Dünya prömiyeri geçtiğimiz mayıs ayında gerçekleştirilen FIAT 500L ailesi, iki yıllık aradan sonra makyaj niteliğinde bir değişim geçirerek 2018 modeliyle Türkiye'ye giriş yaptı. Üç farklı versiyonla kullanıcılarla buluşan ailenin, iyileştirilen yanlarını ve göze çarpan eksikliklerini sizin için derledik. FIAT'ın Alaçatı'da düzenlediği etkinlik kapsamında test etme imkanı bulduğumuz güncellenmiş FIAT 500L ailesi yine renkli kimliğiyle yoluna devam ediyor. Aileye eklenen yeni versiyonla birlikte donanımsal olarak gelen şikayetleri dikkate alıp dersine iyi çalıştığını gördüğümüz FIAT, yeni jenerasyonda hitap edilen kitleyi memnun edecek parçaları araca entegre etmiş. Dış tarafından ziyade daha çok iç bölümünde yapılan değişimler üzerine yoğunlaşıldığını gördüğümüz 500L ailesinin seçenekleri karşımıza çıktığı anda gözlerimiz en çok merak edilen versiyonu olan Cross Plus'ı aradı. Görür görmez direksiyonun başına oturup merak edilen cevapları almak için 35 dereceyi bulan bunaltıcı sıcaklığı otomatik klimamızla dışarıda bırakarak yola koyulduk. DEVAMI ▼ [lpg start=2 end=7] DAHA FAZLA 500 RUHU Yazımızın başında da bahsettiğimiz gibi Türkiye'deki kullanıcılar yeni 500L’yi Popstar, Cross Plus ve uzun versiyon olan Wagon ile satın alabilecek. Donanım ve yapı olarak birbirlerinden farkları bulunan bu versiyonlar arasında göze hoş gelen ortak ögenin tasarım olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Markanın yanı sıra otomobil tarihinin ikonik modellerinden biri olan 500'ün üzerine oluşan 500L ailsesinin bu zamana kadar dış yapısıyla çıkış noktasından uzak bir karakter barındırdığı görülebiliyordu. Yapılan makyaj kapsamında ön burun bölümünün biraz daha çıkarılması ve LED gündüz farlarının 500'ün "0" logosu halini almasının ardından, bize "işte bu sefer olmuş" dedirtmeyi başardı. Arka stop bölümünün tasarımında da ufak değişimler gözlemlediğimiz 500L ailesinin hangi versiyonunu alırsanız alın artık 500'e daha yakın bir karaktere sahip olacaksınız. Bizim test ettiğimiz Cross Plus versiyonu yapısı gereği biraz daha hafif arazi kabiliyeti olan bir model olarak düşünüldüğü için tasarımındaki parçalar da bunu hissettirmek amacıyla oluşturulmuş. Baktığımızda ön tampona dahil edilen eklenti, parçalı ızgara tasarımı, 17 inç'lik jantlar ve standart versiyonlara göre 25 milimetre artırılan yükseklikle bu arazi ruhunun güçlendirildiğini görebiliyoruz. DEVAMI ▼ [lpg start=8 end=15] KULLANICI DOSTU İÇ DÜNYA Dış bölümündeki detayları incelediğimizde beklentilerimizi karşılar yapıda bir fikir oluşturan yeni 500L'nin kapısını açıp içeriye girdiğimizde, üzerinde çalışılmışlık hissiyatının aslında burada olduğunu görebiliyoruz. Direksiyon başta olmak üzere ön konsolu tamamen yenilenen 500L ailesinin bu versiyonunun merkezinde, Apple CarPlay destekli 7 inçlik multimedya ekran, tamamen yenilenmiş sürücü ekranı ve sağ bölüme eklenmiş "500" logosu sizleri karşılıyor. Koltuğa oturduğunuz anda gözlerinizle hızlıca bir taramadan geçirdiğiniz bölümlerin ardından merak duygusu sizi doğrudan yeni 7 inçlik multimedya ekrana doğru itiyor. Sürücünün de yolcunun da rahatlıkla erişebildiği bu ekranın çözünürlüğü, akıcılığı ve dokunma hassasiyetinin gayet iyi