Melih Ödemiş’le sohbetimize internette az çok vakit geçiren hemen hemen herkesin mutlaka bir yemeksepeti.com üyeliği oluşunun nasıl bir his olduğunu sorarak başlıyoruz. Durumdan çok memnun olduğunu belirtiyor ve aslında bu işe başladıkları zaman hedeflediklerinin bu olduğunu söylüyor: “Bundan 10 sene önce koyduğumuz vizyon insanların ‘yemek’ deyince akıllarına ilk gelen firma olmaktı. Bu 10 sene evvel koyduğumuz hedefi şu an için gerçekleştirdik diyebilirim. 2010’da birçok yeni şehre girdik. İstanbul, Ankara ve İzmir’de büyümeye devam ediyoruz ama bunun yanında diğer yeni girdiğimiz illerde de ciddi hızda büyüme yaptık.”
“GÜNLÜK SİPARİŞ SAYISI 32 BİN”
Şirketin sadece insan kaynakları anlamında 2010’da yüzde 40 civarında büyüme kaydettiğini anlatan Melih Ödemiş, üç ülke yöneten ve günde 32 bin sipariş takip eden bir firmanın güçlü bir kadroya ihtiyacı olduğunu belirtiyor: “Dubai ve Rusya hariç, aynı anda çağrı merkezinde 30-35 kişi çalışıyor. Yardım gerektiren konularda hem yurt içindeki hem de yurt dışındaki kullanıcılara Türkiye’deki çağrı merkezinden destek olunuyor. Çağrı merkezi Türkçe dışında Rusya’da servis veren Izrestorana.ru ve Dubai’de servis veren Foodonclick.com siteleri için İngilizce ve Rusça dillerinde sözlü ve yazılı destek veriyor. Dolayısıyla operasyonun boyutu her geçen sene hem büyüyor hem de şekil değiştiriyor.” Yemeksepeti.com’un iPhone uygulaması geçtiğimiz yılın haziran ayında çıkmış ve çıktıktan sonra da Türkiye listesinde en çok indirilen uygulamalar arasında bir numaraya oturmuştu. Ödemiş, iPhone uygulamasını çıkarmak için geç bile kaldıklarını belirtiyor şu anki durumu değerlendirerek sözlerine devam ediyor: “iPhone uygulaması çok iyi gidiyor. Günde binden fazla siparişi sadece bu uygulama üzerinden alıyoruz. Bu da siparişlerimizin günlük yüzde üçüne denk geliyor. Bunun üstüne mobil web platform uygulamalarımızı da koyduğumuzda yaklaşık yüzde beşlik bir orana denk geliyor. Sadece mobil platformlardan günde 1.500 sipariş alıyoruz.” Diğer işletim sistemi platformlarına nasıl entegre edilebileceği konusunu sorduğumuz zaman aslında altyapının tamamen hazır olduğunu anlatıyor Ödemiş: “Android uygulaması şubat ayı içinde başlıyor olacak. Ovi de yakın zamanda hayata geçecek. iPhone uygulamasının çıktığı gün ortalama 250 sipariş gelmeye başlamıştı. Yeni platformlar da devreye girdiğinde sene sonuna kadar siparişlerin yüzde 10’unu mobilden alıyor olabiliriz.”
“iPHONE VE iPAD ESNEK PLATFORMLAR”
“Gerekli olan teknik altyapı zaten hazır olduğu için yeni bir platforma bunun entegre edilmesi çok hızlı bir süreç. Bu yazılımı dışarıya servis verebilecek şekilde kurduk. Şu anda sadece arayüz değişiyor. O da bildiğiniz gibi işletim sistemi platformlarının kendi özelliklerine göre değişen bir durum. Mesela Android’li Samsung cihazlar farklı bileşenler kullanırken iPhone ve iPad’de daha farklıları kullanılıyor. Biri diğerinden daha esnek. Ötekinin başka avantajları var. Bizim yapmayı iyi bildiğimiz şey işin yemeksepeti.com tarafındaki altyapı çalışmaları. Biz de bunu çok net bir şekilde servisleştirebildik. Yeni mecra ne olursa olsun ona dahil olmuş bir yemeksepeti.com’u kullanıcılarımız yakın zamanda görecekler.” Ödemiş, şu anda bu tip bir iş birliği içinde oldukları markalardan olan TTNET’ten bahsederek devam ediyor: “Yemeksepeti.com’u TTNET’in IPTiviBu uygulamasına dahil ettik. Bu anlamda IPTV’yle ilk interaktif uygulama yapanlardan biri bizdik. Diğer bir deyişle yemeksepeti.com’a IPTV’den sipariş verilebiliyor.”
“YURT DIŞI ÇOK DAHA FARKLI”
İçerik ve fonksiyon olarak yemeksepeti.com’un gittikçe daha da zenginleşeceğinin haberini veren ve Yemeksepeti Elit’in yeniden yapılandırılacağını ve tasarlanacağını anlatan Ödemiş’e, yurt dışındaki gelişmelerin ne durumda olduğunu soruyoruz. Beklediklerinden daha yavaş ilerledikleri cevabını vererek Rusya ve Dubai’deki durumun kısa bir değerlendirmesini yapıyor: “Bu yavaş ilerlemede o ülkelerin kendi kültürlerinin etkisi var. Yemeksepeti.com’u yepyeni bir kültürde, bambaşka bir ülkede hayata geçirmek gerçekten ciddi bir mücadele. Ancak ona rağmen öğrenerek ve daha çok çalışarak bu süreci hızlandırmak için çabalıyoruz tabii ki. O ülkelerin yemeklerini öğreniyoruz. Ona göre pazarlama ekibimizi büyütüyoruz. O ülkenin yerel medyasıyla çalışıyoruz. Meydan boş değil ama biz rekabet anlamında iyi gidiyoruz çünkü pazarda çok güçlü bir oyuncu mevcut değil. Doğru zamanda doğru şekilde pazarda baskın hale gelebilirsek Türkiye’de yakaladığımız başarıyı önümüzdeki iki-üç sene zarfında orada da yakalamamamız için hiçbir sebep yok.”
“ÖNEMLİ OLAN TÜKETİCİNİN YARARI”
Birlikte çalışma yürüttükleri markaları sorduğumuz Ödemiş, hem yemeksepeti.com’un hem tüketicinin hem de beraber çalıştıkları restoranların kazançlı çıktığı senaryoların en sevilen senaryolar olduğunu belirtiyor: “Yemeksepeti.com olarak bugüne kadar pek çok markayla iş ortaklığı gerçekleştirdik. Avea, TTNET, Türk Telekom, Sütaş, Nestle, Pepsi, Eti ve daha birçok markayla pazarlama çalışmalarımız oldu. Günde 30 bin kişiye ulaştığımız için yemeksepeti.com, sektöründeki firmalar ve son tüketiciye ulaşmak isteyen her türlü firma için iyi bir pazarlama noktası. Biz de reklam satmak yerine kullanıcılara fayda sağlayabileceğimiz ortak pazarlama çalışmaları yapmayı tercih ediyoruz. Restoranlar, kullanıcımıza fayda sağlayabilirlerse onlarla çalışmak istiyoruz. Bu fayda ne kadar büyük olursa o kadar iyi. Burada önemli olan bizim maddi kazancımız değil, tüketicilerin maksimum yarar sağlayabilmesi. Hem tüketicinin hem bizim hem de firmanın işine gelen; her üç tarafın da kazançlı çıktığı senaryolar bizim için hayata geçirilmesi en kolay ve en sevdiğimiz senaryolar oluyor.”