FIFA 18, oyuncunun oyunlardan ne beklediğini en iyi şekilde anlamış bir futbol oyunu olarak karşımıza çıkıyor. Gerçeklikten biraz olsun kaçabilmek adına yanaştığımız oyunların inadına haddinden fazla gerçekçi olmaya çalıştığı bir ortamda, futbolun zevkini yaşatmaya çalışan bir oyun var karşımızda. Oyun diskini takıp koltuğumuza kurulduk ve FIFA 18’in açılmasını beklemeye koyulduk. Kısa bir yüklemenin ardından başlangıç demosu bizleri karşıladı. Ne güzel seçim; Madrid derbisi! Derbilerin belki en meşhuru değil ama pek çok anlamda en anlamlılarından biri. Simeone’nin oyun yapısı düşünüldüğünde tahminlerin ötesinde başlıyor maç ve saldırıya geçen Atletico Madrid, Griezmann’ın ayağından golü buluyor. Elbette meşhur; “Ara beni ara yar, ara sıra ara yar” gol sevincini de yapmayı unutmuyor. Ancak Real Madrid durur mu, yapıştırıyor cevabı! Yalnızca bu maçların değil, her maçın adamı olan Cristiano Ronaldo, takımı adına eşitlik golünün sahibi oluyor. Video yağ gibi akıp gidiyor, maçın en güzel anlarını aksiyon dolu bir şekilde ekrana yansıtıyor. O sırada Ronaldo rakiplerini ipe dizmeye başlıyor; 1, 2, 3… Derken sert bir müdahale ve kendini yerde buluyor. En son ne zaman frikikten gol attığı hatırlanmasa da pek tabii topun başına yine de o geçiyor. Heyecanla ne olacağını bekliyoruz ama işte tam o anda, tansiyonun en yüksek noktasında, oyun kontrolü size bırakıyor. Çünkü FIFA 18, varını yoğunu size en heyecanlı anları yaşatabilmeye adıyor. SANKİ PREMIER LİG Yine bu sayfalarda yer alan PES 2018 incelemesinde şöyle demiştik; “FIFA, sanki bir Premier Lig maçı izliyormuşsunuz hissiyatı verebilmeyi amaçlıyor.” FIFA 18’i deneyimlerken, bu argümanın gerçeğe ne kadar yaklaştığını birinci elden görme imkanımız oldu. Koltuğumuza oturmuş sakince maçımızı yaparken, odaya giren biri; “Bugün maç mı vardı yahu? Hem de bu saatte!” şeklinde tepki verdi. Bunu isterseniz Frostbite motorunun grafiklerde şov yapmasına bağlarsanız, isterseniz de arkadaşımızın şapşallığına. Ancak biz oyunun genel atmosferine bağlamayı tercih ediyoruz. Çünkü bir FIFA 18 maçı; tribünlerin nefes alan yapısıyla, saha kenarından milyon dolarlık biletle maç izliyormuşsunuz hissiyatı veren kamera açısıyla, çimenleri koklamanıza müsaade edecek kadar berrak renk tonlamasıyla ve genel toplamda capcanlı atmosferiyle, bir Premier Lig mücadelesi ne vadediyorsa, bir benzerini sunmayı başarıyor. Bu denkleme çok uzun yıllar boyunca sesleriyle oyuna hayat veren MartIn Tyler ve Alan SmIth ikilisini de ekliyorduk ancak bu yıl gördük ki, artık bir kan değişiminin vakti gelmiş. Her ne kadar kendileri stüdyoya herhangi bir metin hazırlanmadan gittiklerini ve doğaçlama bir şekilde kayıt aldıklarını iddia etseler de, aynı cümleleri tekrar ve tekrar dinlemekten artık sıdkımız sıyrıldı. Ki Martin Tyler’ın ses tonu muazzam olsa da, en akıl almaz golü bile salon beyefendisi imajını bozmadan anlatıyor olması keyifleri kaçırıyor. YouTube’da; “FIFA 17 – Goals of the Year with Ray Hudson” isimli bir video var. Sadece o video bile, bir değişimin seriye ne kadar iyi geleceğini ve bu değişimin Hudson ile gelmesi gerektiğini çok net bir şekilde ortaya koyuyor. Hatta bunu söyleyeceğimizi hiç tahmin etmezdik ama bizler için Peter Drury, PES tarafında çok daha tercih edilesi bir isim haline gelmeye başladı. YİNE Mİ AYNI OYUN? Lakin pek tabii milyonların aklında tek bir soru var: “FIFA 17’den ne kadar farklı?” FIFA’nın her sene kendini biraz daha mükemmele yaklaştırmasıyla, özellikle son yıllarda peşi sıra çıkan oyunların arasındaki fark da önemli ölçüde azalmaya başladı. İyi olanı bozmamak önemlidir. Ancak son kullanıcıda; “Aynı oyunun güncel kadrolu versiyonuna neden bunca parayı vereyim?” hissiyatını yaratmamak daha da önemli (Football Manager, sözümüz sana!). Özellikle FIFA 17’de bu sorun kendini ciddi derecede hissettiriyordu. FIFA 18’in de geçen seneden fersah fersah değişik bir oyun olduğunu söylemek mümkün değil. Ancak son yıllarda en fazla değişmeye çalışan oyun olduğunu iddia etmek mümkün. Bunu söylerken