Meta, Apple’ın yeni uygulama içi vergisinden çok şikayetçi

26 Ekim 2022 15:38

Meta, Apple’ın güncellediği App Store politikası üzerinden gelen yeni uygulama içi vergiden hiç hoşlanmadı.

Geçtiğimiz aylarda ortaya çıkan bir haber üzerinden Apple ve Facebook (Artık Meta) arasında 2016 ve 2018 yılları arasında gelir odaklı önemli görüşmeler yapıldığını öğrendik. Kaynaklara göre Apple, Facebook’tan ilk olarak reklamları ortadan kaldıran bir abonelik paketi istemiş. Teknoloji devi bu abonelik üzerinde komisyon keserek büyük bir ekstra gelir hedeflemiş ancak Facebook tarafına buna sıcak bakmamış ve teklifi kabul etmemiş.

Ayrıca Apple’ın para odağında bir adımı daha olmuş. Meta çatısı altında yer alan Facebook ve Instagram içerisindeki içerikler para verilerek öne çıkarılabiliyor. Reklam / sponsorlu içerik olarak öne çıkarılan bu içerikler daha fazla kişiye ulaştırılıyor. Apple bu sistemi bir uygulama içi satın alma olarak değerlendirmiş ve bundan da komisyon kesmek istemiş. Apple şimdiye kadar bu isteğini gerçeğe dönüştüremedi. Ancak teknoloji devi bu oldukça büyük gelirin peşini bırakmadı.

Apple geçtiğimiz saatlerde App Store uygulama marketinin kurallarında sessiz sedasız bir güncellemeye gitti. Bu güncelleme ile beraber “Facebook” ve “Instagram” içerisindeki içeriklerin öne çıkarılma sürecine yüzde 30’luk Apple kesintisi (Başka bir deyişle Apple vergisi) eklendi. Yani Meta artık direkt olarak uygulamaları içerisinde kazandığı reklam gelirlerinden de Apple’a pay vermek zorunda kalacak.

Doğal olarak bu durum Meta’nın hiç ama hiç hoşuna gitmiyor. Son dönemde gelirleri hatırı sayılır oranda düşen ve bu karar sonrası daha fazla gelir kaybı yaşayacak olan şirket, bu konuda yaptığı açıklamada Apple’ın rakiplerinin altını oyarken kendi reklam işini büyüttüğünü aktarıyor. Apple’ın bu kural değişikliği ile uygulamalar içindeki reklamlar özelinde ilk defa reklam vergisi almaya başladığı aktarılıyor.

Meta, Apple’ın kalıcı olacak gibi duran yeni kararına yönelik olarak şunları da söylüyor: “Daha önce geliştiricilerin reklam gelirlerinden pay almayacağını açıklayan Apple’ın fikrini değiştirdiği anlaşılıyor. Küçük işletmelere uygulamalarımızda reklam yayınlamaları ve işlerini büyütmeleri için basit yollar sunmaya kararlıyız.”

Bu arada Apple, reklam konusunda bir adım daha atıyor. Artık App Store içerisinde daha fazla reklam yer alıyor. Detaylarına burada yer verdiğimiz bu reklamlar henüz Türkiye’ye gelmiş değil. Ancak bunun çok sürmesi beklenmiyor.

Meta CEO’su Mark Zuckerberg, Facebook CEO’su olduğu dönemde de Apple için çok sayıda şikâyette bulunmuştu. Zuckerberg, geçtiğimiz yıllarda yapılan bir çeyrek görüşmelerin kapsamında düşük Facebook gelirleri için Apple’ı suçlamıştı. Peki neden? Apple’ın yeni iOS temelli güvenlik sistemi yüzünden. iOS işletim sistemi biliyorsunuz özelleştirilmiş reklamlar için kullanıcı verilerinin toplanmasını engelleme özelliğine sahip.

İşte bu özellik Facebook’un reklam gelirlerini düşürüyor. Çünkü Facebook’un ana gelir kaynağı reklamlar ve firma spesifik olarak da kişiye özel reklamlar üzerinden ciddi paralar kazanıyor. Birçok diğer firma gibi kişilerin beğenilerini takip eden ve ona göre reklam gösteren Facebook, bunu artık iOS tarafında tam olarak yapamıyor. Budan dolayı da gelirler otomatik olarak düşüyor.

Meta ve Apple gelişmeleri yanında bu da ilginizi çekebilir: İnsansı robot Ameca ve yapabildikleri

Paylaş