Japonya merkezli büyük otomobil firmalarından Nissan, Volkswagen gibi maddi açıdan iyi dönemlerden geçmiyor.
Financial Times’a röportaj veren ismi açıklanmayan iki Nissan yöneticisi, şirketin hayatta kalmak için 12 ila 14 ayı olduğunu söyledi. “Bu zor olacak. Japonya ve ABD’deki satışların nakit yaratmasına ihtiyacımız var” diyen yöneticiler, korkutucu bir tablo ortaya koydu. Nissan geçtiğimiz hafta da “acil durum moduna” geçiyor ve 9 bin kişiyi işten çıkarıyor haberiyle gündeme gelmişti. Daha önce konulan hedeflerin kendileri için fazla büyük ya da iddialı olduğunu kabul eden Nissan, bu nedenle gelecek planlarında revizyona gidiyor. Japon otomobil üreticisi bu bağlamda 9.000 kişiyi işten çıkaracak, üretimini azaltacak ve Mitsubishi’deki hisselerinin önemli bir bölümünü satacak. Bu adımlar kapsamında kendi maaşını da yarı yarıya azaltan CEO Makoto Uchida (görevi Carlos Ghosn’dan devralmıştı), şirketin “acil durum moduna” geçtiğini belirtiyor. 9.000 kişilik işten çıkarma Nissan’ın küresel işgücünün yaklaşık yüzde 6,7’sini temsil ediyor ve birden fazla ülkedeki pozisyonları etkiliyor. Bu yeniden yapılanmanın bir parçası olarak küresel üretimini yüzde 20 oranında azaltacak Nissan, 2024 yılının üçüncü çeyreğinde 9,3 milyar yen net zarar bildirmişti.
Nissan geçtiğimiz hafta e-POWER teknolojisi özelinde bir açıklama yapmıştı. Bu konuda şirketten yapılan detaylı açıklama şöyle oldu: “Nissan’a özgü, benzersiz bir teknoloji olan e-POWER, aküyü şarj etmek için jeneratör görevi gören benzinli bir motor kullanıyor ve elektrik motorunu çalıştırarak tekerleklere güç sağlarken, anında tork sağlıyor ve ayrıca geleneksel bir içten yanmalı motora kıyasla daha düşük egzoz emisyonları ile yakıt maliyetleri sunuyor.
Jeneratör görevi gören benzinli motora ek olarak e-POWER, akünün dolu kalmasına yardımcı olmak için rejeneratif frenleme kullanıyor. Nissan e-POWER’ı ilk olarak 2016 yılında Japonya’da Note e-POWER ile piyasaya sürdü. Bu yenilikçi güç aktarım sisteminin kullanılabilirliği Kicks, X-Trail ve Serena modellerini de kapsayacak şekilde genişletildi. 2023 mali yılında Japonya’da satılan Nissan otomobillerin %42,6’sı e-POWER’a sahip araçlardı.
2021 yılına gelindiğinde e-POWER, Çin’de Sylphy e-POWER sedan ile sunulmaya başlandı ve artık X-Trail SUV’da da mevcut. Avrupa’da ise X-Trail ve Qashqai SUV’ların e-POWER versiyonları 2022’de piyasaya sürüldü ve 2024 Ocak ayı itibariyle toplam Avrupa’da 100.000 adetten fazla satış rakamına ulaşıldı. Avrupa ile aynı anda Türkiye’de de satışa sunulan e-POWER teknolojisine sahip Nissan’lar toplamda 12 bin adedi geçti. Şirket, e-POWER’ı 2026 mali yılının sonuna kadar ABD ve Kanada’da piyasaya sürmeyi planlıyor. Nissan, dünyanın dört bir yanındaki müşterilerin geniş kapsamlı ihtiyaçlarını karşılamak için e-POWER’ın cazibesini ve rekabet gücünü artırmaya devam edecek.”