Çok başarılı oyunların devam sürümlerinden oluşan bir ayı geride bırakıyoruz. Her ne kadar orijinal fikr-i mülklerin azalması yüreklerimizi sızlatsa da, Middle-Earth gibi son derece başarılı olmuş bir yapımın devam oyunuyla karşılaştığımıza memnunuz. Her ne kadar Middle-Earth Shadow of War incelemesi neklentilerimizin altında kalmış olsa da… Middle-Earth serisi çok ince bir çizgi üzerinde hayatına devam ediyor. Sırtını milyonlarca seveni bulunan Tolkien’in Orta Dünya’sına yaslayan oyun, evrenin yapı taşlarıyla o kadar fütursuzca oynuyor ki, bir taraftan da ulaşmayı amaçladığı aynı kitlenin saldırısına uğruyor. Bizler kaynak materyali bir tuval olarak alıp, bunun üzerine kendi hayal gücüyle güzel bir resim yapmayı amaçlayan her yapımcıyı desteklediğimiz için rahatsız olmuyoruz lakin, fanatiklik seviyesinde seriyi sevenlerin neden isyan bayraklarını açtığını da anlayabiliyoruz. Özellikle ilk oyundaki farklılıkların üzerine, bu oyunda da acımasız örümcek yaratık Shelob’un seksi bir kadın görünümünde karşımıza çıkması pek çok kişinin hoşuna gitmedi haliyle. Hoş, Shelob’un annesinin Ungoliant olduğu ve Ungoliant’ın da kendi tercihi ile örümcek görünümünü seçtiği düşünülürse, Shelob’a görünüm değiştirme imkanı vermek ne derece yadırganabilir bir karar tartışılabilir sanıyoruz ki… SUYUNDAN DA KOY Eğer sizler de bu ve bunun gibi konularda açık fikirli olabiliyor ve gevşek gevşek konuşan Orcların varlığını rahatsız edici olmaktan ziyade gülümsemeyle karşılayabiliyorsanız, Shadow of War’dan da büyük bir keyif alacağınızı söyleyebiliriz. “Shadow of Mordor’u seven herkes bu oyunu da sevecek” gibi beylik bir lafı ne yazık ki başka sebeplerle kullanamıyoruz ancak en azından bu kişilerin oyunu deneyimlemesi ve kararı kendilerinin vermesi gerektiğini düşünüyoruz. Zira Shadow of War; büyük kusurları olan bir oyundan ziyade, içeriğinde herkese hitap etmeyecek özellikler barındıran bir yapım. Bu özelliklerden en dikkat çekeni ise kullanılmış olan menü sistemi. Hatırlayabileceğiniz üzere, ilk oyunda da menüde bolca zaman geçirmek zorunda kalıyor ve detaylarla uğraşıyorduk. Ancak bu kısma ayrılan zaman Shadow of War’da çok üst seviyelere taşınmış ve oyundan kopmaları dikkat çekici bir seviyeye getirmiş. Oyundaki yeteneklerin, silahların, geliştirmelerin ve düşmanların ayrı ayrı, alt kategorilere ayrılan menüleri bulunuyor ve bu kısımlarda sahip olunan seçenek sayısı o kadar fazla ki, kaybolup gitmemek için yoğun bir çaba sarf etmek gerekiyor. Bakıldığı zaman, tüm bu etmenler için sunulan çeşitlilik ve sayısal yoğunluk asla bir eksi değil, hatta bir artı olarak bile nitelendirilebilir. Ancak bunları listeleme şekli, aradığınızı bulabilmeyi zorlaştırdığı noktada keyfi zulme dönüştüyor. Yani bu bir kusur değil, bu daha ziyade barındırılan bir özelliğin kullanışlı bir şekilde işlenmemiş olması. Her detayı tekrar ve tekrar incelemeyi sevenler hoşnut olacakken, bu kalabalık içinde boğulanlar ise doğal olarak nefret edecek. Bu ve bunun gibi pek çok anlamda Shadow of War, önceki oyunun üzerine çok fazla şey eklemek istiyor ancak ulaşılan sonuç, gömleğin düğmelerinin patlama noktasına gelmesine sebep oluyor. DÜŞMANLAR OMUZ OMUZA Middle-Earth serisinin çok iyi yaptığı pek çok şey var ancak onu piyasadaki tüm oyunlardan ayıran asıl özelliği Nemesis sistemi olmuştu. Oyun boyunca karşımıza çıkan Orcların, bizimle yaşadıklarını süregelen bir hikaye haline getirmeyi başaran bu sistem ilk oyunda muazzam işlemişti. İlk kez daha önce öldürüldüğümüz bir Orc’un oyunun ilerleyen kısımlarında tekrar karşılaştığımızda, o mücadeleye dair yaşananları kullanarak bize hakaret ettiğini duyduğumuzda nasıl da heyecanlanmıştık; oynayanlar hak verecektir. Shadow of War’da bu sistem de gelişip güzelleşmiş. Çünkü bu oyuna getirilen en büyük yenilik olan saflarımıza Orc katma özelliği için, Nemesis sistemiyle kategorilendirilen Orcların her detayına ihtiyaç duyuyoruz. Artı hanesinin en parlak üyesi olan kale kuşatmalarında bu Orcları kullanıyor ve hatta sonrasında kuşattığımız kaleyi hak edenlerden