dahi verilerinin toplanabileceğini söylemişti. Hatta bir adım ileri giderek daha önce platforma kaydolmamış kişilerin dahi verilerinin güvenlik gerekçesiyle toplandığını kaybetmişti. Bu endişe verici bilgiler için bir cevap nihayet platformdan geldi. Siz sosyal medya ağında aktif değilken verileriniz nasıl ve neden toplanıyor?

İlişkili siteler ve uygulamalar

Daha önce bizim de belirttiğimiz gibi Facebook pek çok site ve uygulama ile iç içe bir platform. Pek çok internet sitesi ya da uygulama daha bağlantılı ve etkili bir içerik ve reklam deneyimi için sosyal medya devini kendi platformuna dahil ediyor. Böylelikle sosyal medya devi de buradaki hareketlerinizden veri toplayabiliyor. Örneğin sitelerde yer alan “Beğen ve paylaş” tuşları sadece Facebook’ta içerik paylaşmaya yardımcı olmuyor. Sosyal medya devine de veri akışı sağlıyor. Aynı şekilde sitelerde “kolay olsun” diye kullandığımız “Facebook ile giriş yap” seçeneği de öyle. Günümüzde Spotify’dan tutun büyük alışveriş sitelerine kadar pek çok uygulama ve site bu özellikten faydalanıyor.

Analytics hizmeti de yine veri akışı sağlayanlardan. İnternet siteleri ve uygulamalara kendi kitlelerini anlamaya yardımcı olan bu özellik sizin verilerinizi topluyor. Tabii uygulama ve sitelerdeki reklam içeriklerini yönlendirme servisi de benzer şekilde çalışıyor. Bu servislerden birini dahi kullanan bir uygulama veya siteye giriş yaptıysanız verileriniz Facebook’un Büyük Veri havuzuna doluyor. Bu durum sadece Facebook’a özel değil. Twitter, Pinterest, LinkedIn gibi servislerin de benzer veri toplama araçları mevcut.

Bu araçlar sayesinde Facebook üyesi olmasanız da ya da platforma o an giriş yapmasanız da tüm verileriniz toplanabiliyor.

Hangi veriler toplanıyor?

Tarayıcınızdan bir internet sitesine girdiğinizde, tarayıcı sitenin serverlarına istek gönderiyor. Aynı zamanda tarayıcı IP adresinizi paylaşıyor. Böylelikle girilmek istenen internet sitesi içeriği nereye göndereceğini biliyor. Site tarayıcı ve işletim sisteminizle ilgili bilgiler ediniyor çünkü tüm tarayıcı ve cihazlar aynı özellikleri desteklemeyebiliyor. Aynı zamanda cookie de topluyor. Böylelikle bu siteyi daha önce ziyaret edip etmediğinizi bilebiliyor. Bu sayede örneğin bir alışveriş sitesinde ürünleri seçip çantanıza attıktan sonra siteden çıkarsanız, yeniden girdiğinizde o ürünler çantanızda duruyor oluyor.

İnternet sitesi tarayıcıya iki farklı şey gönderiyor. Biri sitenin içeriği. Diğeri de tarayıcıya içerik ya da hizmet sunan diğer şirketlere isteğinizi yollayabilmesi için yönlendirme. Böylelikle bir site Facebook’un servislerini kullanıyorsa bu bilgiler, sosyal medya devinin veri havuzuna aktarılıyor. Böylelikle Facebook siteye girmek için hangi uygulama ya da aracı kullandığınızı öğrenebiliyor örneğin. Bunu da araçlarının daha etkili hizmet sunabilmesi için kullanıyor. İnternet sitelerine hizmet sunan tüm şirketler hemen hemen böyle çalışıyor.

Toplanan tüm verilerinse servislerin sunduğu hizmetin geliştirilebilmesi için kullandığı açıklanıyor. Resmi blog yazısının tamamına buradan ulaşabilirsiniz.