olduğunu, Apple CarPlay desteğinin de sorunsuz çalıştığını rahatlıkla söyleyebiliriz. İki yanı analog ortasındaysa ufak bir ekranın yer aldığı sürücü bölümünün çözünürlüğü çok iyi olmasa da ihtiyaç duyulan bilgilere ulaşılması anlamında sorun yaratmıyor. FIAT'ın iç bölümde arka taraftaki yolcuları da düşünerek yapmış olduğu ergonomi hamlelerinden de bahsetmek gerekiyor. Ön bölümde vites de dahil olmak üzere konsolu bir kademe daha yukarı taşıyarak buradaki ergonomi sorunu büyük ölçüde törpüleyen FIAT, arka taraftaki koltukları da daha yukarı konumlandırmış. Özellikle arka tarafta oturacak çocukların yolculuktan aldığı keyfi artıran bu detay yetişkin yolcular için de gözle görülür fark yaratıyor. Yolculuğa keyif katan etmelerden bahsederken "ben buradayım!" diye bağıran cam tavanı gözden kaçırmak neredeyse imkansız. 1,5 metrekarelik devasa bir cam tavana sahip olan 500L ailesinde tavanın tek parça olarak korunması da önemli bir detay. 500L denildiği zaman akla ilk gelen parçalardan biri olan bagaj hacmi bölümü de yine sınıfının referansı olarak karşımıza çıkıyor. Standart versiyonlarda 455 litre, yedi kişilik Wagon versiyonundaysa 638 litrelere kadar yükselen bu hacim, tek hamleyle yatırılabilen ön ve arka koltuklarla birlikte bir evin salonunu andıracak ebatlara ulaşıyor. Bagaj dışında içinde 27 litrelik saklama alanı bulunan FIAT 500L'de kelimenin tam anlamıyla elinizi attığınız yer size eşya gözü olarak geri dönüyor. Koltuklarının arkasında ufak da olsa bardak veya atıştırmalıkların konabileceği tepsi ve kitap-dergi gibi eşyalar için filelerin konulması da uzun yolculuklar için düşünülmüş güzel detaylardan. Son olarak ailenin malzeme kalitesini incelediğimizde sınıfında olduğu gibi sert plastik bölümlerin yoğunlukta olduğunu gördük. Üst bölümlerde de görebileceğiniz bu detaylar ilk başta artan kalite algısını biraz aşağı çekiyor. DEVAMI ▼ [lpg start=16 end=17] YAPBOZU BOZAN PARÇALAR Donanım ve genel hatlarıyla ortalamanın üzerinde sonuçlara göz kırpan yeni 500L'nin kontağını çalıştırıp yola koyulduğumuzda bize asıl cevapları verecek olan derinliklere iniyoruz. Sürüş dinamikleri ve motorun karakteristiğine geçmeden önce sunulan donanımların verimliliklerinden bahsedelim. Burada bizi ilk şaşırtan artık hayati donanımlardan biri haline gelen geri görüş kamerasının performansı oldu. Geri vitese takıp gözümüzü ekrana yönlendirdiğimizde karşımıza çıkan sonuç beklenenin çok altında kaldı. Öyle ki, çözünürlük konusunda hayal kırıklığı yaratan kameranın veriminden bir ara emin olamayarak aracın dışına çıkıp kameranın olduğu bölümü silmeyi bile denedik. Sonuçsa maalesef pek değişmedi. Bu deneyimin ardından vitesi ileri konumuna getirip gaza bastığımızda beş ileri değerli şanzımanın "beni mi çağırdın" diyerek bize bir saniye geç cevap verişiyle karşı karşıya kaldık. Sürüş deneyimini büyük oranda törpüleyen bu şanzımanla kombin edilen 95 beygir 200 Nm tork üreten 1.3 litrelik dizel motorun alt devirleri cansız olsa da devir kazandıkça hissedilir bir toparlanma söz konusu. Bu durum aracın hitap ettiği kitle düşünüldüğünde belki biraz daha kabul edilebilir olsa da, 102.000 TL civarlarında gezinen bir otomobilden yeri geldiğinde performans beklemek çok da yanlış bir düşünce olmasa gerek. 