Kickstarter biz oyuncular için pek çok kapının aralanmasını sağladı. Ancak firma bazında düşünecek olursak, bu işin ekmeğini en güzel yiyen ismin Double Fine Productions olduğunu söyleyebiliriz. Broken Age’in ardından halk tarafından desteklenen diğer oyunları Massive Chalice karşınızda Massive Chalice’i anlatmanın en kolay yolu Game of Thrones üzerinden örneklemek olacaktır. İlk olarak oyunda bazı ailelerimiz var. Bunları Lannisterlar, Starklar, Greyjoylar ve bunun gibi pek çok aile gibi düşünebiliriz. Karşımızda da şeytani bir güç olan Cadence var. Bunu da rahatlıkla Sur’un ötesindeki tehdit, yani ötekiler ile bağdaştırmak mümkün olacaktır. Peki biz kimiz? Kral Toprakları mıyız? Zalim Joffrey veya Deli Kral Aerys miyiz? Yoksa hayatını Sur’a adamış olan, geleceğinden vazgeçmiş bir Karga mıyız? Hiçbirisi; Biz Yedi’yiz, ormanların Eski Tanrılarıyız, R’hollor’uz… Artık neye inanıyorsanız ama biz Tanrıyız. Tüm bu ailelerin hayatlarına müdahale eden, savaşlarına yol gösteren, geleceklerine ışık tutan ölümsüz bir gücüz. Yegane amacımız ise tam 300 yıl sürecek amansız bir savaşta insanlarımızı huzura kavuşturmak. İLAHİ DOKUNUŞ Eğer Game of Thrones okumadı ya da izlemediyseniz yukarıda bahsettiklerimizi anlamamış olabilirsiniz. Game of Thrones’a karşı bir ilgi duymadıysanız, bu oyuna karşı bir istek beslemeniz de anlamsız olacaktır. Massive Chalice asla bir taht oyunu değil. Ancak büyük ailelerin arasındaki ilişkileri ve bir diyarın kontrolü söz konusu olduğundan Game of Thrones ile dirsek temasından fazlasını barındıran bir yapım. Tur bazlı taktik strateji oyunu olarak tanımlayabileceğimiz Massive Chalice, “taktik” ve “strateji” ögelerini iki parçaya ayırmayı tercih ediyor. Strateji kısmında plan yapıyor, topraklarımızı güçlendiriyor, ailelerimizle ilgileniyor ve geleceğimizi şekillendiriyoruz. Taktik kısmında ise savaş alanına çıkıyor ve tur bazlı olarak Cadence iblisleri ile münakaşaya giriyoruz. Her oyun yukarıda da bahsettiğimiz gibi 300 yıl sürüyor ve eğer başarılı olamazsanız baştan başlayıp tüm bu zamanı yeniden yaşamanız gerekiyor. İşin güzel yanı ise, birbirinin aynısı üç asırlık dönemi tekrar görmeniz asla mümkün değil. Bunun sebebi, Massive Chalice’in daha önce görmediğimiz bir şekilde genetik ve soy aktarımı özelliklerini kullanıyor olması. Oyunun geçtiği süre zarfının çok uzun sürmesi nedeniyle doğal olarak karakterler ölüyor ve yenileri dünyaya geliyor. Kısacası Massive Chalice, yarattığınız asker birliklerini en üst seviyeye çıkararak tüm oyunu bu birlikle tamamladığınız oyunlardan değil. En güçlü askeriniz bir sonraki savaşı göremeden yaşlılıktan hayatını kaybedebiliyor. Hal böyle olunca da yetişen yeni askerlerinizi değerlendirmek ve onlara birliklerinizde doğru görevleri vermek durumuna kalıyorsunuz. İşin güzel yanı da işte burada ortaya çıkıyor. Genetik özelliklerin aktarımı ve “kan çekmesi” gibi özellikler sayesinde yetişen yeni nesiller ortaya sayısız farklı sonucun çıkmasını sağlıyor. Yine Game of Thrones’a dönelim. Aileler arasında evlilik antlaşmaları yapılır ve hepsi geleceklerini garanti altına almaya çalışır. Her soylu aile kızını aynı oranda soylu ve güçlü bir ailenin oğlu ile evlendirmenin hesaplarını yapar. Burada da bir Tanrı olarak aynı şeyi sizin yapmanız gerekiyor. Aile mensuplarını uygun eşler bularak evlendirmeli ve ortaya gelecekte işinize yarayabilecek vatana millete hayırlı evlatlar çıkarmalısınız. Lakin işler her zaman istediğiniz gibi gitmeyecektir. Mesela okçuluktaki üstün kabiliyetlerini kaybetmek istemediğiniz bir aile, “kısa ömürlü olmak” soy özelliği sebebiyle askerlerinize kısa sürede elveda demenize neden olabilir veya ailenin diğer tarafından gelebilecek bir “endişeli” soy özelliği okçularınızın hedefi bulmaktaki başarısına turp sıkabilir. İşte alın size gerçek bir strateji düğümü. Yapı malzemelerini, parayı, sağlığı, askeri birlikleri