Dünyanın en büyük otomobil üreticilerinden olmayı sürdüren Ford, Avrupa’daki 2030 planını rafa kaldırmış gibi görünüyor.
Ford, Avrupa’da 2030’dan sonra içten yanmalı motora sahip otomobil modelleri satmaya devam edebileceğini söylüyor. Daha önce 2030 itibarıyla Avrupa ülkelerinde sadece elektrikli araç satacağını söyleyen markanın bir yetkilisi, “Örneğin plug-in hibrid araçlar için güçlü bir talep görürsek, bunları pazara sunacağız.” diyor. Elektrikli araçlara yönelik talebin düşmesiyle planlarını gözden geçiren isimler arasına dahil olan Ford, şu an elektrikli otomobil pazarında birçok rakibinin gerisinde kalıyor. Ford aslında daha önce de elektrikli tarafta sürpriz bir plan değişikliği gerçekleştirmişti. Kaçıranlar için şirket tamamen elektrikli F-150 Lightning ve Mustang Mach-E ile iyi sayılacak satış rakamlarına ulaşmasına rağmen elektrikli tarafta aşırı hızlı ilerlemek istemiyor. Değişen pazar şartları nedeniyle birçok diğer üretici gibi içten yanmalı ve hibrit araçlara ağırlık vermek isteyen marka, bu bağlamda üç sıralı büyük elektrikli SUV modelini 2025 yılından 2027 yılına ertelediklerini duyurdu.
Ford, bu ertelemenin pazarın daha da gelişmesine ve batarya teknolojisindeki ilerlemelerden yararlanmasına olanak tanıyacağını belirtiyor. Ford, Çinli elektrikli otomobillerin ABD pazarında büyük bir patlama yapacağını gören ve bunu artık çok açık şekilde dile getiren firmalardan. Özellikle 10-15 bin dolarlık ucuz Çinli araçların ABD otomobil pazarına çok büyük etki edeceğini bilen firma, Çinli firmaların elektrikli taraftaki üstünlüğünü kabul ediyor ve bunun için tam olarak hazır olmak istiyor.
Ford’un elektrikli araç bölümünden Marin Gjaja geçtiğimiz aylarda bu konuda, “Bu teknolojide bizden öndeler. Buna bakıyoruz ve diyoruz ki eninde sonunda buraya gelecekler. Bu yüzden şimdi sürece tam olarak uyum sağlamalı ve elektrikli araçlara odaklanmaya devam etmeliyiz, yoksa bir şirket olarak bir geleceğimiz yok.” açıklamasında bulunmuştu.
ABD pazarı için, “Japonlar nasıl buraya geldiyse, Koreliler nasıl buraya geldiyse ya da Almanlar nasıl buraya geldiyse, Çinli firmalar da buraya gelecekler. Burası büyük bir pazar.” diyen Gjaja, markasıyla beraber Çinlilerin etkisini hali hazırda Avrupa’da oldukça derinden hissediyordu. Peki Ford Çinliler, Çinli firmaların elektrikli araçlarıyla nasıl mücadele edecek?
Rekabeti güçlendirmek adına başka üreticiler ile ortaklık kurabileceğinin sinyalini veren Ford, aynı zamanda ucuz elektrikli araçlara odaklanan bir araç platformu geliştiriyor. Şirket, elektrikli otomobil pazarında birden fazla versiyon ile yer alıyor ancak halen aşırı öne çıkamıyor. Bunu gelecekte değiştirmek isteyen ve bunun anahtarının pazara ucuz elektrikli araçlar sunmak olduğunu çok iyi bilen marka, şirket CEO’su Jim Farley’in açıklamasına göre iki yıldır kendi içinde yeni bir elektrikli otomobil platformu geliştiriyor.
Bu platformun direkt olarak düşük maliyetli ve ufak boyutlu elektrikli araçlar hedefiyle geliştirildiği aktarılıyor, çalışmaların “süper yetenekli” denilen “Skunkworks” ekibi (Bu ekibin 100 kişiden az olduğu söyleniyor) tarafından yürütüldüğü belirtiliyor. Bu platform ile 30 bin dolar altında rekabetçi olmayı hedefleyen marka, yeni bilgilere göre yeni platform temelinde 25 bin dolarlık elektrikli pickup ve SUV’lar geliştiriyor. Burada çıkışı 2026 yılında yapmayı hedeflediği söylenen marka, yeni platformda lityum-iyon bataryalardan yüzde 30 daha ucuza üretilen LFP (Lityum Demir Fosfat) bataryaları temel alıyor.