Instagram algoritmasını anlamak neden önemli?

06 Haziran 2019 12:00

Instagram değiştirdiği algoritmalarıyla zaman zaman anlaşılmaz olabiliyor. 2019 yılındaki güncellemelerle algoritmasını farklı prensiplere dayandıran Instagram‘ın bu algoritmalarını sizler için derledik.

Instagram 2016 yılında yaptığı değişikliklerle algoritmalarının çalışma prensibini de kullanıcılar için anlaşılmaz yapmıştı. Bu güncellemeden önce Instagram’ın algoritması kullanıcılar nezdinde anlaşılıyordu. Mesajlar etkileşimden bağımsız, kronolojik olarak ekranlarımızda sıralanırken, yıllar içinde bu algoritma prensibi değiştirildi. Instagram 2016 yılından itibaren getirdiği güncellemeler ile algoritmasında önemli değişiklikler yapıyor. Kronolojik sıralama prensibinden uzaklaşan uygulama, böylelikle daha çok etkileşimlere odaklandığını aktarıyor. Ancak bu uygulama kullanıcılar nezdinde tepki ile karşılanmaya devam ediyor. Kullanıcıların tepkisi ile karşılaşan Instagram geri adım atacağını söylemiş olsa da geri adım atmadı. 2018 yılının Haziran ayına gelindiğinde Instagram, bir kullanıcının paylaştığı içeriğe öncelik verirken hangi algoritmaları dikkate aldığının farklı faktörlerini paylaştığı bir bildiri yayınlayarak kullanıcıları bilgilendiriyor.

Ancak bir sorun var. Mevcut algoritmalar kullanıcıları daha fazla uygulama içinde tutmaya ve oyalamaya çalışıyor. Bunu yaparken de en çok hangi hesapların beğenildiğini, hangi tür mesajlarla ilgilenildiğini, hangi tür mesajların arkadaşlarınızın ilgisini çektiğini ve yorum yoğunluğunun daha fazla olduğu paylaşımları dikkate aldığı ortaya çıkıyor.

Instagram algoritmasının prensibi nedir?

Öncelikle bir gönderi paylaştığınızda bunu takipçilerinizin küçük bir yüzdesine gösteriyor. Bu sırada da paylaşımınıza gelen yorum ve beğeni sayısını ölçüyor. Bunun yanında değerlerlendirme kriterleri arasında paylaşımınızın katılım kalitesini değerlendiriyor. Bunu değerlendirirken, paylaşımınızın benzer zamanlarda ve günlerde paylaştığınız diğer yayınlarla olan etkileşimini karşılaştırıyor. Eğer bu paylaşımınız diğer paylaşımlarınızdan daha fazla dikkat çekiyorsa Instagram’ın algoritması sisteminde bu içeriğe bir işaret ekiliyor ve daha fazla takipçinize bu gönderiyi göstermeye devam ediyor. İlgi artamaya devam ederse de hedef kitlenizin yayınlarının en üstünde yer alarak, daha da fazla kişiye ulaşmasını sağlıyor.

Bu mantığın tam tersi eğer bir paylaşımınız ilgi görmüyorsa, gösterilme sayısı azalıyor ve en aşağıya itilerek tarihin tozlu sayfalarına doğru gidiyor. Ancak algoritmanın bu kararları vermesinde karşımıza beş önemli başlık çıkıyor.

1)Takipçiler ile kullanıcıların karşılıklı etkileşimi

Instagram, eğer bir kişinin paylaşımlarına yorum yaparsanız ya da DM yoluyla konuşursanız o kişi ile yakın ilişki kurduğunuzu düşünerek o kişinin yayınlarını sizin için üst sıralara çıkarıyor. Instagram hikaye özelliğinin en çok tartışılan durumu da bu konunun içine giriyor. Kullanıcılar Instagram hikayelerine bakanlarda yukarıda konumlandırılan kişilerin onlarla en çok etkileşime girenlerin mi olduğunu yoksa rastgele bir düzen ile mi bu sıralamanın yapıldığını bilmiyordu. Hala net bir cevabı olmayan bu sorunun algoritmasının bu prensibe dayandığı düşünülebilir.

2) Zamanlama durumu

Söz konusu algoritma kronolojik olmamasına rağmen “ilişki” gibi nedenlerden dolayı size en yeni ve sizinle en alakalı paylaşımları gösterebilmek için ön sıralama yapıyor. Bu işlemi istatistikler üzerinden yapıyor ve size fikir vermeyi de amaçlıyor.

3)Beğeni ve yorum sayısı

Instagram yeni düzenlemesi ile beğeni sayısının artık gözükmeyeceği söylense de, bu algoritmanın ekmeğini zamanında çok yemişti. Şöyle ki Instagram, tamamen bu prensibe dayanmamakla birlikte fazla beğeni sayısı ve yorum sayısına sahip bir gönderinin öne çıkarılmasında dikkat edilen bir faktör.

4) DM- Doğrudan mesajlar

Önceki paragraflarda da bahsedildiği gibi Instagram için kimlerle konuştuğunuz da oldukça önemli bir faktör. Arkadaşlarınız ile DM üzerinden gönderiler atıyorsanız, algoritmaya göre bu durum iletilerden gerçekten hoşlandığınız anlamına geliyor. Bu nedenle Instagram’da arkadaşlarınızla konuştuğunuz şeylere dikkat edin, zira size öneri olarak geri dönebilir!

5) Profilini aradığınız hesaplar

Eğer Instagram üzerinden birisinin hesabını ararsanız, Instagram bu kişinin paylaşımlarını görmek istediğine kanaat getiriyor. Ve keşfet bölümünde “sana özel, senin için” kısımlarında bu etkileri daha iyi görebilirsiniz. 

İlginizi çekebilir

Instagram Hikayeler Test özelliği

Paylaş