Nereden Nereye‘nin bu bölümünde Rusya merkezli üretici Lada‘nın en çok satan ve fiyat performans bazında en çok tercih edilen SUV modeli olan Niva‘nın geçmişine kısa bir yolculuk var.
On bölümü geride bırakan Nereden Nereye köşemizde son olarak uzun bir aradan sonra etkileyici bir dönüş yapan Alfa Romeo Giulia‘yı konuk etmiştik. Serinin on birinci bölümünde, Mercedes G-Serisi‘nin ardından ikinci kez bir SUV modeli yer alıyor. 2017 yılı itibarıyla 40. yılını kutlayan Lada Niva, bu zamana kadar arazi kabiliyeti yüksek ve uygun fiyatıyla meraklılarının severek kullandığı bir model oldu. Üretildiği ilk yıldan bu yana 530 binlik başarılı satış rakamını ve 40 yıllık genetik mirası arkasından bırakan Niva, tıpkı G-Serisi’nde olduğu gibi ikonik tasarım hatlarından herhangi birşey kaybetmeden yoluna devam ediyor. Lada’nın da özel bir versiyonla onurlandırdığı bu başarılı model çıkış noktasından günümüze bilinmeyen yönleriyle sizlerle.
Zamanının en çok otomobil üreten markalarından birisi olan AvtoVAZ-Lada ikilisi Sovyet döneminde kendi içerisinde de bir numara olarak öne çıkıyordu. 1966 yılında kurulan markayı bir yılda ürettiği neredeyse bir milyon otomobil sokaklarda temsil ediyordu. FIAT ortaklığıyla kurulan markanın çıkış noktası ekonomik ve ulaşılabilir otomobiller üretmekti. Diğer bir deyişle Lada, Citroen 2CV ve Volkswagen Beetle gibi halkın otomobiliydi. İlk seri üretim versiyonu olan 1200‘ü 1970 yılında piyasaya sunan marka bu aracın altyapısında 1967 yılında Avrupa’da Yılın Otomobili ödülüne layık görülen FIAT 124 Spider‘da kullanılan yapıya yer verdi. 5 yıl içerisinde 1,5 milyonluk üretim rakamına ulaşan bu model bir diğer efsane olan Niva’nın hayata geçmesinden evvel satışa sunulan araçlardan bir tanesi oldu.
1985 yılına gelindiğinde Lada tarafından Niva’nın ilk önemli değişimi hayata geçirildi. Dört ileri manuel şanzıman yerini beş ileri manuele bırakırken bunun nedeni araçta yaşanan gürültü ve titreşimli çalışma olarak gösterildi. Bu yılın ardından Niva karşımıza hep beş ileri manuel şanzımanla çıktı. 80’li yılların Niva için bri diğer önemli ayağı beş kapılı versiyonlarıyla yola çıkması oldu. Cossack olarak bilinen bu versiyonlar aks mesafesi iyileştirilerek çok daha kullanışlı hale getirildi. Cossack versiyonunun özelliklerine baktığımızda 15 inç büyüklüğünde jantların, sunroofun, tavan çıtalarının öne çıktığını görüyoruz. 1983 yılında Alman otobüs üreticisi Wassermann ile ortak geliştirilen soft top Niva versiyonu Sunlight adıyla kullanıcılarla buluştu.
2000’li yılların başlarında otomobil pazarının değişmeye başlamasıyla birlikte Niva da bazı alışkanlıklarından vazgeçti. 1994 yılından beridir General Motors tarafından temin edilen enjeksiyon sisteminden vazgeçen marka 2004 yılında Bosch tarafından üretilen çift noktalı enjeksiyon sistemine geçti. Günümüzde de halen kullanılan bu sistemin yanı sıra Peugeot tarafından geliştirilen 1.9 litrelik dizel motorların kullanıldığı Niva modelleri 2007 yılına kadar çeşitli pazarlarda satışa sunuldu. 2010 yılıysa Niva’nın İngiltere’ye geri dönüşü olarak takvimlere not edildi. Geliştirilen yeni sistemlerle standartlara uygun hale gelen Niva yine tek seçenek olan 1.7 litrelik motorla satışa sunuldu.
VİDEO
https://youtu.be/xG58wf-Iwjc
NEREDEN NEREYE SERİSİ
– Nereden Nereye #1: Nissan Skyline GT-R
– Nereden Nereye #2: Ford Focus
– Nereden Nereye #3: Volkswagen Golf
– Nereden Nereye #4: Mitsubishi Lancer EVO
– Nereden Nereye #5: BMW 3 Serisi
– Nereden Nereye #6: Subaru Impreza
– Nereden Nereye #7: Toyota Corolla
– Nereden Nereye #8: Lotus Esprit
– Nereden Nereye #9: Mercedes-Benz G-Class
– Nereden Nereye #10: Alfa Romeo Giulia