birine teslim ediyoruz. Yanınızda çarpışacak Orcların üstün özelliklere sahip olmasını isteyeceğiniz için, Nemesis sistemiyle özelliklerini öğrenmek adına çaba sarf etmenizde fayda var. Ya da bizim gibi sadece sohbetini sevdiğiniz için de bir Orc’u yanınızda tutmak da fazlasıyla mümkün… HAYRANLAR İÇİN CENNET Bazı Orcların karakterleri ve diyalogları o kadar eğlenceli ki, onları daha uzun süre yanımızda tutamıyor ve derinlemesine hikayelerine eşlik edemiyor olmaktan hayıflandık. Elbette Orc kaynayan bir oyunda her biri için ayrı ayrı hikaye yazmanın mümkün olmadığını kabul ediyoruz. Ancak bazılarının seslendirme kalitesinden ve karakter özelliklerinden, yapımcılar tarafından özenle yapıldıklarını anlamak mümkün olduğu için bunlara ayrı paragraflar açılabilirdi sanki diye düşünüyoruz. Kısa süreli dahil olduğumuz görevler olmakla birlikte, büyük oranda savaşlarda kullanılan bir silah olmaktan öteye gidemiyor bu keyifli arkadaşlar. Ancak söz konusu kale savaşları o kadar güzel, o kadar heyecan verici ki, sadece burada kullanabiliyor olmak bile tarifsiz bir keyif sunuyor. Özellikle arkanızda özenle seçtiğiniz kendi Orc ordunuzla birlikte dalga dalga gelen düşman Orcları yarıp, kalenin merkezine ulaştığınızda yaşanan kapışmalar nefes kesiyor adeta. Mordor’un geneline yayılmış bu kaleler arasında, serinin sıkı takipçilerini mutlu edecek tanıdık isimler de yer alıyor deyip, sürprizleri fazla da bozmayalım. Ama şunu söylemeden geçemeyeceğiz; oyunda bir Balrog’la savaşıyoruz yahu! CÜZDANA GÖZ DİKİYOR MU? Siz bu incelemeyi okuduğunuz sıralarda, sağda solda Shadow of War ile ilgili bolca oyun içi satın alma tartışması çoktan dönmüş olacak. İncelemelerimizi takip eden okuyucularımız, bu duruma karşı duyduğumuz rahatsızlığı zaten biliyorlardır. Oyunların, gerçek para ile eşya satabilmek uğruna (Söz konusu eşyalar yalnızca kozmetik özellikli olduklarında dahi) içeriği azalttığını gördüğümüzde resmen kan beynimize sıçrıyor. Neyse ki Shadow of War için durum hiç de abartıldığı gibi değil. Evet oyunda gerçek para ile içinden eşya çıkan kutular satılıyor ancak bunlar için içerikten hiçbir şekilde ödün verilmemiş. Oyun içinde sahip olabildiğiniz silahların rare, epic ve legendary gibi kategorileri bulunuyor ve parayla bir kutu aldığınızda, içinden kesin olarak legendary özellikli bir silah çıkıyor. Ancak bu silahlara oyunun içinde, gereksiz bir zorlama ve süre sıkıntısına girmeden de ulaşabiliyorsunuz. Aynı şekilde oyun içi kazandığınız paralarla da kutu alabiliyorsunuz ki bol bol para biriktireceğinizi söyleyebiliriz. Ha, oyun içi parasıyla aldığınız kutulardan nadiren legendary silah çıkıyor ama olsun. Sonuç olarak yapısal kısıtlamalarla oyuncuyu para harcamaya çeken bir yapı bulunmuyor oyunda. Yine de karşıyız tabii, orası ayrı… ÇOK DAHA İYİ OLABİLİRDİ Shadow of War, Batman Arkham serisinden devşirme dövüş sisteminin kaliteli bir şekilde korunması, Celebrimbor’un çok daha aktif bir şekilde aksiyonlarda yer alması ve teknik detaylar anlamında da oyuncunun yüzünü güldürüyor. Kısacası tüm özellikleriyle, elimizde iyi bir oyun var kesinlikle. Ancak bazı özellikleri kullanma şekli ve oyuncuyu içeriğe boğması sebebiyle oyundan kopmaların can sıktığını da görmezden gelemeyiz. İtiraf etmek gerekirse, genel toplamda beklentilerimiz biraz daha yüksekti. DETAYLAR Nemesis sisteminin nimetleri bu oyunda iyice gün yüzüne çıkıyor. Düşmanlarınızı belirleyin, ordunuza dahil edin, kaleleri ele geçirin ve hak eden Orclarınıza bu kaleleri teslim edin… Yüzüklerin Efendisi’nin pek çok ikonik anı var muhakkak ancak en unutulmazlarından birisi kuşkusuz Balrog’un saldırı anı. Bu oyunda da bir adet Balrog ile münasebetiniz olacak. İlk oyunda kapıştığınız ve üzerine binebildiğiniz bazı yaratıklar bulunuyordu, bu oyunda onlara Drake’ler ekleniyor. Hava hakimiyeti, savaşların seyrini derinden etkiliyor. Middle-Earth serisi de modaya uyuyor ve içinden eşyalar, Orclar çıkan kutular satıyor. Neyse ki gözlerini fazla para bürümemiş de, kimseyi satın almaya teşvik etmiyor oyun. PUANLAMA