Yatırım aracı odağında talep patlamasının yansıdığı ikinci el otomobil pazarında, sıfır kilometrede olduğu gibi yükseliş bekleniyor.
Türkiye’de sıfır kilometre araç fiyatlarının rekor üstüne rekor kırdığı 2023 yılı, daha önce eşine pek rastlamadığımız bir yöne doğru ilerliyor. Bu şekilde devam edilmesi durumunda 1 milyon adedin üzerine çıkma potansiyeli olan pazardaki bu yoğun ilginin temel sebebi ise TL döviz karşısındaki referansında gizli. Alım gücünün çok ciddi oranda düşmesine karşın gerçek kullanıcıların tamamı için otomobili artık bir güvenli liman olarak nitelendirebiliyoruz. Talep patlaması sebebiyle sıfır kilometrede bulunurluk sıkıntıları devam ederken, pek çok modeli karaborsa niteliğinde hiç kullanılmadan fahiş fiyatlarla ikinci el ilan sitelerinde görmeye devam ediyoruz. Sıfır kilometredeki bu problem sebebiyle ikinci el otomobil pazarına yönelenen kitle sebebiyle madalyonun bu yüzünde de radikal geçişler söz konusu. Ocak 2022’de alınan ikinci el bir otomobil Mayıs 2023’e kadar geçen 16 aylık sürede ortalama yüzde 87’lik bir değer kazandı. Investing.com sitesine göre bu oran altında yüzde 58, dövizde ise yüzde 43’te kalmış durumda. Sektör temsilcileri de bu talep sebebiyle ikinci el pazarının önümüzdeki süreçte de yükseleceği konusunda hem fikir.
Sektörün önemli temsilcilerinden biri olan VavaCars’ın Perakende Grup Başkanı Serdıl Gözelekli, konuyla ilgili benzer paralelde bir değerlendirme paylaştı. Gözelekli açıklamalarında; “2020’nin başından bu yana devam eden çip krizi başta olmak üzere, piyasada sıfır otomobillerin zor bulunması ve bu otomobillerin liste fiyatının üzerinde bedeller talep edilmesi, tüketiciyi ikinci ele yönlendirdi. Özellikle yüksek enflasyon sonrasında yaşanan değer kaybına paralel olarak, TL birikimlerini bu değer kaybına karşı korumak isteyenler, hem ihtiyacını karşılaması hem de yatırım aracı olarak görmesi sebebiyle ikinci el otomobile yüksek bir talep gösterdi. Gelinen noktada Ocak 2022’den Nisan 2023’e kadar geçen yaklaşık bir buçuk yıllık sürede ikinci el otomobiller nerdeyse iki kat değerlendi. Söz konusu süreçte ikinci el araç alıcılarının döviz ve altını tercih edenlere oranla daha kazançlı olduğu söylemleri yoğunlaştı.
İkinci el otomobillerde yılın ilk çeyreğinde ortalama yüzde 15 ila 20 arası bir fiyat artışı yaşandı. Yine sıfır otomobil tedarikindeki sorunların etkisiyle ikinci el piyasalarında, geçmiş istatistiki verilerin ışığında, önümüzdeki üç ay içinde yüzde 10-15 arası bir fiyat artışı olabileceğini öngörüyoruz. Ancak beklenen bu fiyat artışlarını sadece tedarik sorununa bağlamamak gerekiyor. Havaların ısınması, yaz ve bayram tatili gibi mevsimsel ihtiyaçlara bağlı olarak her ay artan talep yoğunluğu da piyasa üzerinde önemli bir etki yaratıyor. Bu kapsamda imkânı olan tüketiciler, fiyatların daha da artacağını öngörerek otomobil almaya devam ediyor. Böylece tüketici bir yandan otomobil ihtiyacını karşılarken, diğer yandan da ekonomik anlamda kendisine döviz ve altından daha çok kazandıracak bir yatırım yaptığına inanıyor.” ifadelerine yer verdi.