İkinci el otomobil fiyatları artış oranıyla sıfır kilometreyi kıskandırdı

29 Mayıs 2023 10:59

Artan arz karşısında yetişemeyen sıfır kilometre araç pazarı, kullanıcıları ikinci el otomobil seçeneklerine yönlendirmeye devam ediyor.

Otomotiv dünyasında uzun süredir devam eden farklı tipteki krizlerin yansımalarını bugün hala yaşıyoruz. Küresel çapta kabul edilen bu dinamikler, arzın yükseldiği pazarlarda daha önce görmediğimiz tabloları karşımıza çıkartıyor. Türkiye için de bu senaryodan bahsetmek hiç zor değil. Bulunabilirlik problemlerinin devam ettiği Türkiye pazarında otomobil adeta karaborsa nesnesi haline geldi. Bayilerde liste fiyatında araç bulabilen kullanıcılar çölde su bulmuşcasına sevinirken, aradığını bulamayanları ise ikinci el ilan sitelerinde aynı otomobiller için 300 bin TL yukarıları gördüğümüz etiketler karşılıyor. Otomobillerin tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de yatırım nesnesine dönüşmesi de bize son yıllardaki rekor satış rakamlarını gösterme konusunda en belirleyici etmen. Krediye ulaşmanın çok zor olduğu ekonomik ortamda elinde nakit olan tüketicinin erişebildiği herhangi bir otomobile sarıldığına şahit oluyoruz. Bu durum ikinci el otomobil piyasasını da çok ciddi seviyeye getirmiş durumda. Öyle ki paylaşılan son rakamlar, ikinci eldeki artış oranının sıfır kilometreyi katladığını net şekilde ortaya koyuyor

İkinci el otomobil pazarındaki artış oranı yüzde 50’ye dayandı

Otomobil fiyatlarının artmaya devam ettiği ve alım gücünün radikal derecede düştüğü ortamda gerçek kullanıcıya erişim de büyük bir soru işareti. Geçtiğimiz günlerde özel bir etkinlik kapsamında sorularımız yanıtlayan Renault Türkiye Genel Müdürü Berk Çağdaş, “Bugün gerçekleştirilen satışların yüzde 40’ının spekülatif amaçla yapıldığını biz çok iyi biliyoruz.” ifadeleriyle içerisinde bulunduğumuz duruma bakış açılarını dile getirmesi dikkat çekti.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Otomotiv sektörünün önemli temsilcilerinden olan Cardata’nın Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın da, ikinci elin sıfır otomobile göre olan artış eğrisindeki ciddi farka vurgu yapması dikkat çekti. Tüketicilerin kredi bulamadığına işaret eden Hüsamettin Yalçın; “Kredi bulunamadığı için hem sıfır kilometre hem de ikinci el araçlarda tüketici peşin alıma yöneldi. Bu da otomobilin artık bir yatırım aracı olduğuna dair güçlü bir ibare. Bir senedeki fiyat artışı yüzde 90’ı buldu. İnsanlar seçim sonrası dövizde yükselme beklediği için yeni araç alımına gidiyorlar. Ayrıca gayrimenkul alamayanlar da otomobile yöneldi. İkinci el de çok canlı.” ifadelerine yer verdi. Bunlara paralel olarak kaynaklara göre yılın ilk 5 aylık dönemde sıfır kilometre araç satışındaki fiyat artışı yüzde 17-25 seviyesinde gerçekleşiyor. Bu rakam ikinci elde ise yüzde yüzde 50’ye yaklaşmış durumda.
Paylaş