Dünyanın en büyük otomobil firmalarından Mercedes-Benz, aktif olarak test ettiği katı hal bataryaları ile 1.000 km menzile ulaşıyor.
Elektrikli otomobil pazarının kilit isimlerinden Mercedes-Benz, şu anda katı hal bataryası ile donatılan ve yaklaşık 1.000 km menzil sunabilen bir EQS modeliyle gerçek yol testleri gerçekleştiriyor. İlk bilgileri geçtiğimiz hafta gelen bu gelişme, bugün resmi olarak onaylandı ve prototip test aracıyla ilgili yukarıdaki fotoğraflar paylaşıldı. Bu test ve kullanılan batarya için ABD merkezli Factorial Energy ile iş birliği yaptığı belirtilen şirket, katı hâl bataryaya sahip araçların satışına ise seri üretim maliyetlerinin çok yüksek olması nedeniyle yakın bir zamanda başlamayı planlamıyor. Factorial CEO’su Siyu Huang bu konuda yaptığı açıklamada, “Lityum-metal katı hal bataryaları seri üretimi yapılan bir otomobile başarıyla entegre eden ilk şirket olmak, elektrikli mobilite alanında tarihi bir başarıya işaret ediyor” dedi. Pazara içten yanmalı araçlarıyla beraber iddialı elektrikli araçlar sunmaya devam edecek olan Mercedes-Benz, katı hal bataryaları üzerinde çalışan tek üretici değil.
Bu konuda geçtiğimiz günlerde Çinli dev BYD gündeme gelmişti. BYD’nin batarya işinden sorumlu CTO’su Sun Huajun, şirketin katı hâl bataryalarının deneme amaçlı kullanımına 2027’de başlamayı öngördüğünü açıkladı. Lityum iyon bataryalara kıyasla çok önemli avantajları bulunan katı hâl bataryalarını geniş çapta ancak 2030’da kullanmayı hedefleyen şirket, bu yeni nesil batarya teknolojisi için uzun süredir kapsamlı AR-GE çalışmaları yürütüyor. Şu anda çok yüksek üretim maliyetine sahip olan katı hâl bataryalarının, elektrikli otomobil dönüşümünde önemli bir kilometre taşı olması bekleniyor.
Alanda daha önce Hyundai ses getirmişti. Güney Kore merkezli otomobil devi Hyundai, yaptığı büyük yatırımla elektrikli otomobil pazarının en önemli batarya sağlayıcılarından birisi olmayı hedefliyor. Şu anda tüm segmentleri kapsayacak şekilde lityum-demir-fosfat (LFP), nikel kobalt manganez (NCM) ve tamamen katı hal bataryalar geliştiren marka, yapılan açıklamaya göre mart ayında katı hal bataryaları için kurduğu pilot üretim hattını devreye alacak.
Güney Kore’de açılacak araştırma tesisinde “Dream” adı verilen yeni nesil bataryaların geliştirme çalışmaları ve üretim testleri yapılacak. Bu bataryalar daha yüksek menzil, hızlı şarj ve yüksek enerji yoğunluğu sunacak. Pilot üretim adımları şimdiden atılıyor olmasına rağmen, Hyundai’nin yüksek güvenlikli katı hal bataryalarına sahip elektrikli araçlarını 2030’dan önce satışa sunması beklenmiyor.