Geçtiğimiz hafta resmileşen otomobilde “6 ay ve 6 bin kilometre” sınırının etrafından dönme planları yapılıyor olabilir. Bazı duyumlar gündemde.
Bu yeni gelişmeyi ilk duyuran isim olan otomotiv yazarı Emre Özpeynirci, Twitter hesabından yaptığı paylaşımda, “Duyumlarıma göre bazı otomotiv şirketleri, düzenlemede sadece ‘2.el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal edenler’ ibaresi olduğu için yeni şirketler kurup (inşaat vs…) şahıslar gibi rahatlıkla alım-satım planlamışlar. Yani iş 2. 3. kişilerin üzerinden devam!!” iddiasını ortaya attı. Eğer bu doğruysa “6 ay ve 6 bin kilometre” sınırının etrafından dönme planları yapılıyor ve bunun önlemek adına bir güncelleme daha gerekiyor gibi görünüyor.
İki hafta önce sıfır otomobil odaklı satış yönetmeliğinin hazır olduğu bilgisini paylaşan Ticaret Bakanı Mehmet Muş, kaçıranlar için “İlk tescilden sonra şirketler, galeriler, rentacarlar 6 ay ve 6 bin kilometreyi geçmeden aldıkları sıfır araçları satamayacak“ açıklamasını yapmıştı. Konu hakkında Muş, Kayseri’de Türkiye İhracat Seferberliği Zirvesi’nde yaptığı konuşmada, “Bir bakıyorsunuz sıfır ikinci el araç ilanları var.
Dolayısıyla yeni araç alınıyor ve üzerine daha büyük rakam konularak satılıyor. Otomobil fiyatlarında birbirini tetikleyen durum söz konusu. Yönetmeliği hazırladık. İlk tescilden sonra şirketler, galeriler, rentacarlar için 6 ay ve 6 bin kilometreyi geçmeden aldıkları sıfır araçların satışına kısıtlama getiriyoruz.
Gerçek anlamda ihtiyacı olanlar alsın. Gerçek anlamda ikinci el olacaktır böylece. Şirketlerde ortak fiyat belirleme veya piyasayı manüpile gibi konular varsa o Rekabet Kurulu’nun görev alanı ve soruşturma açtı, inceliyor. Varsa yanlışlık gereğini yapar yoksa kapatır. Yönetmelik yayınlandıktan sonra vatandaşın birinci elde daha fazla erişime ulaşacağını düşünüyoruz. İkinci el sıfır diye bir ilanla karşı karşıya kalmayacağız” açıklamasında bulunmuştu.
Bu geçtiğimiz günlerde resmî gazetede yayınlanarak sadece şirketlere yönelik olarak yürürlüğe alınan karar ile amaç, piyasayı yükselten fırsatçıların ve yatırım amaçlı alanların önüne geçmek. Yayınlanan karar tam olarak şöyle olmuştu:
”İKİNCİ EL MOTORLU KARA TAŞITLARININ TİCARETİ HAKKINDA YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1- 13/2/2018 tarihli ve 30331 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İkinci El Motorlu Kara Taşıtlarının Ticareti Hakkında Yönetmeliğe aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“Pazarlama ve satış kısıtlaması
GEÇİCİ MADDE 2-
(1) İkinci el kara taşıtı ticaretiyle iştigal edenler, otomobil ve arazi taşıtlarının pazarlanmasını veya satışını ilk tescil tarihinden itibaren altı ay ve altı bin kilometre geçmedikçe 1/7/2023 tarihinden önce doğrudan veya dolaylı olarak yapamaz. Bakanlık, bu tarihi altı aya kadar uzatmaya yetkilidir.
(2) İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal edenler adına bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce tescil edilen otomobil ve arazi taşıtlarının 15/9/2022 tarihine kadar pazarlanması veya satılması halinde birinci fıkra uygulanmaz.”
MADDE 2- Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. MADDE 3- Bu Yönetmelik hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.”
Bu arada dün otomobil odaklı bir açıklama daha gelmişti. Dünya’da yer alan habere göre bir yazılı açıklama yapan Nureddin Nebati, kayıt dışı ekonomiyle mücadele etmekte son derece kararlı olduklarını belirterek, “RADAR sistemimiz sayesinde mali ve finansal verilerin sistemsel ve detaylı analizlerini gerçekleştiriyor, çalışmalarımızı büyük bir titizlikle yürütüyoruz. Gayrimenkul sektöründe olduğu gibi araç sektöründe de suni fiyat artışı yaparak arz talep dengesini bozanlara fırsat vermeyeceğiz” dedi. Nebati bu kapsamda, mükellefiyet kaydı bulunmadan belli bir sayının üzerinde araç alım satımı yapan, ikinci el araç piyasasında fahiş fiyat artışlarına ve kayıt dışı ekonomi oluşmasına sebebiyet veren 100 bin kişinin Bakanlık radarına takıldığını bildirildi.
Buna ek olarak sıfır ve ikinci el araç alım satımı yapan bayi, galerici ve kişiler hakkında da detaylı tespitler yaptıkları bilgisini veren Nebati, “Vergisel yükümlülüklerini yerine getirmeyen, piyasada spekülasyona sebebiyet veren gerçek ve tüzel kişiler hakkında gerekli işlemleri yapmaya başladık. Saha denetimleri de sürüyor” dedi.
Duyumlarıma göre bazı otomotiv şirketleri, düzenlemede sadece ‘2.el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal edenler’ ibaresi olduğu için yeni şirketler kurup (inşaat vs…) şahıslar gibi rahatlıkla alım-satım planlamışlar.
Yani iş 2. 3. kişilerin üzerinden devam‼️
— Emre Özpeynirci (@eozpeynirci) August 17, 2022