Avrupa’da üretim maliyetlerini de etkilemeye başlayan enerji krizi, günümüzün başrolü olan elektrikli otomobil kullanımını bazı bölgelerde tehlikeye sokabilir.
Otomobil dünyasındaki elektrik dönüşümü artık göz ardı edilemeyecek şekilde sahnede. Üreticilerin modellerinin yanı sıra doğrudan fabrikalarını da baştan aşağı şekillendirdiği günümüz dinamiklerine bakıldığında şimdiden çok ciddi bir çeşitlilik olduğunu söyleyebiliyoruz. Elbette tüm pazarın direksiyonu böylesine keskin ve hızlı bir şekilde kırmasına sebep olan belirleyici unsurlar var. Daralan emisyon kurallarına paralel olarak Avrupa’da 2035 yılı itibarıyla benzinli ve dizel araçlar için satış yasağını hayata geçirme planını, bu dönüşümü hızlandıran temel etmen olarak görebiliriz. Kimi üreticiler ise 2030’u bile beklemeden sadece elektrikli otomobiller satmaya hazırlandıkları planları sıralayarak “Biz hazırız!” mesajı veriyor.
Otomotiv endüstrisindeki bu dönüşle birlikte sokaklarda da benzinliklerin yerini şarj istasyonlarının aldığı bir dönüşüm söz konusu. Bu tarafta da yatırımların hız kazandığı süreç, dünyanın günümüzde fazlasıyla hissettiği enerji kriziyle biraz vites düşürebilir. Pek çok Avrupa ülkesinde doğalgaz üzerinden elde edilen elektrik enerjisi, Rusya ile Ukrayna arasında meydana gelen savaş sürecinin ardından kış dönemiyle birlikte artık “kriz” kelimesiyle anılıyor. Öyle ki İsviçre gibi küçük ülkelerin kendi içerisinde hazırladığı planlar, elektrikli otomobil kullanımını yasaklamaya kadar varmış durumda.
Süreçle ilgili dış basına yansıyan detaylara baktığımızda, İsviçre’nin enerji kriziyle mücadele etmek adına dört kademeli bir planlama hazırlığında olduğunu görüyoruz. Elektrik ihtiyacının büyük çoğunluğunu Fransa ve Almanya gibi önemli aktörlerden tedarik eden ülke, tedarikçilerin de Rusya-Ukrayna arasındaki süreçten doğan krizden etkilenmesiyle kendi içerisinde çıkış yolu sağlayacak kemer sıkma politikalarına hazırlanıyor.
Kaynaklara göre ilk aşamalarda elektrikli otomobil kullanımına engel bir durum söz konusu değil. Eğer kış sezonunda beklenenin üzerinde bir tedarik sıkıntısı yaşanırsa, araçların şarj edilip kullanılmasına sadece zaruri yolculuklar baz alınarak izin verilecek. İdareli elektrik kullanım planlaması içerisinde; binalarda enerji kullanımının kısıtlanması, toplu alanlarda klimaların 20 dereceye kadar ısıtma sınırı, yürüyen merdivenlerin devre dışı bırakılması, kripto para madenciliği, konser, tiyatro ve spor etkinliklerin yasaklanması gibi ibareler dikkat çekiyor. Normal sezonlarda ihtiyacının yarısından fazlasını hidroelektrikten sağlayan İsviçre’nin, kış sezonuyla birlikte enerji ithalat ihtiyacı yükseliş gösteriyor.
Togg fabrikasında üretim süreci