Pardon, tanışıyor muyuz? Bir elin parmaklarını geçmeyen başarılı yarış simülasyonu oyunlarının kralı Gran Turismo, PS3 için çıkan son oyunuyla karşımızda. İyisiyle kötüsüyle bir Gran Turismo yapımında olmasını beklediğimiz her şey bu oyunda, ne eksik ne de fazla Muhtemelen başında en fazla zaman geçirdiğimiz, en ufak detayına kadar ezberlediğimiz tek yarış oyunu Gran Turismo 5 oldu. Geçtiğimiz 2 yıl boyunca işim gereği neredeyse her gün ya oynadık ya da oynayanları seyrettik. Hal böyle olunca da oyunun nerede işini çok iyi yaptığını, nerede çuvalladığını çok iyi gözlemleme şansına sahip olduk. En azından Gran Turismo 6 lansmanına kadar böyle olduğunu düşünüyorduk. Simülasyon oyunlarının böyle lanet bir tarafı var işte. Standart bir oyuncu da oyunu oynayabiliyor, keyif alabiliyor ve eğlenebiliyor. Ancak yapımın asıl amacı “gerçekçiliği” ön plana almak olunca, dikkat etmemiz gereken unsurun ne olduğunu gözden kaçırabiliyoruz. “Gerçek yarış simülasyonu” sloganıyla yola çıkmış bir oyunu, bugüne dek tek deneyimi masa başı yarış tecrübesi olan bir insan değerlendirmeye aldığında büyük resmi gözden kaçırabiliyor haliyle… Gran Turismo 6 ► GİRİŞ ► GERÇEKLİĞİN SINIRLARI ► NE ARARSAN VAR ► DETAYLAR ► PUANLAMA GERÇEKLİĞİN SINIRLARI 4 Aralık günü The Game’de gerçekleştirilen Gran Turismo 6 lansmanında bir ara sahneye Türkiye Ralli Şampiyonu Yağız Avcı çıktı ve bir gösteri yarışı sergiledi. Organizasyonun tüm hazırlık sürecinde bizzat yer almış olduğumuzdan şunu net olarak söyleyebiliriz ki, bu gösteri yarışı öncesi kendisi oyunu sadece 10 – 15 dakika test etme şansı bulmuştu. Buna rağmen sahneye çıkıp direksiyonun başına oturduğunda, gözlerimizin önünde kusursuz bir sürüş performansı sergiledi. Bütün virajları olması gerektiği gibi dönüyor, hiçbir şekilde aracın kontrolünü kaybetmiyordu. Kendisini izlerken aklımızdan geçen şey şu oldu; demek ki bu oyun cidden gerçek bir yarış simülasyonu. Gerçek gitaristlerin Guitar Hero’da kendi şarkılarını dahi çalamadıklarını, sürüsüne bereket hata yaptıklarını videolarda görmüşsünüzdür. Bunun temel sebebi Guitar Hero’nun bir simülasyon değil, küçükten büyüğe herkese hitap eden bir oyun olmasından kaynaklanıyor. Bir ralli pilotu ilk kez oynadığında dahi hatasız bir sürüş performansı sergiliyorsa, Gran Turismo 6’nın işini çok iyi yapan bir simülasyon olduğunu kabul etmemiz gerekiyor. Ancak elbette bu söylediklerimiz oyunun oynanabilirlik ve sürüş dinamikleriyle ilgili kısmı için geçerli. Gran Turismo 6, tıpkı beşinci oyun gibi piyasadaki en gerçekçi sürüş hissiyatını yansıtan oyun olma unvanını korumayı başarıyor. Açık konuşmak gerekirse bu konuda sıkıntı yaşayacaklarını da düşünmüyorduk zaten. Polyphony Digital ekibi, kendisi de aynı zamanda bir yarış pilotu olan Kazunori Yamauchi önderliğinde tecrübenin dibine vurmuş durumda. İlk oyunu 1997 yılında piyasaya çıkmış olan seri, o dönemden bu yana çıkardığı hiçbir oyununda geri adım atmış değil. Fakat bu noktada üzücü bir gerçeğin altını çizmek zorundayız. Gran Turismo 6, bütün seri içinde bir önceki oyuna en fazla benzeyen yapım. Oyunu ilk defa gören birine herhangi bir yarışı izletseniz, rahatlıkla Gran Turismo 5 diye yutturabilirsiniz. Oyunun başına oturduğunuzda grafiksel anlamda önceki oyunla ne kadar benzeştiğini görüp hayal kırıklığı yaşayabilirsiniz. Beşinci oyun PlayStation 3’ün sınırlarında dolaşan bir yapım olduğundan, Gran Turismo 6’nın daha iyisini yapamayacağını bekliyorduk zaten. Burada eleştirilmesi gereken konu neden yeni nesle odaklanılmadığı olabilir belki de. Fısıltılar altıncı oyunun PlayStation 4 için de yapılabileceğini söylüyor olsa da, henüz netleşmiş bir durum yok ortada. Bu sorunun cevabını almak için 2014’ü beklememiz gerekiyor. Peki oyunda geliştirilen, öncesinden farklı görünen hiç mi bir şey yok? Elbette var. Özellikle Gran Turismo 5’in en büyük kamburu olduğunu düşündüğümüz ara yüzün elden geçirilmesi muazzam olmuş. Peşi sıra açılan, her biri bezdiren yükleme sürelerine sahip menülerin ardından karşılaştığımız yeni arayüz kızgın kumlardan serin sulara atlamak gibi. Aynı zamanda açılış ekranı da olan ana menüde oyunun içinde yer alan tüm bölümlere çok hızlı bir şekilde ulaşabiliyorsunuz. Özellikle menülerin açılış hızı gözlerinizi yaşartacak. Gran Turismo 5 oyuncuları ne demek istediğimizi anlayacaklar. Gran Turismo 6 ► GİRİŞ ► GERÇEKLİĞİN SINIRLARI ► NE ARARSAN VAR ► DETAYLAR ► PUANLAMA NE ARARSAN VAR Bir yarış oyununun eli kolu olan araç ve pist çeşitliliğine geldiğimizde ise önceki oyundan daha geniş bir yelpaze ile karşılaşıyoruz. 