Türkiye’de kullanıcılar internetten alışveriş yapmaya bile yeni yeni ısınır, e-ticaret sitelerinin güvenilirliğine son yıllarda alışırken dünyanın gündeminde Kickstarter gibi fon toplama siteleri var. Tarafsız bir araştırmanın sonuçlarını yayınlayan Kickstarter’da projelerin yüzde 9’unun başarısızlıkla sonuçlandığı görülüyor.
Pensilvanya Üniversitesi Wharton School tarafından gerçekleştirilen araştırmada, 500.000 Kickstarter destekçisinin verileri kullanılmış. Girişimcilik ve inovasyon uzmanı Prof. Ethan Mollick‘in yürüttüğü araştırma, Kickstarter topluluğu üzerine yapılmış bugüne kadarki en kapsamlı çalışma olma özelliği taşıyor. Sonuçlara kesinlikle müdahale etmediğini ifade eden Kickstarter, araştırma için mart ayından beri Pensilvanya Üniversitesi ile çalışıyor.
Prof. Mollick’in Kickstarter topluluğundan rastgele seçilen 456.751 kişiye söz verilen ürünün ellerine ulaşıp ulaşmadığını sorduğu araştırmasının ilk bulgusu, Kickstarter projelerinin yüzde 9’unun başarısızlıkla sonuçlanmış olduğu. Katılımcıların yüzde 7’si söz verilen mükafatı hiçbir zaman alamamış; yüzde 65’i ise ürünün ön görülen zamanda ellerine ulaştığını ifade etmiş.
Bu başarısız projeleri destekleyenlerin yüzde 13’ü paralarının iade edildiğini ya da kayıplarının telafi edildiğini belirtirken vakaların yüzde 15 ila 20’sinde destekçiler, proje sahiplerinin durumu iyi idare edebildiğini söylüyor. Yüzde 17’si ise projenin neden başarısız olduğunu anlayabilmiş.
Sonuçları yayınladığı yazısını kendi yorumuyla bitiren Kickstarter, yaratıcı projeleri hayata geçirmeye yardımcı olduklarını vurgulayarak Kickstarter’ın çalışma mantığının altını çiziyor. Kickstarter’ın bir dükkan olmadığını; yaratıcılık ve inovasyon söz konusu olduğunda risk ve başarısızlığın unutulmaması gerektiğini sözlerine ekliyor.
Ortada bir risk olduğu kesin fakat ürün sahibine ulaştırılsa da ulaştırılmasa da Kickstarter, istediği maddi hedefe ulaşan projelerden yüzde 5 komisyon alıyor. Fakat başarısızlık durumunda sorumluluk proje sahibine ait. Geri ödemeler için tüketicinin karşısındaki tek muhatap girişimcinin kendisi.