Otomobilde hurda teşviki bir kez daha gündemde yer alıyor. Dikkat çeken bu konuda farklı düşünceler ve iddialar bulunuyor.
Gündemdeki hurda teşviki gelişmesi hakkında Hürriyet’te yer alan haberde şunlar aktarıldı: “25 yaş üstü, 2000 model altı araçların hurdaya ayrılması ve ÖTV indiriminden faydalandırılması için kanun teklifleri Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne sunuldu. 2019 yılından bu yana hurda aracı olanlara ÖTV indirimi gerçekleştirilmiyordu. Yeni kanun teklifiyle birlikte 25 yaş ve daha büyük araçlarını geri dönüşüme verenlere bir defalığa mahsus olmak üzere Türkiye’de üretilmiş olmak kaydıyla alacakları yeni araçlar için Özel Tüketim Vergisi’nden muaf tutulması talep edildi.” Bu konuda bir açıklama yapan otomobil gazetecisini Emre Özpeynirci ise şunları söyledi: “Hurda teşvikine ilişkin çok soru geliyor, yeniden cevaplayayım; 2025’te otomotivden tahsil edilecek ÖTV gelirinin %64,4 artışla 818.8 milyar TL’ye ulaşması bekleniyor. 819 milyar TL’lik bu şaşırtan hedefe rağmen ÖTV indirimi veya hurda teşviki beklemek gerçekçi değil. Aman ÖTV artışı olmasında…”
Gelişme hakkında bir değerlendirme yapan Aşin Otomobil Genel Müdürü Okan Erdem ise, “2000 sonrasında hurda teşviki ve ÖTV indirimleri zaman zaman gündeme geldi, bazıları hayata geçirildi, bazıları askıda kaldı. Var olan ekonomi şartlarında ÖTV’siz araç satışı, zor bir ihtimal olarak görünüyor. Ancak ÖTV’de belirli bir indirimle yerli sıfır kilometre araç imkânı sunulabilir.” dedi.
Öte yandan Erdem, geçmiş yıllardaki hurda teşviklerinde yaşanan suistimalleri hatırlattı: “Sektör temsilcileri ve tüketiciler hatırlayacaklardır, her hurda teşvikinde eski otomobillerin fiyatları fahiş derecede artıyor ve ÖTV indirimi gibi imkanlardan faydalanmak isteyenler bu otomobilleri satın alıyor. Burada bir rant düzeni ortaya çıkıyor. Olası bir teşvik durumunda, 25 yaş ve üzeri araç sahipleri için tescil tarihinden itibaren 1 yıl, 2 yıl veya 3 yıl gibi bir ruhsat sahipliği şartı koşulması, gerçekten ihtiyacı olan vatandaşlarımızın hakkını koruyacaktır. Yine satın alınacak ÖTV indirimli aracın satışı için de 3 yıl, 5 yıl kullanım zorunluluğu gibi bir şart koşulmalı.”
Ek olarak şunlar aktarıldı: “Teklifte yer alan bir başka konu ise ağır hasarlı araçlar oldu. Sektör temsilcileri ağır hasar alan ve doğru biçimde onarılmayan araçların trafiğe çıkarılmasının engellenmesi adına verilen teklife olumlu yaklaşırken, kaza veya afet durumlarıyla ağır hasar alan araçların sovtaj yoluyla satılması ve onarım süreçleriyle ilgili yeni bir bağımsız kontrol mekanizmasına ihtiyaç duyulduğunu belirtiyor.”