Yarış türü, oyun tarihinin ilk günlerinden bu yana bizlerle bir arada. Hiçbir zaman eskimeyen ve daima alıcısını bulan bu tür için Codemasters oyunları ayrı bir paragrafı hak etmiş. Türün ustalarından yeni bir GRID oyunuyla karşı karşıyayız Codemasters oyunlarını TOCA, F1 ve Colin McRae olmak üzere üçe ayırmak gerekli. Arada birkaç ufak farklı oyuna kaymış olsalar da temel serilerini bunlar oluşturuyor firmaların. F1 ile adından da anlaşılabileceği üzerine Formula 1 yarışlarına odaklanırken, Colin McRae serisi ile de ralli sevenleri mutlu etti. TOCA ise bunların dışında kalan her türlü yarışı içinde barındıran bir seri oldu. Sokak yarışlarından Touring’e uzanan bu yarışlarda senelerdir mücadele veriyoruz. İlk olarak TOCA Race Driver olarak karşımıza çıkan seri ardından Race Driver: GRID’e ve son olarak da şu an olduğu gibi sadece GRID haline dönüştü (Tıpkı Colin McRae serisinin günümüzde sadece DIRT olarak isimlendirilmesi gibi). İlk GRID ile ikincisi arasına beş sene gibi bir süre koyan yapımcı firma, Autosport ile sevenlerini fazla bekletmiyor ve ikinci oyundan bir sene sonra karşımıza çıkıyor. GRID Autosport ► GİRİŞ ► DENGE YİNE KAYMIŞ ► ÇOK DAHA YAVAŞ ► DETAYLAR ► PUANLAMA DENGE YİNE KAYMIŞ Bir sene arayla çıkan devam oyunlarına biraz temkinli yaklaşmak adettendir. Üzerine fazla uğraşılmadığı, eklenti paketi tadında bir oyunla karşımıza çıkılabileceği korkusu yer alır beyinlerde. GRID Autosport da bu korkulardan payına düşeni alıyor. Zaten GRID isminin yanına “3” değil de Autosport gibi bir ek koyulmasından da devam oyunundan ziyade bir eklenti paketi havası izlenimi verdiğini söylemek yanlış olmaz. 2013 yılında çıkan GRID 2’yi oynayanlar bunun sebebini az çok anlayabilir aslında. Oyun o dönem çıktığında pek çok noktada olumsuz eleştirilmiş ve burun kıvrılmıştı. Arcade-simülasyon karışımı oyunlar kategorisinde yer alan bir seriyi fazla Arcade hale getirdiği eleştirisiyle çok sık karşılaşmıştı hatta. GRID Autosport’a baktığınızda, yapımcı firmanın gelen eleştirileri dikkate alarak insanların istediği şekilde bir ikinci oyunu yeniden piyasaya sürme gayretinde olduklarını hissedebiliyorsunuz. En basitinden Arcade-simülasyon dengesinde sol tarafa çeken oyunun bu kez de sağa yatmakta olduğunu gözlemleyebiliyoruz. GRID Autosport, serinin simülasyon tadını en fazla barındıran yapımı konumunda. Önceki oyunlarda sokak yarışlarını merkezine alan yapımın bu kez pek çok farklı türe dağılmış olmasının sebebi de bundan kaynaklı. Kariyer moduna başladığınızda serinin alıştırdığı şekilde yine GRID yarışlarına katılma amacıyla yola çıkıyoruz. Ancak bu kez beş farklı yarış türünün tamamında belirli bir seviyeye kadar yükselmemiz isteniyor. Touring, Endurance, Open Wheel, Tuner ve Street olarak ayrılan bu yarışların hepsinin farklı dinamikleri bulunuyor. Bu beş türün tamamı, o yarışlarda seçebileceğimiz araçların sınıfına göre isimlendirilmiş aslında. Toplamda 78 aracın yer aldığı oyunda, her yarış türüne uygun araçları kullanabiliyorsunuz sadece. Ancak oyun ilginç bir şekilde, başarılı oldukça yeni araç kazanımı veya eldeki araçları modifiye etme imkanı tanımıyor. Hangi yarışta hangi aracı kullanacağınızı o belirliyor ve size sadece pistte başarılı olmak kalıyor. Açıkçası bu kısıtlamanın oyuna vurulmuş büyük bir darbe olduğunu düşünüyoruz. Zaten piyasadaki rakiplerine oranla çok daha az sayıda araca sahipken bir de bu şekilde bir kısıtlamaya gidilmiş olması oyunun değerini oldukça düşürmüş. Bunların dışında ikinci oyundan farklı olarak bir de ekip olarak yarışma sistematiğini görüyoruz. Yarışlara başlamadan önce seçtiğimiz sponsorumuz bize bir tane de takım arkadaşı veriyor ve kariyerimizi onunla birlikte ilerletiyoruz. Yarışlarda rakipleri engellemesi veya üst sıralara tırmanmak için atılgan olması gibi direktifler verebildiğimiz takım arkadaşımız ne yazık ki bu direktifleri başarıyla hayata geçirme konusunda pek başarılı değil. Dost yapay zekasının çoğu zaman söylediğinizin dışında hareket ederek destekten çok köstek olacağını siz de fark edeceksiniz. Buna karşın rakiplerin yapay zekası ise bir o kadar başarılı kotarılmış. Pozisyonunu korumak ve sizi geçmek adına oldukça mantıklı