“Hey Mercedes” gelecekle tanışma vakti; Mercedes EQC 400 4Matic incelemesi
MERAK KONUSU
EQC’nin batarya performansı ve şarj bedeli gibi konularını ayrı bir başlık değerlendirmek şart. Fabrika verileri araçla birlikte standart olarak gelen 80 kWh’lık bataya paketiyle WLTP standartlarında 414 kilometreyi bulan menzil değerlerinin yakalanabildiğinin mümkün olduğunu söylüyor. Takdir edersiniz ki bu durum içten yanmalı modellerde olduğu gibi gerçek kullanım şartlarında pek gerçekçi değil. Menzille ilgili bilinmesi gereken ilk bölümün başrolünde klima var.
Sürüşlerde kaçınılmaz bir şekilde ihtiyaç duyduğunuz ısınma-serinleme ihtiyacı için menzilden yaklaşık 40 kilometre feda etmeniz gerekiyor. Bu da sürüşe başlamadan en kötü senaryona 370 kilometre demek. Sürüşün dinamikleri gereği 100 kilometrelik ortalam tüketimini düşündüğümüzde de gerçek kullanımda menzili 320-330 kilometre olarak yazabiliriz. Fabrika verilerinde 100 kilometre için ortalama 20 kWh olarak verilen enerji tüketiminin, 500 kilometreyi geride bıraktığımız test sürüşümüzde 25 kWh olarak ekrana yansıdığını da belirtmeden geçmeyelim.
“Peki bu tüketimin şarj dolumu yaparken ücret ödeme tarafındaki karşılığı nasıl?” diye sorarsınız bunun da bir cevabı var elbette. Karşılaştırma yapmak gerekirse EQC’nin dizel kuzeni olan GLC 300 d 4MATIC’i baz alabiliriz. Resmi veriler GLC’nin 100 kilometrede ortalama 6 litre yakıt tükettiğini söylüyor ki bu da günümüz itibarıyla yaklaşık 45 TL demek. EQC kanadında ise 20 kWh olarak paylaşıla fabrika versinin karşılığı ise yaklaşık 20 TL. Doğrudan Mercedes’in paylaştığı tablo, elektrikliğin ulaşım maliyetlerinde yaklaşık 50 oranında daha avantajlı olduğunu söylüyor.
Elektrikli otomobile olan yaklaşımın özellikle Türkiye’deki en negatif noktalarından birisinin şarj ağı ve altyapı olduğunu biliyoruz. Günümüz itibarıyla ise bunun en azından büyük şehir ve çevrelerinde sorun yaratmayacak seviyelerde olduğunu söyleyebiliriz. Burada dikkat etmeniz gereken nokta ise ekranda gösterilen şarj noktalarının dolu olup olmadığını kontrol etmek. Bunun için de telefonunuza indireceğiniz “E-Şarj” uygulaması en yakın dostunuz olacak. Test sırasında gittiğiniz noktadaki istasyonun kullanım dışı olduğunu öğrenmek çok da mutlu eden bir deneyim olmuyor ki bunun gibi ötü bir sürprizle karşılaşmamak adına kontrolü elden bırakmamakta fayda var.
Sürüşün sonunda Mercedes EQC ile vedalaşırken ilk başta sorduğumuz “Elektrikli mi, Mercedes mi?” sorusuna aldığımız tatmin edici cevaplar not defterimizde ön plana çıkıyor. EQC şüphesiz kusursuz bir elektrikli SUV değil lakin Mercedes kalitesinden ödün verilmeyen yapısıyla, markanın gelecekteki dönüşümü konusunda bu konuda bir taviz vermeyeceğinin de ilk kanıtı. Türkiye pazarına ilk girdiği Aralık 2020’de 966.000 TL’lik fiyatıyla ürün gamında sıyrılma potansiyeli taşıyan EQC, günümüzde ise 1.204.500 TL’lik etikete sahip. Bu rakamın vergiler hariç 634.481 TL olmasıysa, elektriğe geçişte teşvik olunması gereken bu dönemde hala bazı standartlardan uzak olduğumuzu gösteriyor.