Otomobil dünyasının devi Fiat Chrysler’in geleceğindeki belirsizlik [Analiz]
Son dönemlerde ortaklık arayışlar içerisinde olan grup aldığı sonuçlar karşısında kendi yolunu çizmek zorunda kaldı. Peki birbirinden değerli markalara sahip olan grubun çıkış noktası ne olabilir?
Otomobil dünyasında son zamanlarda ciddi el değiştirmelere ve ortaklıklara şahit olduk. PSA’nın Opel‘i General Motors’tan satın alması ve Volkswagen’in Tata ile stratejik ortaklığa giderek platform geliştirme sürecini birlikte yürüteceğini açıklaması bu sürecin en güncel imzaları arasındaydı. Bu üreticilere ek olarak Fiat Chrysler de son dönemlerde ortaklık arayışı içerisinde olan gruplar arasında olduğu biliniyor. İşleri yolunda giden bir grubunun bir ortak araması garip olacağı tahmin edileceği üzere Sergio Marchionne ve ekibinin grubun geleceği için yaptığı bu arayış bizlere bazı ipuçlarını veriyor aslında. 2017’nin ilk gününde sizlerle de detaylarını paylaştığımız haberde, grubun yaşanan maddi sıkıntılardan ötürü Alfa Romeo ve Maserati gibi iki köklü markayı elinden çıkaracağına dair iddialar ortaya çıkmıştı. Uzmanlarca piyasa değerinin altında değerlendirilen rakamlarda Maserati için 4,8 milyar Alfa Romeo içinse 3,7 milyar dolar civarında satış bedelleri ortaya atıldı. Peki bu sürecin ardından ne oldu?
Sonuçsuz arayışlar
Ortaya çıkan bu haberlerin ardından grubun Opel’i elden çıkartan General Motors ile ortaklık arayışına girdiğine şahit olduk. İlk adımda basında ılımlı haberle yankılanan bu girişim General Motors’un red cevabıyla sonuçlandı. Marka CEO’su Sergio Marchionne Amerikalılardan aldığı red cevabının ardından rotayı bir başka deve, Volkswagen yönüne çevirdi. Bu kıtalar arası yapılan yolculukta General Motors’ta olduğu gibi ilk adımda basına pozitif sonuçlar yansısa da Fiat-Chrysler ekibinin aldığı cevap maalesef değişmedi ve bu görüşme de sonuçsuz kaldı. Alfa Romeo ve Maserati’nin satışa çıkma iddialarıyla ilgili yaptığımız haberde sizlere yönelttiğimiz ankette yüzde 66 oranla bu iki markanın Almanya merkezli bir marka veya şirket tarafından satın alınmasının oldukça etkili olacağı sonucu ortaya çıktı. Marchionne’nin General Motors’un ardından Volkswagen’i seçmesi de ankette Almanya’yı seçen çoğunlukla aynı fikri paylaştığının bir göstergesiydi belki…
Marchionne’nin planları
15 yılını verdiği grubu elinden gelen en iyi noktada bırakmak isteyen Sergio Marchionne şüphesiz grup için oldukça önemli bir isim. 2019 yılında grubun başından ayrılmayı ve görevini devretmeyi planlayan Marchionne’nin planlarında kilit rolüyse yakın dönemde Jeep üstlenecek gibi gözüküyor. Kullanıcıların son yıllarda yaptığı tercihlerle inanılmaz bir şekilde ivmelenen crossover/SUV pazarıyla Jeep’e olan yatırımı artıran grup, planlarının yakın dönem ayağını şimdilik Jeep üzerinden yapıyor. 2018 Jeep Grand Cherokee Trackhawk ile dünyanın en hızlı SUV modeli ünvanını almasının ardından, 2018 Dodge Challenger SRT Demon ile muscle car tarihinin en güçlü otomobilini tanıtan FCA son dönemde umut vadeden bir grafik çiziyor.
Tüm bu sürecin en yeni haberiyse geçtiğimiz gün ortaya çıktı. Gruptan gelen açıklamayla Marchionne’nin artık ortaklık için bir arayış içerisinde olmadığı ve vazgeçtiği ifade edildi. Bu dayönetimin artık “her koyun kendi bacağından asılır” felsefesine geri döndüğünün bir göstergesi olabilir. Fiat Chrysler’i SUV modellerinin yanı sıra ayakta tutacak yegane parçalardan birisi de elektrik. Bununla ilgili de geçtiğimiz günlerde Ferrari üzerinden Formula E‘ye yeşil ışık yakan Marchionne; “Hibrit ve elektrikli otomobillerde kullanılacak olan teknolojiler için Formula E’ye yönelmemiz gerekiyor. Bu rekabet emisyon salınımının yanında performans değerlerine de olumlu etki edecek. Halihazırda önümüzde LaFerrari gibi hibrit teknolojisine sahip bir süper otomobilimiz var ve gelecek teknolojilerimizi de elektrikleşme üzerinden geliştireceğiz.” açıklamasıyla karşımıza çıkmıştı. Volkswagen grubunda Porsche‘nin üstlendiği elektrik otomobil teknoloji geliştirme sürecinin grup içerisinde Ferrari gibi bir dev tarafından yürütülmemesi için hiçbir neden yok bilakis bu tüm dengeleri bir anda değiştirebilir. Görev süresi için önünde şimdilik kısa bir süre kaldığını gördüğümüz Sergio Marchionne, sonucunu göremese bile başarının temel taşlarını bu önümüzdeki iki yıl içerisinde inşa edebilir. Fiat Chrysler’in bu yakın dönem planlarını hep birlikte göreceğiz.