Amerika Birleşik Devletleri’nin uyguladığı yaptırımlar sonrasında zor günler geçiren İran otomotiv sektörü hakkında son gelişmeler oldukça düşündürücü.
İran özellikle son yıllarda yaşanan nükleer gelirimin bir sonucu olarak Amerika ve Avrupa’dan yaptırımlara maruz kalıyor. Üreticiler İran için olan faliyetlerini oldukça sınırlı tutuyor. Hatta bazıları tamamen çekildiklerini bile açıkladı. Bu çekilmelere en büyük örneklerden biri otomotiv sektörü olabilir. Otomobil firmaları birer birer İran’daki faliyetlerini sonlandırıyor. Ülkeye yeni otomobil girişi olmadığından eldeki eski araçlar kıymete biliyor. Bazı durumlarda paranız olsa dahi yeni araç alamıyorsunuz. Üstelik yaptırımın etkileri sadece otomobil satışları üzeride de görülmüyor. Markalar ülkeden çekildiği için yedek parça bulmakta oldukça zor bir hal alıyor. Yan sanayide üretilen parçalar güvensiz bir sürüşe yol açıyor. Halk ise durumdan şikayetçi.
İran otomotiv sektörünün önde gelen isimlerinden Ali Hüsrevani konu hakkında şöyle konuştu; “İran’ın otomotiv sektörü koma halindedir. Ne satacak ürün var ne de alıcı. Piyasadaki araçlar kalitesiz ve pahalı. Ülke yaptırıma maruz kaldı, riyal düştü, dolar yükseldi ve ithalat yasakları getirildi. Bütün bunlar sermaye sahiplerinin ellerindeki parayla araç piyasasına hücum etmesine neden oldu. Araç fiyatlarının yüksek olması pazar endeksini ve enflasyonu da çok etkiliyor. Çünkü arabanın pahalı olması psikolojik bir yük oluşturuyor. İran’da konut ve araba o kadar pahalılandı ki halk, bunları satarak ülke dışında çok iyi bir yaşam sürdürebileceğini fark ediyor. O nedenle İranlılar, malını mülkünü satıp Türkiye’den ev satın alıyor ya da Kanada gibi ülkelere göç ediyor” dedi.
Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Coupé