Büyük motosiklet üreticilerinden KTM, yapılan açıklamaya göre yeni motosikletlerine otomatik acil durum freni ekleyecek.
Üst seviye 2025 KTM modellerine eklenecek otomatik acil durum fren sistemi, birçok kazayı önleyecek. Bu sistem, yapılan paylaşıma göre sürücünün frene uyguladığı gücün kazayı engellemeye yeterli olmayacağı durumlarda devreye girecek. Bu altyapının arkasında esas olarak Bosch tarafından geliştirilen radar sistemi yer alıyor. Şirket, “EBA” kısaltmasını kullandığı bu özellik hakkında şunları aktarıyor: “Yoldaki tehlikeli durumlar yalnızca hızlı bir müdahale değil, aynı zamanda birçok durumda acil frenleme gerektirir. Çarpışmaları önlemek ve potansiyel olarak ciddi sonuçlardan kaçınmak söz konusu olduğunda her saniye önemlidir. EBA, sistem bir çarpışma riski algıladığında ve sürücü yeterince sert fren yapmadığında tetiklenir. Bu durumda işlev, motosikletin hızını mümkün olduğunca çabuk düşürmek için tekerlek freni basıncını aktif olarak daha da artırır.” 2025 yılında pazara çıkacak KTM modellerinde kullanılacak Bosch imzalı radar sisteminin başka faydaları da olacak. Örneğin bunlardan birisi Adaptif hız sabitleyici – dur-kalk (ACC S&G) sistemi.
Şirket bu sistem için şunu aktarıyor: “İki tekerlekli araçlar için trafik sıkışıklığı tehlikeli olduğu kadar yorucu da olabilir. Sürücüler sürekli olarak debriyaja basmak, frenleri kullanmak ve sonra tekrar hareket etmeye başlamak zorundadır. Bosch, bu görevi kolaylaştırmak için 2020 yılında ACC adaptif hız sabitleyiciyi piyasaya sürdü. İstenen hız ayarlandıktan sonra bu sistem, öndeki araçla gerekli güvenli mesafeyi korurken aracın hızını sürekli olarak trafik akışıyla eşleştiriyor.
Bosch, motosiklet sürücüsünü desteklemek için motosikleti kontrollü bir şekilde durma noktasına getirebilen yeni ACC S&G fonksiyonu ile daha fazla sürüş konforu sunmak için bu teknolojiyi yeni bir seviyeye taşıdı. Bu özellik, bu yeni işlevi kullanan ilk motosiklet olacak. KTM’nin yeni motosikletinde olduğu gibi otomatik şanzımanlarda en iyi şekilde çalışıyor. Motosiklet durduğunda debriyajı kullanmalarına gerek kalmaz. Öndeki araç hareket etmeye başlar başlamaz sadece bir düğmeye basarak veya gazı kısa bir süre etkinleştirerek motosikletlerini harekete geçirebilirler.” Diğer sistemler için yapılan açıklamalar ise şöyle:
Grup sürüş desteği (GRA)
“Kademeli düzende grup sürüşü motosikletçiler arasında popülerdir, ancak ACC ile zor olabilir, çünkü işlev öndeki motosikletlerin şeridin ortasında olmasını bekler. GRA, ACC’ye faydalı bir eklentidir. Bir algoritma kullanarak bir grubun kademeli bir düzende sürdüğünü algılar ve hızı otomatik olarak öndeki motosikletlerle aynı mesafeyi koruyacak şekilde düzenler. Bu şekilde işlev, sürücülerin doğal bir grup oluşumu elde etmelerine yardımcı olur. Grup halinde sürüş yapılmadığında GRA sistemi ACC ile aynı şekilde çalışır.”
Sürüş mesafesi desteği (RDA)
“Trafik akıcı olduğunda ve RDA etkinleştirildiğinde, öndeki araçlarla uygun bir mesafenin korunmasına yardımcı olur ve böylece arkadan çarpmaları önler. ACC ile istenen bir hız ayarlanmalıdır. Ancak RDA etkinleştirildiğinde motosiklet gaz kolu ile normal şekilde kontrol edilebilir. Sürüş sırasında sistem gerektiğinde aracın hızlanmasını otomatik olarak azaltır veya frenleri uygular. Sürücüler öndeki araçla aralarındaki istenen mesafeyi önceden ayarlayabilirler. İstedikleri takdirde, işlevi devre dışı bırakmak için bir anahtar kullanabilir veya RDA sistemi tarafından oluşturulan yavaşlamayı geçersiz kılmak için gaz pedalına basabilirler. Bu, işlevin sürüşün dinamik akışına doğal ve rahat bir şekilde karışmasını sağlar.”
Arka mesafe uyarısı (RDW)
“Bir otomobilde bile, arkadan yaklaşan trafiği sürekli göz önünde tutmak zor olabilir. Ancak bir motosiklette bu, ekstra bir konsantrasyon seviyesi gerektirir. RDW sürücünün arkasındaki durumu izler ve başka bir araç çok yaklaşırsa ekranda bir uyarı yanıp söner. Bu uyarıya dayanarak, sürücü arkadan çarpmayı önlemek için hafifletici önlemler alabilir.”
Arka çarpışma uyarısı (RCW)
“Örneğin, arkadan çarpma tehlikesi olduğunda, RCW sistemi motosikletin arkasındaki araçları tehlike uyarı ışıklarını etkinleştirerek uyarır. Bu şekilde işlev, motosikletlileri trafik ışıklarında beklerken, trafik sıkışıklığında veya serbest akan trafikte giderken beklenmedik bir şekilde fren yapmak zorunda kalmaktan veya bir aracın onları görememesinden kaynaklanan kazalardan korur.”
Bosch İki Tekerlekli Araçlar ve Motor Sporları Başkanı Geoff Liersch, “Bosch olarak bu yeniliklerimizle, sürüş keyfini azaltmadan inovatif yeni teknolojiler kullanarak motosiklet kullanımını daha da güvenli ve konforlu hale getirmeyi amaçlıyoruz. Yeni işlevler bu yönde atılmış bir başka adımdır ve KTM’yi müşterimiz olarak görmekten mutluluk duyuyoruz.” dedi