2021 Ağustos’tan sonra pazar dinamikleri gereği 2022 için tekrar duyurulan ÖTV düzenlemesinin ikinci el otomobil pazarına da etkisi kısıtlı modelleri içerisine alacak.
Geride bıraktığımız gün duyurulan ÖTV matrahı düzenlemesiyle birlikte sıfır kilometre araçlarda 40 bin TL’yi aşan gerilemelere şahit olduk. 2022 model yılıyla birlikte listelere yansıyan artışları bir nebze olsun hafifleten bu düzenlemenin ikinci el otomobil pazarına da belirli oranda yansımalarının olması bekleniyor. Düzenlemeyle birlikte sektör yetkilileri de kademeli olarak değerlendirmelerini paylaşıyor. En son Ağustos ayında yapılan matrah güncellemesi kısa sürede eridiğine dikkat çeken EBS Analiz Otomotiv Yönetim Danışmanlığı Genel Müdürü Erol Şahin, o zamanki güncellemenin de olmayan araçlara yönelik, enflasyon düşürme amacıyla yapıldığını belirtti. Sıfır kilometredeki beklentilerin ikinci el pazarına olan yansımasının ise yüzde 10-15 oranında olduğunu söylemek mümkün.
Yeni matrah güncellemesini yorumlayan Şahin şöyle konuştu; “Yeni matrah güncellemesiyle 1,6 motor ve altı araçlarda ÖTV matrahı 120 bin TL’ye kadar olanlarda vergi %45 daha önce bu rakam 92 Bin TL’ye kadardı. 120 bini aşıp 150 bini aşmayan araçlarda %50, 150 bini aşıp 175 bini aşmıyorsa %60, 175 bini aşıp 200 bini aşmayanlar %70, 200 bini 1 lira dahi geçmiş olursa bundan sonraki tüm ÖTV %80 üzerinden vergilendiriliyor. Burada özellikle dikkat çekilmesi gereken konu %60 ve %70 dilimin tahsis esilmesidir. Bu kısım şundan dolayı önemli; ‘aracın fiyatı düşürülmüş ama benden elden 50 bin lira para isteniyor’ gibi 80’lik dilimden 30’luk dilime indirilmiş araçlarla ilgili çok haber gördük. Vatandaştan ciddi anlamda şikâyetler olmuştu. Bir bakıma bunu ortadan kaldırmak için bu %60 ve 70’lik dilimi bir enstrüman olarak görmeliyiz. Çünkü 50 ile 80 arası korkunç fark 10’lu dilimler halinde sıralandığı için, bunları yapacak insan sayısı da doğal olarak azalmış olacak.
ÖTV sisteminin değişmesi gerektiğini savunan Erol Şahin; “Türkiye’de araçlar pahalı değil vergiler pahalı. Almanya’da 100 liraya üretilen bir araç 110 bin liraya satılırken Türkiye’de 90 bin liraya satılıyor. Türkiye sübvanse edilen bir ülke. Türkiye’de aşırı bir verdi uygulaması yapılıyor. ÖTV sisteminin belki de baştan sona değiştirilmesi gerekiyor. Aslında Türkiye’nin burada attığı adım, bu %50 ile %80 arasındaki dilimde, elden satışlar vs. ile 50’lik dilime indirilip vergilendirilmeyen araçlardan maliye vergimi alırım demek istiyor. Yani hükumet vergi tahsilatını daha sağlama aldı.”