düşünmek yetmiyordu bir de işin içine gelecek nesilleri planlamak girdi. Mevcut askerlerinizle bir sonraki savaşa hazırlanırken, bir yandan da aynı askerlerin aileleri ile 30 yıl sonraki savaşın planlarını yapmak durumunda kalıyorsunuz. İşte Massive Chalice’in en başarılı olduğu yer de burası. EZBERE OYNAMAK Oyunda üç farklı sınıf yer alıyor. Bir Double Fine oyununda olması gerektiği gibi isimleri farklı olsa da, temelde yakın mesafe, uzak mesafe ve alan etkili saldırı özelliklerine sahip sınıflar bunlar. Aynı şekilde düşmanlarınız da benzer sınıflara ayrılıyor. Öldüğünde patlayarak alan etkili zarar verenler, kazandığınız yetenek puanlarını emenler ve hatta her darbede ömrünüzden birkaç yılı götüren düşmanlarla karşılaşacaksınız. Lakin böylesine uzun bir zaman dilimine yayılmış ve çeşitliliği kendisine amaç edinmiş bir oyun için düşman sayısı oldukça az olmuş diyebiliriz. Tüm oyunu toplamda 6-7 farklı düşman tipine karşı savaşarak bitiriyorsunuz ki bir yerden sonra oldukça can sıkıcı bir sonuç doğurduğunu söylemeliyiz. Massive Chalice sıra tabanlı bir taktiksel savaş sistemi barındırdığından düşmanı ve birliklerinizi tanıyarak ilerlemek büyük önem taşıyor. Tam da bu yüzden artık ezberlediğiniz rakiplere karşı ne yapacağınızı omurilikten gelen sinyaller sayesinde halletmeye başladığınızda işin taktiksel yönüne limon sıkılmış oluyor. Aynı düşman tipinin daha güçlü, daha fazla sağlığa sahip ve daha kalabalık olması savaşları güçleştirse de taktiksel yapıya hiçbir fayda sağlamıyor ne yazık ki... AİLE YADİGARLARI Neyse ki düşmanların bu monoton yapısını kendi birliklerinizin değişkenliği kurtarıyor. Yaş ve genetik sistemi sayesinde yetişen her yeni birlik bambaşka özelliklere sahip olduğundan ezbere hareket etmek çok da kolay olmuyor. Yaş sisteminin oyuna kattığı bir başka ilginç özellik de elinizdeki karakteri duruma göre kullanabiliyor olmanız. Diyelim ki kuvvetinin son demlerini yaşayan bir karakteriniz var ve bundan sonra bir savaş daha görmesi pek mümkün görünmüyor. Savaş sırasında geleceği düşünerek bu karakteri gençler için feda edebilir ve çoğunluğun hayrına hareket edebilirsiniz. Bunlar acımasız ama bir yöneten olarak yer yer alınması gereken kararlar. Bir de işin relic (yadigar) kısmı var. Bazı ailelerin sahip olduğu bu relicler savaşlarda kullanıldıkça ve nesilden nesle aktarıldıkça güçlenip daha etkili hale geliyor. Tıpkı Eddard Stark’ın kılıcı Buz veya Randyll Tarly’nin YürekFelaketi gibi… Bu tarz yadigarların savaşlarda getirdiği avantajlar bir yana, ölen bir askerinizin ailenin yeni ferdine bunu aktarıyor olması olayın duygusal boyutuna da katkı sağlayan unsurlardan oluyor. KİŞİYE ÖZEL SİPARİŞ Massive Chalice, işin strateji kısmını taktiksel kısmından daha iyi kotarıyor. Ancak iki özelliğe de eşit önem veriyor olması sebebiyle topalladığı anlamına geliyor bu. Görsel anlamda da etkileyici olmaktan ve hatta göze hoş gelen estetik bir duruş sergilemekten uzak olması, cazibesini kaybetmesindeki bir diğer etmen haline geliyor. Massive Chalice, Double Fine’ın hemen her oyunu gibi herkese hitap etmeyen ve sadece belli bir grubun ilgisini çekecek bir oyun. Ancak yıllar sonra hatırlanacağını pek zannetmiyoruz. DETAYLAR Bu ekran görüntüsünde de görebileceğiniz gibi, bir karakterin yapabileceklerini kişisel özellikleri, yaşı ve genetik mirası direkt olarak etkiliyor. Yakın mesafe dövüşçüleriniz savaşlarda en önemli kozunuz olsa da, alan etkili saldırıları olan en az bir karakteriniz olmaz ise galibiyet oldukça sıkıntılı bir hal alabiliyor. Bu kirli dünyaya yeni bir evlat gelmesine ön ayak olacağınız zaman, ailelerin özellikleri kadar armalarına da dikkat edin. Sonuçta bireyler gidici ama aileler kalıcıdır. Lannister ailesinin “Hear me Roar” gibi yürekleri titreten sloganı sonrası buradaki Kawa ailesinin “Life is Study”si çok bir yavan kalmış doğrusu. Hiç şansın yok Kawa… PUANLAMA