Ford‘un, tarihçesi çok eskilere dayanmamasına rağmen segmentinin en çok tercih edilen modellerinden olan Focus ilk jenerasyonundan günümüze, Nereden Nereye‘nin bu haftaki konuğu.
Geçtiğimiz hafta Nereden Nereye serimizin başlangıcını Nissan’ın efsane modeli Skyline GT-R ile yapmıştık. Bu haftaki konuğumuz ise çoğu kişi için çok daha ulaşılabilir bir model olan ve satış rakamlarıyla markasının yüzünü güldüren modellerden biri olan Ford Focus.
Ürün hayatına adeta bir aksiyon filminin giriş sahnesi kıvamında başlayan Ford Focus MK1’in piyasaya etkisi de bir o kadar hareketli oldu. Piyasaya sürüldüğü yıldan hemen sonra takvimler 1999’u gösterdiğinde Ford Focus, Avrupada Yılın Otomobili ödülüne layık görülecekti. Focus ailesinin en hızlı modeli olan RS seriside birinci jenerasyondan itibaren, 2002 model yılıyla Ford’un ürün gamındaki yerini aldı. Birinci jenerasyon Ford Focus üretim süreci boyunca 1.4, 1.6, 1.8 ve 2.0 litrelik motor hacimleriyle birlikte hatchback, sedan ve stationwagon kasa seçenekleriyle sunuldu. Motor seçeneklerinin güç değerliyse 75 beygir ile 215 beygir arasında değişiklik gösterdi. Focus ailesinin en hızlısı RS sadece kendine özgü mavi rengiyle karakteristik farkını her zaman ortaya koydu. Orijinal olarak tabir edilen Focus RS modelleri sadece Avrupada satışa sunuldu.
Birinci jenerasyona göre 25 mm‘lik aks mesafesi, 168 mm‘lik uzunluk ve 8 cm‘lik yükseklik artışıyla yeni jenerasyon, daha büyük bir forma kavuşmuş ve daha ferah bir iç hacimle birlikte kullanıcılara sunuldu. İkinci jenerasyonda sayısal değişikliklerin yanında teknolojik gelişmelerde oldukça dikkat çekici seviyedeydi. Ford’un anahtarsız çalıştırma teknolojisi, adaptif ön ışıklandırma, Bluetooth bağlantılı hands free telefon sistemi gibi yenilikler Focus ailesine ikinci jenerasyonda giriş yaptı. Focus’un ST modeli de ikinci jenerasyonla birlikte 2005 yılında aileye katılan en yeni üye olarak kayıtlara geçti. 228 beygirlik güç değeriyle 0‘dan 100‘e eriştiği 6.4 saniyelik zamanı, 245 km/s‘lik maksimum sürati zamanının en önemli değerlerinden biri olarak kabul edildi. İkinci jenerasyonda yer alan motor seçenekleri, sadece 2.5 litrelik ünitenin gelmesiyle bir adım öteye gitmiş oldu. 2009 Focus RS‘te sunulan modifiye edilmiş bu motor, 345 beygir gücünde turbo beslemeye sahip beş silindirli bir ünite olarak dikkat çekiyordu.
2014 Cenevre Otomobil Fuarı, Focus MK3’ün günümüzdeki tasarım formunun ortaya çıktığı organizasyon olarak kayıtlara geçti. Dikkat çeken sportif ön tasarımı, tüm kullanıcılar tarafından beğeniyle karşılandı. Yeni jenerasyonla birlikte Focus RS‘te dört tekerlekten çekiş altyapısına sahip bir şekilde sunulmaya başlandı. Standart Focus modelleriyse ödüllü EcoBoost teknolojisine sahip motor seçeneğine kavuştu. 2015 yılın motoru ödülüne layık görülen EcoBoost teknolojili motor, Türkiye’de 1.0 litrelik hacim seçeneğiyle Focus’ta sunuluyor. Ford Focus ilk jenerasyondan bugüne C segment binek otomobil liginin en önemli bir modellerinden biri olarak yerini koruyor.
1986 yılında ralli kariyerine başlayan Colin McRae, Ford takımıyla yolları kesişene kadar birkaç farklı takımla yarışlara katıldı. Dünya Ralli Şampiyonası sahnesine ilk kez 1987 sezonunda çıkan McRae, bu süreçte küçük başarılar elde etti. Ford’un Focus modelini tanıtması ve RS WRC modeliyle Dünya Ralli Şampiyonası’na katılmaya karar vermesiyle McRae’nin “çamurdan” yolu, Ford motor sporları takımıyla kesişti. Ford ralli takımının ve Colin McRae’nin ilk yarışı 1999 sezonu Monte Carlo rallisi oldu. McRae ilk zaferini ise dünyanın en sert ralli etaplarından biri olarak kabul dilen Safari Rallisi‘nde kazandı. Bu süreçte hayran sayısını bir hayli artıran McRae’nin video oyun şirketi Codemasters tarafından Colin McRae Rally isminde 1998 yılından itibaren oyun bile geliştirilmeye başladı. Focus RS WRC modeliyle birçok başarı kazanan Colin Mcrae, 1998 sezonunu üçüncü olarak tamamladı. 1995‘de Subaru takımıyla Dünya Ralli Şampiyonası‘nı kazanma başarısını gösterdi. Colin McRae, 2007 yılında geçirdiği trajik helikopter kazasının ardından hayatını kaybetti. Ford motor sporları departmanı, Dünya Ralli Şampiyonası’nda 2011 yılından itibaren Fiesta‘nın yer alacağını açıkladı. Ford, Dünya Ralli şampiyonası dışında NASCAR gibi yine dünyanın en prestijli yarış organizasyonlarından birinde de boy gösteriyor.
BONUS ViDEO
NEREDEN NEREYE SERİSİ
– Nereden Nereye #1: Nissan Skyline GT-R
– Nereden Nereye #2: Ford Focus
– Nereden Nereye #3: Volkswagen Golf
– Nereden Nereye #4: Mitsubishi Lancer EVO
– Nereden Nereye #5: BMW 3 Serisi
– Nereden Nereye #6: Subaru Impreza
– Nereden Nereye #7: Toyota Corolla