Tüm dijital platformlarda olduğu gibi Instagram da kullanıcılarını “tanımak” için dijital ayak izlerinizi depoluyor. Peki sizi ne kadar iyi tanıyor?
Instagram, Facebook, Google… Nereye giderseniz, ne yaparsanız yapın; internete bağlandığınız andan itibaren arkanızda dijital ayak izleri bırakıyorsunuz. Girdiğiniz internet siteleri, alışveriş alışkanlıklarınız, araştırdığınız konular, yaptığınız aramalar, izlediğiniz diziler ve beğendiğiniz fotoğraflara kadar aklınıza gelebilecek her çevrim içi hareket arkada izler bırakıyor. Bu izler daha sonra internet sitelerinde, servislerinde ya da uygulamalarda gösterilecek reklamların özelleştirilmesini mümkün kılıyor. Instagram da elbette kendi içinde bir “kullanıcı takip sistemine” sahip. 1 milyarın üzerinde kayıtlı kullanıcısı bulunan platformun veri havuzu ise kıskandıracak cinsten. Neyse ki bir birini takip eden skandallar sayesinde internet siteleri, uygulamalar ve servisler veri saklama konusunda daha şeffaf bir tutuma geçiş yapmış durumda. Bu da Instagram’ın sizi ne kadar iyi tanıdığını görebilirsiniz demek oluyor.
Popüler fotoğraf paylaşım platformu hayli karmaşık bir algoritma yapısına sahip. Geçmişte de sık sık bahsettiğimiz bu durum, platform içindeki pek çok hareketinizin takibi ve ölçümünü bir süzgeçten geçiriyor. Size gösterilecek reklamlar da benzer şekilde karmaşık bir algoritmanın sonucu. Platform sizin ilgi alanınıza girebileceğini düşündüğü anahtar kelimeleri veri havuzunda tutuyor. Şeffaflık yasasıyla da bunu kullanıcılarıyla paylaşıyor.
Reklam ilgi alanları listesine ise ulaşmak çok basit. Tek yapmanız gereken profil sayfanızı açtıktan sonra sağ üstte yer alan menü çubuğuna dokunmak. Buradan Ayarlar > Güvenlik > Verilerine Eriş > Reklam İlgi Alanları adımlarını takip ederseniz, platformun size özel kodladığı anahtar kelimelere erişim sağlayabiliyorsunuz. Bu anahtar kelimeler sizin platformda yaptığınız aramalardan girdiğiniz profillere, beğendiğiniz gönderilerden takip ettiğiniz etiketlere kadar dijital ayak izi verilerinizden oluşturuluyor. Kendi fotoğraflarınıza koyduğunuz etiketler dahi bunu etkileyebiliyor.
Tabii oluşturulan reklam ilgi alanlarının yüzde yüz doğru başlıklar olmayabileceğini de belirtelim. Aynı zamanda yaşınız, cinsiyetiniz, ziyaret ettiğiniz internet siteleri ve hatta Facebook paylaşımlarınızın dahi etki ettiği bu alan aynı zamanda “benzer kategoriler” olarak da kabul edilebilecek anahtar kelimeleri de barındırıyor.
Platformda hikayelere test ekleme