Formula 1 dünyasına gelecekte kulak çınlatan V10 motorlar geri dönebilir

22 Şubat 2025 12:29

Uluslararası Otomobil Federasyonu Başkanı Mohammed Ben Sulayem, Formula 1 dünyasının geleceği için güzel bir haber verdi.

Henüz kesin bir karar alınmış ya da yakın zamanda atılacak bir adım yok, ancak Formula 1 dünyasında büyük yankı uyandıran V10 motorlar, sürdürülebilir yakıt kullanımıyla birlikte geri dönebilir. Şu anda Formula 1 araçlarında turbo beslemeli 1.6 litrelik V6 hibrit motorlar kullanılıyor. Bu motorlar yüksek performans ve verimlilik sunsa da, eskiyle kıyaslandığı zaman neredeyse hiç ses çıkarmıyor. Bu durum, hem izleyiciler hem de pilotlar tarafından sık sık eleştiriliyor ve sporun işitsel açıdan eski şaşalı günlerine dönmesi umut ediliyor. Bu nedenle Uluslararası Otomobil Federasyonu Başkanı Mohammed Ben Sulayem’in yaptığı, “Bu hafta Londra’da yapılan Formula 1 lansmanı, sporun geleceğine ilişkin pek çok olumlu tartışmayı gündeme taşıdığı. Şasi ve güç ünitelerine ilişkin 2026 yönetmeliklerinin yürürlüğe girmesini dört gözle beklerken, gelecekteki motor sporları trendlerine de öncülük etmeliyiz. Sürdürülebilir yakıtla çalışan V10 motorların kükreyen sesi de dahil olmak üzere bir dizi değişikliği değerlendirmeliyiz.” açıklaması büyük yankı uyandırdı.

Geçtiğimiz yıl FIA’nın Formula 1 için duyurduğu 2026 regülasyonları dikkat çekmişti. Yeni dönemde araçlar üzerinde önemli değişiklikler olacak. Yeni regülasyonlar kapsamında Formula 1 araçları 2026 yılında 30 kg daha hafif hale gelecek. 2026’daki araçların maksimum dingil mesafesi 200 mm azaltılarak 3.400 mm’ye indirilecek ve genişlik ise 100 mm azaltılarak 1.900 mm’ye düşürülecek. Pirelli’nin 2022’de tanıttığı 18 inç jant boyutu yeni dönemde de korunacak, ancak 2026’da ön lastiklerin genişliği önceki nesil araçlara kıyasla 25 mm, arka lastiklerin genişliği ise 30 mm azaltılacak. Bunlara ek olarak yeni araçlarda yere basma kuvveti yüzde 30, sürtünme ise yüzde 55 oranında azaltılacak.

Yeni dönemde DRS tamamen rafa kaldırılacak, onun yerine geçişleri kolaylaştırmak için yeni bir sistem sunulacak. Geçişleri artırması hedeflenen yeni sistem, öndeki araca bir saniye yaklaşan sürücülere kısa süre için ek batarya gücü sağlayacak. Yeni dönemde ayrıca daha yakın yarışları mümkün kılmak için hareket ettirilebilir ön ve arka kanatlar devreye alınacak. Daha güçlü gövdeler ve daha da zorlu testler sayesinde güvenliği artıracaklarını da aktaran FIA, artırılmış batarya gücü ve içten yanmalı motor ile elektrik gücü arasında eşit dağılımın yanı sıra, yüzde 100 sürdürülebilir yakıt kullanımını içeren bir yeniden tasarlanmış güç ünitesi de duyurmuş durumda. Sürdürülebilirlik, 2026 regülasyonlarının temel odak noktası olacak diyen FIA, 2030 yılına kadar Net Sıfır Karbon’a ulaşmak istiyor.

Formula 1 gelişmeleri yanında bu da ilginizi çekebilir: Hyundai’den otomatik çalışan şarj robotu

Paylaş