reklamı kapat

POPÜLER

Ford’un yeni nesil 1.0 EcoBoost motor ve silindir teknolojisi

Ford’un yeni nesil Fiesta ailesiyle birlikte tanıttığı aktif silindir teknolojisine sahip üç silindirli motor teknolojisine yakından bakıyoruz.

Ford’un Almanya’da düzenlediği etkinlikte karşımıza çıkardığı 2017 Fiesta ailesiyle birlikte, motor teknolojilerinde de bir ilke imza attı. Ford’un Köln’de yer alan merkezindeki geliştirme sürecinin ardından, Ford mühendisleri üç silindirli motorlarda dünyanın ilk silindir pasivize sistemini Fiesta ile birlikte 2018 yılından itibaren sunmaya hazırlandıklarını açıkladı. Ford’un hali hazırda küçük hacimli motorlar arasında en güçlü değerlere sahip motorlardan birisi olan 1.0 EcoBoost motorunda daha az karbon salınımı ve yakıt tüketimi sağlayan bu sistemi nasıl çalışıyor?

Hacim küçültme furyası özellikle son yılların en popüler hareketlerinden bir tanesi. Düşük hacim yüksek performans vadeden bu motorlar gerek tüketim gerekse karbon salınımı açısından gün geçtikçe iyileşmeye devam ediyor. Lakin bu sistem Ford cephesi için çok da yeni bir teknoloji sayılmaz. Takvimler 1981 yılını gösterdiğinde Ford’un bu teknolojinin temellerini atarak geliştirme çalışmalarına başladığını görüyoruz. Lakin o dönem karşılaşılan ve çözülemeyen problemlerden ötürü proje güven oyu alamayarak rafa kaldırılmış.

2009 yılına gelindiğinde Ford, direkt enjeksiyonlu benzinli motor teknolojisi EcooBoost’u karşımıza çıkararak bu problemleri başarıyla aştığını kullanıcılara yeni modellerinde motoru sunarak kanıtladı. 2012 yılından itibaren sunulan ödüllü 1.0 litrelik üç silindirli EcoBoost motorsa dün karşımıza yeni bir teknolojiye sahip bir şekilde çıktı. Sınıfında (üç silindirli motorlar arasında), dünyada ilk kez kullanılan bu sistemle birlikte, yakıt tüketimi ve daha az karbon salınımı için belirlenen devir aralığında (4.500 rpm) tek silindir devre dışı bırakılıyor ve bu sayede yüzde 6‘ya kadar yakıt tasarrufu sağlanabiliyor.

Ford’un geliştirdiği ve silindirler arasından birincisini devre dışı bırakan bu sistem, motordaki yağ basıncı vasıtasıyla, özel olarak geliştirilen külbütör milini kullanarak kam mili ve valf arasındaki bağlantının, ayarlanan devir aralığında pasivize ederek işleyişini iki silindir olarak devam ettirmesini sağlıyor. Bu algılamayı yapmak için özel bir yazılım geliştiren Ford mühendisleri, saniyede 40 kez açılıp kapanan ve sürekli işleyiş halinde olan çalışma esnasında, devir ile birlikte gaz kelebeği ve motorun anlık değerlerini baz alıyor. Sistem aktif olarak çalıştığında emme ve egzoz supaplarının da kapatıldığını görüyoruz. Ford, bununla birlikte sistemin devamlılığının sağlanması ve iki silindir esnasında yola devam edilebilmesi için yeni bir volanla birlikte yine iki silindirdeyken motorun vibrasyonunu azaltmak için özel bir debriyaj sisteminin geliştirildiği bilgisini de veriyor. Güçlendirilmiş 1.0 litrelik üç silindirli EcoBoost motorlar 100, 125 ve 140 beygir güç değerleriyle kullanıcılara sunulacak.