Dünyanın en büyük otomobil üreticilerinden olan Ford, elektrikli otomobil tarafında para yakmaya devam ediyor.
Ford tarafından ikinci çeyrek için açıklanan son mali veriler, elektrikli otomobil bölümünün 1,1 milyar dolar kaybettiğini ortaya koyuyor. Bu dönemde ABD’de 23.957 adet elektrikli araç satan marka, yapılan kaba bir hesaba göre satılan elektrikli araç başına 47,600 dolar kaybetmiş durumda. Son çeyrekte sadece ABD’de toplam 536.050 araç satan markanın, içten yanmalı ve hibrit araçları halen ciddi talep görüyor. Peki elektrikli tarafta neden bu kadar büyük bir kayıp yaşanıyor? Dev üretici, elektrikli otomobillerini gelecekte çok daha iddialı hale getirmek adına alana son yıllarda devasa yatırımlar yapıyor. Bu yüzden elektrikli kategorideki kaybın uzunca bir süre daha devam etmesi bekleniyor. Ford, son dönemde Çinli rakipleriyle mücadele edebilmek adına çok önemli çalışmalar yapıyor. Şirket Çinli elektrikli otomobillerin ABD pazarına etkisini gören ve bunu uzun süredir açık şekilde dile getiren isimlerden. Özellikle 10-15 bin dolarlık ucuz araçlardan korkan firma, Çinli firmaların elektrikli taraftaki üstünlüğünü kabul ediyor ve bunun için tam olarak hazır olmak istiyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Ford’un elektrikli araç bölümünden Marin Gjaja, bu konuda geçtiğimiz yıl yaptığı açıklamada, “Bu teknolojide bizden öndeler. Buna bakıyoruz ve diyoruz ki eninde sonunda buraya gelecekler. Bu yüzden şimdi sürece tam olarak uyum sağlamalı ve elektrikli araçlara odaklanmaya devam etmeliyiz, yoksa bir şirket olarak bir geleceğimiz yok.” demişti.
ABD pazarı için, “Japonlar nasıl buraya geldiyse, Koreliler nasıl buraya geldiyse ya da Almanlar nasıl buraya geldiyse, Çinli firmalar da buraya gelecekler. Burası büyük bir pazar.” diyen Gjaja, markasıyla beraber Çinlilerin etkisini halihazırda Avrupa’da oldukça derinden hissediyor. Peki Ford, Çinli firmaların elektrikli araçlarıyla nasıl mücadele edecek?
Rekabeti güçlendirmek adına başka üreticiler ile ortaklık kurabileceğinin sinyalini veren Ford, aynı zamanda bir ucuz elektrikli otomobil platformu geliştiriyor. Bu yeni platformu temel alan ilk araç ise ancak 2027 yılında gelecek gibi görünüyor. 30 bin dolar fiyata sahip olacağı aktarılan tamamen elektrikli araç, Ford CEO’su Jim Farley’in iddiasına göre kâr edebilecekleri bir model olacak. Ucuz elektrikli araçlardan şu anda kâr etmek çok zor ancak firma bunun değiştirmeye kararlı görünüyor.
BYD ve diğer Çinli firmaların hazırladığı uygun fiyatlı elektrikli araçlar ile mücadele etmesi istenen uygun fiyatlı Ford EV, ABD ve özellikle Avrupa pazarında çok ses getirebilir. Ford’un küçük elektrikli araçlar üretmeye öncelik verdiğini çünkü büyük elektrikli araçları elektrikli hale getirmenin mali açıdan mantıklı olmadığını açıklayan Farley, aynı zamanda, “Kârlı bir elektrikli araca ulaşmak için radikal bir değişiklik yapmak zorundasınız.” dedi.