Artış oranıyla sıfır kilometreyi geride bırakan ikinci el otomobil pazarı, temel yatırım araçlarını da sollamış durumda.
Geride bıraktığımız mayıs ayında binek ve ticari araç kombinasyonu olarak 110 bin adedi aşan Türkiye’deki otomotiv pazarı, son yılların en yüksek grafiğini yaşıyor. Otomobil üreticilerinin var olan talebe yetişemediği dinamiklere paralel olarak sıfır kilometre araca olan erişim hala oldukça zor seviyelerde. Elindeki mal varlığını korumak ve yatırım yapmak isteyen tüketicinin son yıllarda merkezi haline gelen otomotiv dünyasında ikinci el pazarında da olağanüstü bir süreç yaşanıyor. Sıfır kilometre araçların zam haberlerine alıştığımız şu günlerde, artışın oranı ikinci el otomobil tarafında çok daha radikal seviyeye gelmiş durumda. Sıfır kilometre araç sıkıntısının fırsata çevirilmesiyle birlikte etiket fiyatının çok üzerinde ilan sayfalarında gördüğümüz yeni modeller, eski model yıllı araçlar için de referans noktası oluyor. İkinci el modellerin fiyat grafiğiyle ilgili yapılan son araştırmalar, yılın ilk 5 aylık döneminde sıfır kilometre araç satışındaki fiyat artışının en az yüzde 17-25 seviyesinde gerçekleştiğini ortaya koyuyor. Bu rakam ikinci elde ise yüzde yüzde 50’ye yaklaşmış durumda.
Söz konusu süreçte ikinci el otomobil piyasasına olan ilginin artmasıyla, ikinci el otomobillerin de bir yatırım aracı haline geldiği artık bir sır değil. Özellikle son bir yılda ikinci el araca yapılan yatırım, alıcılarına yüksek kazanç sağladı. Bu alanda yapılan bir diğer araştırmada, otomobile olan yatırımın altın ve döviz yatırımını geride bıraktığını ortaya koyuyor. Indicata verilerine göre, Ocak 2022’de alınan ikinci el bir otomobil Mayıs 2023’e kadar geçen 16 aylık sürede ortalama yüzde 87’lik bir değer kazandı. Investing.com sitesine göre bu oran altında yüzde 58, dövizde ise yüzde 43’te kaldı.
Pazarın içerisinde bulunduğu fiyat çıkmazındaki bir diğer etmen de gayrimenkul fiyatlarının uçuşu oldu. Eskiden ev alma hayali olan tüketicinin bu arzusu imkansızlık boyutuna geldi. Elindeki parayı değerlendirmek isteyen büyük kesim için de ilk durak ikinci el otomobil oldu. Otomotiv sektörünün önemli temsilcilerinden olan Cardata’nın Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, ikinci elin sıfır otomobile göre olan artış eğrisindeki ciddi farka vurgu yapması dikkat çekiyor. Tüketicilerin kredi bulamadığına işaret eden Hüsamettin Yalçın; “Kredi bulunamadığı için hem sıfır kilometre hem de ikinci el araçlarda tüketici peşin alıma yöneldi. Bu da otomobilin artık bir yatırım aracı olduğuna dair güçlü bir ibare. Bir senedeki fiyat artışı yüzde 90’ı buldu. İnsanlar seçim sonrası dövizde yükselme beklediği için yeni araç alımına gitti. Ayrıca gayrimenkul alamayanlar da otomobile yöneldi. İkinci el de çok canlı.” ifadelerine yer verdi. Yatırım aracına dönüşen otomobilin elden çıkarma döngüsünün kolaylığı ve satış sürecinde gayrimenkule göre avantajı da bu noktada atlamamız gereken parametreler arasında.