yine hazırda iyi olan çatıya dokunmadan, detaylardaki dokunuşlar özelinde konuştuğumuzu belirtmekte fayda var elbette. Şöyle ki; sahanın içindeki oynanış özelinde PES hala FIFA’dan daha iyi ancak aradaki makas bu kez hiç olmadığı kadar daralmış durumda. DAHA SÜRATLİ PASLAŞMALAR FIFA serisinin saha içindeki en büyük problemi, güzel animasyonlar izleteceğim diye bunun oyuna yansımasını görmezden gelmeleriydi. Bir hareket yaptığınızda, oyuncu animasyonu tamamlamadan sonraki aksiyonu alamıyordu. Bu da özellikle hızlı pas vermek istediğiniz durumlarda arzu ettiğiniz sürate erişememenize ve pek çok durumda anlamsız top kayıpları yapmanıza neden oluyordu. FIFA 18 ile birlikte bu animasyon kilidi açılmış ve oyun kangreninden kurtulmuş. Artık bir animasyon sırasında oyuncu denge ayağının üzerinde durarak pas verebiliyor örneğin. Bu küçücük detayın oyuna yansıması, PES’e yaklaşan seviyede bir paslaşma hızı olarak dönmüş. Zaten oyuncu ve top kontrolleri çok iyi olan FIFA’nın bu hızlanmayı da kazanması çok büyük bir artı. Paslarla ilgili elde edilen bir diğer gelişme de, ara pasların artık çok daha etkili bir hale gelmiş olması. Birkaç yıl önceki hile seviyesine gelen yüksekten ara pas benzeri bir etkiden bahsetmiyoruz. Ancak FIFA 18 ile birlikte üç savunmacının arasından, kanattan içeri girmiş bir oyuncuyu kaleci ile karşı karşıya bırakmak geçtiğimiz yıllara nazaran çok daha kolay. Kendisini direkt olarak çevrim içi arenaya atacak okuyucularımızı şimdiden uyaralım; rakibinizin elinde hızlı hücumcular varsa, defans hattınızı biraz geriden kurmaktan zerre gocunmayın. VER ELİNİ ANLAŞALIM! Uzun yıllardır FIFA serisine getirilen en büyük eleştirilerden bir diğeri de, çevrim dışı oyun modlarının adeta üvey evlat muamelesi görmesiydi. İlgi yoğun olunca tüm enerjisini Ultimate Team’e kanalize eden yapımcılar, kariyer ve benzeri modları boşlamıştı. Geçtiğimiz yıl Journey isimli senaryo moduyla bu eleştirilere ilk cevabını veren FIFA, bu yıl bir iki adım daha fazla atıyor bu alanda. İlk olarak Journey hikayesi kaldığı yerden devam ediyor ve daha karanlık bir ton ama hiç de fena olmayan bir senaryo ile dikkat çekiyor. Asıl değişiklik ise kariyer kısmında kendini gösteriyor. NBA 2K serisinden aşina olduğumuza benzer ara sahnelerle zenginleştirilmiş menajerlik hayatımızda artık bir oyuncu transfer etmek istediğimizde rakip takımla fiziksel olarak pazarlık ediyor ve hatta yeni oyuncumuzu basına tanıtıyoruz. Bunlar önemsiz detaylar gibi görünebilir bazıları için ancak tamamı yazılardan oluşan bir kariyeri ete kemiğe bürümek, yönettiğimiz kişiyle empati kurabilmek adına büyük önem taşıyor. Bunun dışında Ultimate Team hemen hemen aynı kalmış. FUT tarafında artık başka oyuncuların kurduğu takımlarla çevrim dışı olarak mücadele edebiliyor ve puan toplayabiliyor olmamız dikkat çekici bir yenilik olarak görünüyor. GÜZEL FUTBOL, GÜZEL OYUN Uzun lafın kısası; FIFA 18 hala sahadaki futbol özelinde PES’in arkasında yer alıyor ancak bir futbol oyunundan beklediğimiz heyecanı, keyfi ve hazzı başka hiçbir oyunun yapamadığı kadar iyi bir şekilde oyuncuya yaşatmayı başarıyor. Üstelik sahada da bu kez rakibine çok daha yaklaşmış bir vaziyette. Kim derdi ki gün gelecek ve FIFA’nın en kötü özelliği olarak spikerleri gösterilecek. İnanın dostlar, bizler de şaşkınız… DETAYLAR Eğer siz de kendi oyuncunuz yerine Alex Hunter’la senaryo modunu oynamaktan şikayetçi iseniz, artık en azından Hunter’ın saçını başını değiştirebiliyor olmaktan memnun olabilirsiniz. Kariyer modunda bir oyuncu transfer etmek istediğiniz zaman, pazarlık aşaması fiziksel olarak gerçekleşiyor. Çok kaliteli değiller ama geleceğe yönelik önemli bir adım bu. FIFA’nın gol sevinç animasyonları her zaman etkileyici olmuştur. Bu sürümde de, son dönemde karşınıza çıkmış hemen her sevinci rahatlıkla gerçekleştirebiliyorsunuz. Ultimate Team; yalnızca futbol oyunları içinde değil, tüm spor oyunları içinde tartışmasız en kaliteli mod. Bu yıl da vaktinizin büyük kısmını buraya harcayacaksınız kuşkusuz. PUANLAMA