5 ileri değerli bu şanzıman uzun yolda 6. vitesi arattırırken sollama yapmak konusunda kullanıcısını biraz düşündürmüyor değil. Yalıtım konusunda da yine standartlarda olan araçta özellikle 110-120 km/s aralığında seyrederken rüzgar sesini yoğun bir şekilde almaya başlıyorsunuz; lakin son gelen hız kurallarını düşündüğümüzde zaten bu hızlara pek çıkılamadığı için içinizi rahat tutabilirsiniz. Cross Plus'ın dış bölümünde donanım ve yükseklik değeriyle verilen arazi ruhu içeride bu versiyona özgü olan sürüş modlarıyla tamamlanıyor. Önden çekişli altyapıya sahip olan araçta elektronik tork iletim sisteminin olması da dikkat çeken detaylardan olsa da bunu kullanırken hissetmeniz biraz zor. Sunum sırasında bizim de merak ettiğimiz sürüş modlarını test ettiğimizde beklentileri karşılayan bir deneyim elde ettiğimizi söyleyebiliriz. Modlardan biri olan iniş kontrolünde araç, dik yokuşlardan kendi hızını ve kontrolünü sağlayarak ekstra bir müdahaleye gerek kalmadan sorunsuz bir şekilde inebiliyor. Traction Plus moduysa bir anlamda kış modu olarak da nitelendirilebilir. Kaygan zeminlerde tutunmayı artıran mod 30 km/s hıza kadar tork iletim sistemiyle entegre bir şekilde çalışıyor ki burada da beklentileri çok yüksek tutmamakta fayda var. Yine sunulan elektronik desteklerden biri olan çarpışma uyarı sisteminin 5 ile 30 km/s aralığında beklentileri karşılar nitelikte çalıştığını söyleyebiliriz. Üzerinde dört mevsim lastiklerle gelen 500L Cross Plus'ın sürüş dinamikleri artırmak adına farklı seçeneklere yönelmeniz gerektiğini de belirtmeden geçmeyelim. DEVAMI ▼ [lpg start=18 end=20] KİMLER ALMALI Fabrika tüketim değeri ortalamada 4.0 litre olarak verilen 500L Cross Plus, yer yer performanslı yer yerse sakin kullanımlı testimizin ardından bize 5,5 litrelik bir değer gösterdi. Gerçekçi olarak nitelendirebileceğimiz bu değer aracın hitap ettiği kitle açısından oldukça önemli. Burada hitap ettiği kitle kelimesinin altını dikkatle çizmek gerekiyor çünkü bu otomobil genellikle ailelerin ve kadın sürücülerin yoğunlukla tercih edeceği profilde. Tüm bu detayları bir kefeye koyduğumuzda FIAT'ın pazar payını artırmayı başardığını söylediği 500L ailesinin bu fiyatlarla tercih edilip edilmeyeceği sorusu şimdilik bir muamma. Otomobil alırken kriterlerini yakıt tüketimi, geniş bagaj ve iç hacim üzerine odaklayanların yine aklına ilk gelebilecek seçeneklerden olan 500L ailesi, beklentisini performansla birleştirenlerin pek yanına yaklaşmaması gereken bir model. DEVAMI ▼ DETAYLAR Tasarım Yeni FIAT 500L ailesine yapılan dokunuşlarla artık 500 ruhu çok daha fazla hisselir hale getirilmiş. Renk kombinasyonları Ailenin bütün üyelerinde sunulan zengin gövde/tavan renk kombinasyonu, ek ücrete gerek kalmadan tercih edilebiliyor. Sürüş deneyimi Cross Plus versiyonuna özel olarak eklenen sürüş modları, elektronik olarak sürücüye yer yer destek sağlıyor. Multimedya ekran Üst donanımlarda sunulan 7 inçlik olan Apple CarPlay destekli ekran başarılı bir kullanıcı deneyimi vadediyor. İç hacim Tavan yüksekliği ve genel iç dünyası oldukça başarılı olan 500L ailesinde ferah yolculuklar etmek mümkün. DEVAMI ▼ TEKNİK ÖZELLİKLER VE PUANLAMA