Türkiye otomobil sektöründe çok ses getiren düzenlemenin detayları netleşti. Türkiye’de, “Ya servisini kendin kur ya da araç getirme” dönemi başlıyor.
Geçtiğimiz günlerde Resmi Gazete üstünden bir bildirim yapıldı ve Türkiye’de otomobil satacak markalar için kendi kuracakları TSE belgeli servis ve çağrı merkezi zorunluluğu getirileceği açıklandı. Bu konuda Ticaret Bakanlığı, “ELEKTRİKLİ OTOMOBİL SATIŞLARINDA TÜKETİCİYİ KORUYAN YENİ DÜZENLEME YÜRÜRLÜĞE GİRDİ” başlığı altında şunları aktarmıştı: “İthalat rejimi kararına dayanılarak hazırlanan İthalat Tebliğlerinde, gerekli güncellemeler taraf olduğumuz uluslararası anlaşmalar, tüketici güvenliği, kamu sağlığının korunması amaçlarıyla ilgili kurumlar ile istişare içerisinde yapılmaktadır. Bu kapsamda sadece elektrik motorundan tahrikli diğer taşıtların Avrupa Birliği ve Serbest Ticaret Anlaşması kapsamı menşeli olmayanların ithalatında Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca düzenlenen “İzin Belgesi” nin aranması bugün tarihli Resmi Gazete’ de yayımlanan “Bazı Elektrikli Araçların İthaline İlişkin Tebliğ (İthalat: 2023/22)” ile kararlaştırılmıştır.
Söz konusu Tebliğ ile karbon emisyonunun azaltılması ve sürdürülebilir enerji temini kapsamında önemli yere sahip elektrikli araçların ithalatında, tüketici güvenliği, satış sonrası hizmet kalitesinin artırılması, batarya parkının izlenmesi, ülkemizde ihtiyaç duyulacak şarj İstasyonu ve güç yönüyle takip edilmesi ile batarya geri dönüşüm süreçlerinin daha etkin yönetilmesi amacıyla gerekli kriterlerin getirilerek, söz konusu elektrikli araçlarla ve birlikte oluşturacağı eko sistemin düzenlenmesi amaçlanmaktadır. Ticaret Bakanlığımız, yerli üretim, istihdam ve tüketicinin korunması hedeflerine ulaşılması amaçları doğrultusunda, ithalat politikalarını etkin bir şekilde düzenlemeye devam edecektir. Kamuoyuna saygıyla sunulur.”
Bu yeni kurallar sektörde çok büyük soru işaretleri doğurmuştu ancak bugün öğrendiğimiz kadarıyla bu soruların büyük bölümü netlik kazandı. Bu konuda 21 kilit soru ve cevapları aşağıdaki X (Twitter) paylaşımında tek tek öne çıkarılarak açıklandı:
Ayrıca sürecin sadece Çin merkezli araçlara ve markalara özel olmadığını da unutmamak gerekiyor: