Zaman zaman robotlar yüzünden milyonlarca insan işini kaybedecek tarzı haberleri okuyorsunuz. Bu bazı alanlarda gerçekten böyle ancak bazı alanlarda robotların halen çok büyük aşama kaydetmesi gerekiyor. İşte bunun en güzel örneğini sanıyoruz Fabio oluşturuyor.
Konumuzun kahramanı Fabio, İskoçya Heriot-Watt Üniversitesi tarafından geliştirilmiş insansı bir robot. Dijital asistan Siri ile Alexa‘ya benzer bir bulut tabanlı sesli iletişim yapısı bulunan robot, bu sayede insanlarla konuşabiliyor. Bunu ilginç bulan İskoçya merkezli süpermarket firması Margiotta, Fabio’yu işe alıp bir mağazasına yerleştiriyor. İlk başta alışverişe gelen müşterilerle ufak konuşmalara girerek dikkatleri üzerine çeken robot, daha sonra göründüğü kadarıyla faydalı bir çalışan olmadığını ortaya çıkartıyor. Örneğin “bira nerede?” gibi basit sorulara alkol reyonunda ya da peynir nerede sorusuna üçüncü koridorda gibi istenmeyen cevaplar veren robot, bunu yapamayınca farklı bir göreve veriliyor. Yeni görevi müşterilere tadımlık sosis vermek olan robot, bunda da başarıya ulaşamıyor. Normal bir çalışan 15 dakika içerisinde 12 kişiye sosis servisi yaparken, robot sadece 2 kişiye servis yapabiliyor. Bununla da kalmıyor insanlar robottan servis almak istemiyor ve korkma belirtileriyle kaçınmaya başlıyor.
Market içerisinde işleri daha iyi yapması beklenirken daha kötü hale getiren Fabio, söylediğimiz gibi bir süre sonra görevden alınıyor. Ancak bu denemeden ilginç bir sonuç ortaya çıkıyor. Tahmin edilenin aksine diğer çalışanlar insansı robota bağlanıyor. Robot üniversiteye geri gönderildiğinde bir market çalışanın ağladığı dahi belirtiliyor. Yani insanlar ilginç şekilde bu robot çalışanı herhangi bir şekilde tehdit olarak görmüyor. Üzerinde çalışmalar devam eden robotun daha gelişmiş haliyle iki yıl içerisinde alışveriş merkezlerinde, beş yıl içerisinde de havalimanlarında ya da hastanelerde görev yapması hedefleniyor. Yani ilk denemenin kötü geçmesi tüm süreci rafa kaldırmıyor.