Otomobil fiyatları neden sürekli artıyor? Ortaya çıktığı kadarıyla bu konuda bir suçlu da ciddi oranda artan TIR şoförü eksikliği.
Otomobil fiyatları sadece Türkiye’de değil birçok diğer pazarda da artış gösteriyor. Bunun arkasında pandemi sonrasındaki olumsuz ekonomik gelişmeler yanında TIR şoförü eksikliği de yer alıyor. Ekonomim’de yer alan habere göre Avrupa’da üretilen otomobiller, TIR şoförü bulunamadığı için limanlara indirilemiyor ya da iç dağıtımı yapılamıyor. Opel gibi bazı markalar talebin güçlü olduğu Türkiye’de satış hedeflerini tutturmak için ek maliyetleri göze alarak demiryolu gibi alternatif yollardan araçları getirmeye çalışıyor. Bu konuda bir açıklamada bulunan Nissan, Renault, Dacia, Fiat, Peugeot, Opel ve Citroen bayisi Gülan Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Alp Gülan, lojistik maliyetlerindeki artışın mart ayında fiyatlara yansımaya başladığını belirterek, Stellantis bünyesindeki Opel, Citroen gibi markaların otomobillere mart ayında yüzde 1,5 ila yüzde 2,5 arasında zam geldiğini söyledi. Fiat’ın da mart ayına ortalama yüzde 2 zamla başladığını ifade eden Gülan, “Bu kez yapılan zamlar kurdan değil, lojistik maliyetlerindeki artıştan kaynaklanıyor. Özellikle PSA grubu markalarında lojistik kaynaklı zamlar dikkat çekiyor. Diğer yandan enerji zamları da kademeli olarak fiyatlara yansıma devam ediyor. Enerji krizi kısmen gevşese de markalar bir anda bu maliyet artışını fiyatlara yansıtamamıştı” dedi.
TIR şoförü eksikliğini kapatmak isteyen otomobil üreticileri, bu nedenle kendi içlerinde ilginç adımlar atıyor. Paylaşılan habere göre Stellantis ve Renault, sürücü eksikliği sorununu aşmak için farklı alanlardaki çalışanlarını kamyon şoförü yapmak için teşvik ediyor. Bunun için çalışanlara çeşitli eğitimler verildiği aktarılıyor ve yüksek maaşlar vadedildiği belirtiliyor. Şirketler kendi kamyonlarını alma planları da yaparken, bazı üreticiler ise müşterilerinden araçları fabrikadan alma çağrısı yapıyor.