reklamı kapat

POPÜLER

Nvidia DLSS 3

Nvidia DLSS 3 teknolojisi neden RTX40 serisine özel?

Ekran kartı devi Nvidia, uzun zamandır merakla beklenen GeForce RTX 4000 serisi ekran kartları ile DLSS 3 teknolojisini de tanıttı.

Nvidia, geçtiğimiz hafta düzenlenen “GeForce Beyond” etkinliği kapsamında beklenen yeni dönem için perdeyi kaldırdı. Bu etkinlikte 3000 serisinin yerini alacak 4000 serisi ekran kartları karşımıza çıkarıldı. Firma yeni ekran kartlarıyla çıtayı gerçekten çok ciddi şekilde artırıyor, yeni kartlar TSMC’nin 4 nm üretim sürecinden çıkan Ada Lovalace GPU’yu temel alıyor. Seride şimdilik RTX 4080 (İki versiyon var) ve RTX 4090 olmak üzere iki farklı ana ekran kartı yer alıyor. Daha alt seviye 4000 serisi ekran kartlarının ise yıl sonunda ya da yeni yılda gelmesi bekleniyor.

Yeni ekran kartlarıyla beraber uzun zamandır merak edilen DLSS 3 teknolojisi (Deep Learning Super Sampling) için de duyuru yapıldı. Hatta bu yeni sürüm direkt olarak RTX 40 serisine özel bırakıldı. Yeni geliştirmeler ile kaliteyi ve performansı artıran DLSS 3, eskiye oranla daha iyi görüntü analizi yapıyor ve böylece DLSS 2’de görülen birçok bozulma ortadan kaldırılıyor.

DLSS 3’ü Nvidia kendisi yaptığı açıklamada şöyle açıklıyor: “Yapay zekâ destekli bu teknoloji, çok daha hızlı oyun oynamak için tüm kareyi tek seferde oluşturabiliyor. GPU’nun tüm kareleri bağımsız olarak oluşturmasına izin vererek, oyunlardaki CPU performans sınırlamalarının üstesinden geliyor.

Unity ve Unreal Engine gibi dünyanın en popüler oyun motorlarında uygulanan bu teknoloji, yakında çıkacak 35’ten fazla oyun ve uygulamayla dünyanın önde gelen oyun geliştiricilerinin çoğundan destek aldı.

DLSS 3 ile örneğin tüm ayarlar açık RTX modunda Cyberpunk 2077 oyunu 25-26 fps seviyesinden 90-100 fps seviyelerine çıkabiliyor. DLSS 3 aktif edildiği zaman Microsoft Flight Simulator’un kare hızı ise 55 fps seviyelerinden 110 fps seviyelerine çekilebiliyor.

Peki DLSS 3 neden sadece RTX 40 serisine özel bırakıldı?

Bunun arkasında firmaya göre RTX 4080 ve RTX 4090‘larda yer alan iki kat daha güçlü Ada Optik Akış Hızlandırıcısı” donanımı yer alıyor.Optik Akış Hızlandırıcısı” söylendiği kadarıyla Nvidia ekran kartlarında çok uzun zamandır yer alıyor. Ancak eski kartlardaki donanım yeni DLSS altyapısı için yeterli performansı ve kaliteyi sunamıyor.

Nvidia kendisi Ada merkezli bu artışı şöyle açıklıyor: “2 kat daha hızlı performansa sahip Ada Optik Akış Hızlandırıcı, DLSS 3’ün sahnedeki hareketi tahmin etmesine olanak tanıyarak yapay sinir ağının görüntü kalitesini korumasını ve kare hızını artırmasını sağlar.”

Aslında RTX 30 serisinde de DLSS 3 çalıştırılabiliyor. Ancak bu kartlardaki Optik Akış Hızlandırıcısı yavaş olduğu için görüntünün iyi olmadığı açıklanıyor. Burada çalışmaların devam ettiği, gerekli kalite seviyesine ulaşılırsa RTX 30 serisi için de DLSS 3’ün gelebileceği belirtiliyor. Fakat bu konuda çok ümitli olmamak gerekiyor.

Nvidia’nın resmî sitesinde şöyle bir açıklama yer alıyor: “DLSS, görüntü kalitesinden veya duyarlılıktan ödün vermeden yüksek kaliteli ek kareler oluşturmak için GeForce RTX 40 Serisi GPU’lardaki yeni Optik Akış Hızlandırıcısı’nın ardışık karelerini ve hareket verilerini analiz eder.”

DLSS 3 ile ek kare oluşturma süreci ekstra bir kare eklenerek gelişiyor ve bu yüzden gecikme eskiye oranla biraz daha fazla durumda. Firma bunu çözmek için Reflex teknolojisini DLSS 3 destekli her oyun için yerleşik şekilde aktif ediyor. Bu teknoloji Nvidia tarafından şöyle açıklanıyor:

“Reflex, GeForce RTX 30/40 Serisi GPU’lar ve G-SYNC monitörler en yüksek rekabet avantajı için en düşük gecikmeyi ve en iyi tepkime süresini sunar. Sistem gecikmesini optimize etmek ve ölçmek için tasarlanan Reflex, rekabetçi oyunlarda daha hızlı hedef belirleme, daha kısa tepki süreleri ve en iyi nişan alma hassasiyetini sunar.”

İlginizi çekebilir: Karşınızda çok eğlenceli görünen kişisel ulaşım aracı