hamleler gerçekleştiren rakip sürücülerin, bazı durumlarda hatalar yapması da gerçekçiliği körükleyen bir unsur olmuş. GRID Autosport ► GİRİŞ ► DENGE YİNE KAYMIŞ ► ÇOK DAHA YAVAŞ ► DETAYLAR ► PUANLAMA ÇOK DAHA YAVAŞ Oyunun sürüş mekaniklerine geldiğimizde ise ikinci oyuna göre hem artı hem de eksi yönde değişimlerle karşılaşıyoruz. Yazının başında Autosport’un ikinci oyuna göre daha simülasyon odaklı bir yapıya sahip olduğundan bahsetmiştik. Bu nedenle GRID serisine aşina olan oyunculara çok daha yavaş gelecek. Gerçek sürüş keyfinin yaşanması adına güzel bir hamle olmakla birlikte serinin sahip olduğu eğlence unsurunu bir nebze kaybetmesine neden olmuş bu durum. Ancak sürüş keyfini gerçekçi olarak nitelememizi engelleyen noktalar da yok değil. En basitinden araçların virajlarda verdiği tepkilerin iyi ayarlanamadığını söyleyebiliriz. Yılların yarış oyuncuları dahi ne kadar hesaplarsa hesaplasın pist dışına çıkmak durumunda kalacak. Bol bol gaz keserek ve ciddi anlamda yavaşlayarak ilerlemeniz gerekiyor. Bu durumu bir eksiden ziyade olmamışlık olarak değerlendirdiğimizi de belirtelim. Bunun yanında özellikle hasar modellemesi ve hasarların araca verdiği etkiler noktasında ise oldukça başarılı bir iş çıkarılmış. Yer yer küçük darbelerde dahi savruluyor olmak komik gelse de, Codemasters genel anlamda hasar konusunda dersini iyi çalışmış. Böyle bir firmadan da daha azını beklemek yanlış olurdu zaten. KEŞKE HİÇ KOYMASAYDINIZ İkinci oyuna getirilen en önemli olumsuz eleştirilerden bir diğeri de kokpit kamera açısının bulunmamasıydı. Yapımcı ekibin bu durumu grafik kalitesinde düşme yaşanmasına ve oyuncuların bu kamerayı pek tercih etmiyor olmasına bağlaması kimseye inandırıcı gelmemişti o dönem. Autosport ile kokpit kamerasına yeniden kavuşuyoruz ancak keşke kavuşmasaydık da diyoruz bir yandan. Uzun yıllardır bu kadar özensiz, bu kadar baştan savma bir iç tasarım görmemiştik yarış oyunlarında. PlayStation 2 döneminde çıkan oyunlarda dahi daha kaliteli kokpit tasarımları bulunuyordu. Zaten GRID Autosport’u alacaksanız yüksek görüntü kalitesi beklentisinde olmamanızı tavsiye ederiz. Yeni nesil konsollara çıkartılmayan oyun, ne yazık ki GRID 2’nin grafik kalitesinden bile daha aşağı bir seviyede. Serinin üçüncü oyunu olmadığı ve bir sene arayla çıktığı için çok ciddi bir grafik gelişmesi zaten beklemiyorduk ancak en azından GRID 2 kadar olmalıydı diye düşünüyoruz. Yarış oyunlarının önemli bir parçası olan motor sesi ve benzeri konularda ise oyun sizi üzmeyecektir. Son sürat giderken motordan çıkan ses her zaman olduğu gibi keyif verici. OLMASA DA OLUR Sahip olduğu özellikler nedeniyle ne yaparsak yapalım GRID Autosport’a bir eklenti paketinden fazlası gözüyle bakamıyoruz. Üstelik gelen eleştirileri dikkate alırken, düzgün işleyen noktalarda çuvallanmış olduğunu görmek de ayrı bir üzüntü sebebi. Hala yeni nesil konsollara geçiş yapamamış veya bir süredir yarış oyunu eksikliği yaşayan biriyseniz elbette GRID Autosport’a şans verebilirsiniz. Ancak piyasada çok daha önce çıkmış olmasına rağmen daha iyi olan pek çok yarış oyunu bulunduğunu da aklınızdan çıkarmayın. GRID Autosport ► GİRİŞ ► DENGE YİNE KAYMIŞ ► ÇOK DAHA YAVAŞ ► DETAYLAR ► PUANLAMA Yazıda bahsettiğimiz kokpit kamerası tam olarak böyle bir şey. Watch Dogs’un araç içi tasarımını bile arar olduk bunu görünce ne yazık ki… Gündüz yarışları çoğunlukta olmakla beraber gece yarışları da bulunuyor oyunda. Grafiklerin aksine ışıklandırmaların güzel kullanıldığını söyleyebiliriz. Open Wheel yarışlarında Formula tarzı araçlarla yarışıyoruz. Codemasters’ın elinde F1 gibi bir seri varken bu oyunda neden bunu oynamak isteyelim o da ayrı bir soru tabii… Arkadaşlarınızla beraber yan yana yarışabilmeniz için çift ekran seçeneği bulunuyor oyunda. Günümüzde sık sık göz ardı edilen bir özellik olduğundan mutlu olduk. GRID Autosport ► GİRİŞ ► DENGE YİNE KAYMIŞ ► ÇOK DAHA YAVAŞ ► DETAYLAR ► PUANLAMA PUANLAMA OYNANABİLİRLİK -7PUAN- GRAFİK -6PUAN- EĞLENCE -7PUAN- SES – MÜZİK -7PUAN- 6,8 YAPIMCI - DAĞITICI • CODEMASTERS • CODEMASTERS PLATFORM • PC, PS3, XBOX 360 GRID Autosport ► GİRİŞ ► DENGE YİNE KAYMIŞ ► ÇOK DAHA YAVAŞ ► DETAYLAR ► PUANLAMA