Küresel çip krizi etkisini özellikle otomobil tarafında göstermeye devam ediyor. Sorun 2024’e kadar tam olarak ortada kalkmayacak gibi duruyor.
Küresel çip krizi özelinde geçtiğimiz yıllarda tarihin en kötü zamanlarını yaşadık. Firmalar verdikleri siparişleri almak için hiç olmadığı kadar uzun süre beklemek zorunda kaldılar. Yaşanan problemler pandemi sonrasında özellikle elektronik sektöründe ciddi şekilde azalmaya başladı. Birçok elektronik ürün çok daha rahat bulunabilir hale geldi. Ancak gelen bilgiler otomobil tarafındaki problemlerin halen sürdüğünü gösteriyor. Birçok firma halen otomobiller için hayati çiplere erişmekte zorluk yaşıyor, bu yüzden araçlarının lansmanını ya da satışını erteleyen firmalar dahi bulunuyor.
Peki otomobil tarafındaki sorunlar neden hale çözülemiyor? Bunun ilk cevabı, otomobillerde sadece tek bir çipin kullanılmıyor olması. Bu konuda en net cevaplardan birisini geçtiğimiz dönemde Tofaş şirketi vermişti. Buradaki video kapsamında konuşan Tofaş Tedarik Zinciri Direktörü Onur Yalçın, güncel ortalama bir araç içerisinde 1.000’den fazla çip / mikroçip olduğunu aktarmıştı. Yalçın’a göre bu rakam elektrikli araçlarda tam 2.000’i geçiyor, otonom / sürücüsüz araçlarda ise tam 10.000 rakamını geride bırakacağı tahmin ediliyor. Yani otomobiller bir akıllı telefon 2-3 çip ile üretilemiyor, çok fazla çipe gereksinim bulunuyor.
Onur Yalçın’a göre araçlar içerisinde çipe harcanan rakam da sürekli olarak artıyor. 2000 itibarıyla 150 dolar, 2010 itibarıyla 300 dolar, 2020 itibarıyla ise 475 dolar olan çip maliyetinin, 2030 yılında 600 doları bulması bekleniyor. Araçlardaki elektronik sistemler arttıkça mikroçip ihtiyacı da artıyor. Artık güncel hemen her otomobil bir bilgisayar gibi hazırlanıyor. Yalçın’a göre tüm çip sektörünün sadece yüzde 12’si otomobillerden oluşuyor. Yani sektörde en büyük mikroçip payı otomobillere ayrılmıyor, hem buna rağmen hem de bundan dolayı çip krizinden en çok etkilenen sektörlerin başında otomobil pazarı geliyor.