Elektrikli otomobil pazarının temelini gelecekte katı hal pili sistemleri oluşturacak. Bu alanda Harvard Üniversitesi araştırmacıları da çalışıyor.
Harvard Üniversitesi araştırmacıları tarafından geliştirilen yeni katı hal pili, aktarıldığı kadarıyla lityum metal anotlu katı hal pilleri üretmek için geliştirilen yeni bir yöntemi merkeze alıyor. Bu konuda projeye dahil olan Profesör Xin Li, “Lityum metal anotlu bataryalar, ticari grafit anotlardan on kat daha fazla kapasiteye sahip olmaları ve elektrikli araçların sürüş mesafesini büyük ölçüde artırabilmeleri nedeniyle bataryaların kutsal kasesi olarak kabul ediliyor. Araştırmamız, endüstriyel ve ticari uygulamalar için daha pratik katı hal pillerine doğru önemli bir adım oldu.” açıklamasını yapıyor. Geliştirilen yeni katı hal pili için henüz net bir menzil ya da kapasite verisi açıklanmıyor, sadece pilin 6.000 şarj döngüsünden sonra bile kapasitesinin yüzde 80’ini koruyabildiği belirtiliyor. Bu oldukça iyi görünüyor ve pilin sadece 10 dakikada tamamen şarj edilebildiği aktarılıyor. Akıllı telefonlarda kullanıma kadar indirgenebileceği söylenen bu pil için ticari çalışmalar yapılıyor ancak çıkışın çok yakında olmadığı belirtiliyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Katı hal pili konusunda gündeme bundan önce gelen son isim Toyota olmuştu. Gelecekte lityum-iyon pillerin yerini alacak bu piller üzerinde çok uzun zamandır BMW, Ford, QuantumScape, Solid Power, Toyota ve Samsung gibi isimler aktif olarak çalışıyor. Lityum-iyon pillerden daha güvenli olan ve mevcut çözümlerden daha yüksek enerji depolayabilen bu yeni nesil pil teknolojisi, daha uzun süre kullanım süresi sağlıyor ve zorlu şartlara da çok daha dayanıklı. Alanda devrim yaratması beklenen katı hal pilleri, lityum iyon pillerden birim alanda daha fazla enerji depolayabiliyor olmasıyla 800-900 km gibi menzilleri standart hale getiriyor.
Bu alanda en çok patente sahip isim olduğu açıklanan otomobil devi Toyota, geçtiğimiz haftalarda öğrendiğimiz kadarıyla pazara tam 1.200 menzil sunacak elektrikli otomobiller çıkarmak adına katı hal pili odaklı büyük çalışmalar yapıyor. Bu gerçekten güzel bir haber ancak firma henüz bu altyapının ya da araçların ne zaman hayatımıza gireceğini söylemiyor ya da söyleyemiyor. Şimdilik sadece, “Katı hal pili temelli elektrikli araçlarımızı birkaç yıl içinde piyasaya süreceğiz.” açıklaması geçiliyor, bahsi geçen pilin sadece 10 dakikada doldurulabileceği söyleniyor.
Toyota bundan önce sürpriz bir duyuru yapmış ve çok önemli olan katı hal pillerini seri üretime almak adına Japon enerji şirketi Idemitsu Kosan ile ortaklık kurmuştu. Maalesef bu ortaklığın meyveleri hemen toplanmayacak, üç aşamalı planda her şey istendiği giderse 2027 ya da 2028 sonrasında elektrikli otomobiller için seri olarak katı hal pilleri üretilmeye başlanacak. Idemitsu’nun katı hal pilleri üzerinde 2001’den bu yana, Toyota’nın ise 2006’dan bu yana çalıştığı aktarılıyor.