Aracınızın gösterge paneline bakıp “Hava gerçekten bu kadar sıcak mı?” diye şüpheye düşüyor musunuz? Bunun nedeni aracınızın bir termometresinin olmaması…
Otomobil kullanmak birçok insan için bir ihtiyaçtan daha fazlası ve keyif vadeden bir deneyim. Bu keyifle birlikte aracından en iyi fonksiyonelliği alabilmek de hepimizin beklentisi. Ne var ki; her mevsim en az birkaç kez, aracımızın dijital hava sıcaklığı göstergesine baktığımızda kendimize bile itiraf edemesek de şaşırıyoruz. Özellikle yaz mevsimlerinde, “Hava nasıl bu kadar sıcak olabilir?” diye düşündüğümüz birçok durumda buluyoruz kendimizi. Bu bilgilendirici yazıyla birlikte şu cevabı verebilmek iç rahatlatıcı olacaktır: Hayır, hava bu kadar sıcak değil, yanılmıyoruz. Ancak aracımızın termometresi yanılıyor gibi. Bunun nedeni de, sandığımızın aksine otomobillerde bir termometrenin olmadığı gerçeği.
Otomobillerde dış ortam sıcaklığını ölçmek için kullanılan şey yaygın inanışın aksine bir termometre değil, termistör. Termometreler, ilkokuldan beri bize anlatıldığı gibi, içerisinde cıva bulunan ve sıcaklık değişimiyle birlikte inen ya da çıkan cıva seviyesiyle bize sıcaklığı gösteren araçlardır. Dijitale uyarlanmış halleri de tıpkı eskiden evlerimizde duvarlarımıza astıklarımız kadar doğru çalışırlar. Bir termistör ise, sıcaklık değişimiyle birlikte direnci de değişen bir elektrik devresi elemanıdır. Sıcaklıkla birlikte elektrik akımına gösterdiği direncinde değiliklik yaşayan termistörleri kullanarak, sıcaklığın ne kadar değiştiğini tahmin edebiliriz. Termistörler bir nevi sensör görevi de görürler. Otomobillerde tercih edilme nedenleri ise termometreye göre çok daha ucuz olmaları.
Termometre ve termistörlerin çalışma biçimleri ne kadar farklı olsa da aslında ikisi de sıcaklığı ölçme konusunda oldukça başarılıdır. Asıl sorun, aracınızda termometre yerine termistör kullanılmasından ziyade, termistörün yerleştirildiği kısımdır.
Birçok otomobilde termistör ön ızgaranın arkasında, iki farın arasında yer alır. Bu yerleştirme seçimi sıcaklık okuma değerlerinde yanlışlıklara yol açar, özellikle de sıcak yaz günlerinde. Çünkü termistör asfalttan yeniden yayılan sıcaklığa da maruz kalır. Yani böyle zamanlarda otomobilinizin sıcaklık göstergesine baktığınızda, sadece havanın değil, bir de yoldan yayılan sıcaklığın da eklenmiş olduğu, normalden daha yüksek bir sıcaklık değerini görürsünüz.
Aracınız en doğru sıcaklığı yüksek hızlarda giderken, yani yolun sıcaklığına maruz kalmayacak kadar hızlı olduğunuzda, güneş ışınları yola direk vurmadığında, gece veya bulutlu havalarda size gösterebilir.
Söz konusu problem kış aylarında da baş göstermekte. Hayatımızın sıcaklıktaki küçük yanlışlıklara bağlı olmadığını düşününce, otomobilinizin yaptığı bu hata çok önemli gibi görünmeyebilir. Ancak kış aylarında yollarda donma bekleyebileceğiniz durumları önlem alabilmek için önceden bilmek isteyebilirsiniz. Bu gibi durumlarda otomobilinize güvenmek yine size fayda sağlamayacak. Aracınız yoldan gelen sıcaklığı da eklediği için hava sıcaklığını “0 derece” yerine “5 derece” gösterebilir ve fren mesafelerine dikkat etmeniz gereken bir günde hoş olmayan sürprizlerle karşılaşabilirsiniz.
Sözün kısası, çoğu zaman siz haklısınız. Hava, otomobilinizin size söylediği kadar sıcak değil. Bu, özellikle kış aylarında kazaları engelleme konusunda sürücüleri geriye düşürebilecek bir problem. Çözüm? Otomobil üreticileri daha iyi bir çözüm bulana kadar, yapabileceğiniz en iyi şey akıllı telefonunuza güvenilir bir hava durumu uygulaması yüklemek. İş yine widget’lara kaldı…