Alım gücünün düşmesiyle birlikte kullanıcıların daha fazla yönelmesi beklenen İkinci el otomobil pazarı için öngörüler şekilleniyor.
2022’ye önceki yılın aynı dönemine göre sert düşüşle başlayan sıfır kilometre araç pazarı sonrası, kullanıcıların ikinci el otomobil pazarına daha fazla ilgi göstermesi bekleniyor. Alım gücünün erimeye devam etmesine paralel olarak yaş olarak büyük ve yüksek kilometre ilanlarda Ocak 2022’de artış yaşandığına şahit olmuştuk. Süreçle ilgili açıklamalarda bulunan DOD Satış Müdürü Erol Gündoğan pazarı değerlendirdi ve 2022 öngörülerini paylaştı.
DOD Satış Müdürü Erol Gündoğan; “2021 yılını genel olarak değerlendirdiğimizde Covid-19 pandemisinin etkisiyle Ocak ayında yüzde 53’lük daralma ile başlayan pazar, yılın ikinci yarısı itibarı ile hareketlilik yaşadı. Çip krizi nedeniyle yaşanan sıfır araç tedarik sorunu yılın son çeyreğinde döviz kurlarındaki artış seyri ile birleşince ikinci el otomobile olan talep daha da arttı. İlk etapta tüketici kanadında yatırım iştahının artması, Kasım ayında bir önceki yıla göre yüzde 78,4’lük artışla 814 bin adet seviyesinde rekor satışı beraberinde getirdi.
Sıfır araç tedarik sorunu ve pazardaki belirsizlik nedeniyle ikinci el otomobil arzı da geri çekilmeye başlayınca, mevcut pazar koşullarında fiyatlardaki artış hız kazandı. Artan araç fiyatları ve finansman maliyetlerine, ÖTV indirimi beklentisi de eklenince yatırım aracı olarak görülen ikinci el araç alımları riskli pozisyona geldi. Tüketici bu noktada yatırımdan ziyade ihtiyaç odaklı alıma yöneldi. Bunun paralelinde aralık ayında pazar 612 bin adet ile rekor satış gerçekleşen kasım ayına göre yüzde 24,8 seviyesinde geriledi.” dedi.
Gündoğan, artan fiyatlar ve finansman maliyetleri sebebi ile otomobil sahipliğinin zorlaşmasının talebi 10 yaş üzeri araçlara kaydırdığını belirtirken; “2021 yılında gerçekleşen satışların yüzde 54’ünü bu yaş grubu otomobiller oluşturdu. Bir diğer önemli nokta ise daralan pazarda 0-1 yaş aralığındaki araç satışlarının yüzde 34 seviyesinde artış göstermesi oldu. Pazardaki talep, fiyat seviyesinin daha ulaşılabilir olması nedeni ile yüzde 54,5 seviyesinde C sınıfı otomobillerde yoğunlaşırken, C segmentindeki araç satışlarını B ve D segmentindeki araçlar takip etti” dedi.
Erol Gündoğan, ÖTV matrah düzenlemesinin pazarda sınırlı sayıda modelde etkili olmasına rağmen, 2021 yılı sonunda yaşanan ekonomik gelişmeler doğrultusunda fiyatların 2022 yılı başında yüzde 10 ile 15 seviyesinde gerilediğini belirtti. Ayrıca 2022 yılında ikinci el otomobil pazarındaki hareketliliğin yılın ilk çeyreğinde yavaş bir ivmeyle devam edeceğini; ikinci çeyrek itibarıyla ötelenen talep ve bahar aylarının etkisiyle birlikte hareketliliğin artacağını öngördüğünü ifade etti. Sözlerine; “Pazarda ikinci el otomobil fiyatlarının belirlenmesinde önemli faktörlerden biri de sıfır araç fiyatları. Şu an pazar hacmi çok düşük seviyede ve bu sebeple birbirinden çok farklı fiyatları gözlemliyoruz. 2022 model araçların showroomlarda yerini almasıyla birlikte ikinci el otomobil fiyatları da yerini bulacaktır. Mevcut piyasa koşullarında araç ihtiyacı olan müşterilerin, gerileyen fiyatlarla birlikte doğru aracı bulduklarında kararlarını ertelememelerini öneriyoruz” şeklinde devam etti.
İkinci el araç piyasasının 2021’de geldiği durum ile ilgili ayrıntıları ve gelecek dönem ile ilgili öngörülerini paylaşan bir diğer isim de Doğan Trend Otomotiv Perakende Operasyonları ve Suvmarket Genel Müdür Yardımcısı Uğur Sakarya oldu. İkinci el pazarının daralarak geçirdiği 2021 yılının ardından 2022’ye de durgun başladığını vurgulayan Uğur Sakarya; “İkinci el araç fiyatlarını da değerlendirdiğimiz zaman son 3 ayda daha önce görülmemiş seviyede bir hareketlilik görüyoruz. 2021 son çeyreğinde artan talep ve kur artışı ile ikinci el otomobil fiyatları bir ay içinde %70 yükseldi. Sonrasında dövizdeki düşüşe paralel olarak %20-25 oranında geri geldiği görüldü. Fakat buna rağmen ocak ayında fiyatların geri gelmesi bile satışları hareketlendiremedi çünkü piyasada belirsizlik hâkim. Alıcılar kurların biraz daha düşmesini beklerken, satıcılar ise kurlar yükselirse bir daha sattıkları aracın yerini dolduramayacaklarını düşünüyorlar. Bu sebeple Ocak ayı çok zayıf geçti. Aralık ayının yarısı kadar bile satış gerçekleşmedi” şeklinde konuştu.