Ülkemizde her gün binlerce araç el değiştirirken, yılda yapılan ikinci el oto satışı 5 milyonu aşıyor.1 Nisan’dan itibaren 2. el otomobil alışverişinde yeni bir dönem başladı.
1 Nisan’dan itibaren 2. el otomobil alışverişinde yeni bir dönem başladı. Ekspertiz raporu ve garanti zorunlu olurken, kilometre düşüren, araçhasarını gizleyenlere büyük yaptırımlar geliyor.Yeni yönetmelikle başlayan bu zorunluluk yaşanan sorunları azaltacak ve ikinci el araç alanların sorun yaşaması engellenecek. Yeni düzenlemeye göre TS 13805 HYB standartlarına uymayan ekspertiz merkezleri 1 Nisan itibariyle hizmet veremeyecekler. İkinci el otomobil alırken yeni yönetmelik ile ilgili aklınızda oluşabilecek soruların cevapları haberimizde.
1 Nisan 2019 tarihinde yürürlüğe girecek yönetmelik, ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden gerçek ve tüzel kişilerin son kullanıcıya yapmış oldukları satışlar için ekspertiz raporu zorunluluğu getirmektedir. Yönetmelikte 8 yaş ve 160.000 km üzerindeki araçlar kapsam dışı kalmaktadır. Otomotiv işiyle iştigal etmeyen iki kişi arasında gerçekleşecek araç satışı kapsam dahilinde yer almayacaktır.
Raporda aracın özellikleri, arıza-hasar durumu ve km bilgilerine yer verilecektir. Gözle kontrol dahilinde; Taşıtın dış, iç, alt ve motor bölümü kontrolleri yapılacaktır. Ayrıca raporda, ekspertiz merkezlerinde bulunması zorunlu olan cihazlarla yapılan testlerin sonuçları yer almalıdır. Ekspertize gelen araç, lift üzerine alınarak tüm alt ve yürür aksamları kontrol edilerek süreç başlatılır. Araç arıza tepit cihazına bağlanarak genel arıza taraması yapılır. Akü test cihazı ile akü ve şarj performansı ölçülür. Sonrasında test hattına alınan araç sırasıyla yanal kayma testi, süspansiyon ve fren testlerine tabi tutulur.En son yapılan DYNO testi ile aracın motor performansı ölçülerek testler tamamlanır.
TSE’den TS13805 standardına göre HYB (Hizmet Yeterlilik Belgesi) almış ekspertiz merkezleri ekspertiz raporunu vermeye yetkili olacak. HYB olan ekspertiz merkezlerinin detaylarına tüketiciler TSE’nin web sitesinden kolaylıkla ulaşabilecekler.
Raporla ilgili yaşanabilecek olası bir sorunda raporu veren yetkili firma sorumlu tutulabilecektir.
Yeni uygulamada garanti, aracı satan firma tarafından en az 3 ay veya 5.000 km olarak verilmek zorundadır. Garanti, işletmeler tarafından sigorta yaptırılarak da verilebilecektir. Yapılacak garanti motor, şanzıman, tork konvektörü diferansiyel ve elektrik sistemini kapsayacaktır. Yönetmelikle birlikte binek ve arazi araçlarında rapor zorunluluğu olacak. Hafif ticariler için ise düzenleme yolda.
2019 Range Rover Evoque Euro NCAP çarpışma testine girdi; işte sonuç