1200’den fazla araçlık katalogla karşımıza çıkan Gran Turismo 6, bu konuda oyuncuyu tatmin etmeyi fazlasıyla başarıyor. Başlangıçta tamamına yakınının kapalı olduğu bu araçları elde etmenizin iki farklı yolu var. Öncelikle yürek burkmayanından başlayalım. Gran Turismo 6’nın kariyer modu yeni bir yıldız sistemiyle geliyor ve yarışları tamamladıkça hem yıldız hem de kredi kazanıyorsunuz. Yıldız kazandıkça daha üst seviye yarışlar, daha üst seviye yarışları kazandıkça da daha fazla kredi elde ediyorsunuz. Ucu bucağı olmayan araç listesinden güzel parçaları kapmak için de ciddi anlamda kredi elde etmeniz gerekiyor. Örnek vermek gerekirse, oyuna 30.000 kredi ile başlıyorsunuz ve kazandığınız yarışlar size 5.000 – 10.000 civarı kredi veriyor. Direksiyonunun başına geçmek için yanıp tutuştuğunuz araçların değeri ise yaklaşık 5 milyon kredi civarında (çok daha yüksek olanlar da var). Yani listenize güzel araçlar eklemek için gece gündüz GT6 oynamanız, açılan tüm etkinliklere katılmanız vs. gerekiyor. İmkansız görünüyor değil mi? Sony de sizin gibi düşünüyor olacak ki ikinci bir seçenek sunuyor önünüze… PARAN KADAR KONUŞ Oyun içi kredileri artık parayla satın alabiliyorsunuz. Yürek burkan kısım da tam olarak burada başlıyor işte. Oyuna ekstradan para yatırmak tamamen oyuncunun tercihine bırakılmış ve zorunlu olmayan bir durum ancak normal kredi kazanma yöntemi o kadar zorlaştırılmış ki, resmen elinizi cüzdanınıza atmanız için zorlanıyormuş gibi hissediyorsunuz. Üstelik bahsedilen meblağlar da öyle ufak değil. Örneğin oyunda yer alan Jaguar XJ13 model aracı alabilmek için 20 milyon kredi gerekiyor. 20 milyon kredinin karşılığı ise tam olarak 345 TL! Oyunun kendi fiyatının 129 TL olduğunu da belirtelim. 20 milyon kredinin oyunu oynayarak elde edilmesi de neredeyse imkansız olduğundan (Üst düzey yarışları tamamlamak için elde ettiğiniz kredileri iyi araçlara harcamak zorunda kalıyorsunuz çünkü) ortada ciddi anlamda yanlış bir uygulama olduğunu görmüş oluyoruz. Ancak söylemiş olduğumuz gibi, bu tamamen tercihe bırakılmış bir uygulama ve eleştirmek de bir noktada yersiz. Seçim tamamen sizin. Harika araçları elde etmek için oyunu daha fazla oynamaya yönlendirildiğinizi düşünmek de bir bakış açısı elbette. YİNE BEKLERİZ Her şeyin ötesinde Gran Turismo 6’nın en fazla eleştirilebilecek noktası daha önce de bahsettiğimiz gibi görsel tutarsızlığı. Yeni eklenen pist ve özel araçların tasarımları muazzam seviyedeyken alt sınıflara inildikçe bir özensizlik göze çarpıyor. GT5’te de bulunan pistlerdeki çevresel detaylara bakıldığında gerileme olduğunu bile söyleyebiliriz. Yine de, Gran Turismo 6 tüm eksiklerine rağmen PS3’ün giderayak yaptığı en güzel sürpriz olarak kayıtlara geçiyor. Gran Turismo 6 ► GİRİŞ ► GERÇEKLİĞİN SINIRLARI ► NE ARARSAN VAR ► DETAYLAR ► PUANLAMA Dünyanın dört bir yanındaki pistler sizler için yetersiz kalıyorsa Ay’da yarışma şansınız da var… Oyundaki araçların iç görüntüleri, dışarıdan bakıldığı kadar etkileyici değil maalesef. Grand Turismo 6’da bazı pistlere özel ilgi gösterilmiş. Buralarda yarışırken gözünüz gönlünüz açılacak. Oyunda yer alan modifiye seçenekleri fazlasıyla detaylı ve bu kez oldukça anlaşılır durumda. Gran Turismo 6 ► GİRİŞ ► GERÇEKLİĞİN SINIRLARI ► NE ARARSAN VAR ► DETAYLAR ► PUANLAMA PUANLAMA OYNANABİLİRLİK -9PUAN- GRAFİK -8PUAN- EĞLENCE -7PUAN- SES – MÜZİK -7PUAN- 7,8 YAPIMCI - DAĞITICI • POLYPHONY DIGITAL • SONY COMPUTER ENTERTAINTMENT PLATFORM • PS3 Gran Turismo 6 ► GİRİŞ ► GERÇEKLİĞİN SINIRLARI ► NE ARARSAN VAR ► DETAYLAR ► PUANLAMA