Yaklaşık 1 yıldır devam eden ÖTV indirimi uygulaması sona ererken, resmi kaynaklardan herhangi bir açıklama yapılmaması da dikkat çekiyor.
Son dönemlerde düzenlenen lansman etkinliklerinde gözlemlediğimiz ortak nokta, pazar payındaki önemli düşüş oldu. Yöneticilerin yanında artık kullanıcıların da dikkatini çeken bu daralmanın seviyeleriyse yüzde 50 gibi ciddi seviyelerde. Son dönemlerde atılan teşvik ve ÖTV indirimi gibi hamlelerin de çok fazla işe yaramadığı bu süreçte, araç sahibi olma hayalleri git gide zorlaşacak gibi görünüyor. Nitekim geçtiğimiz yılın kasım ayında başlatılan ve süreç içerisinde yapılan müdehalelerle uzatılan ÖTV indirimi bugün itibarıyla sona erdi. Halihazırda bile fazlasıyla yüksek olan rakamların indirim sürecinin sonlanmasıyla birlikte iyice tavan yapacağı günlerde, henüz hükümetten karşı bir hamle gelmemiş olması da endişeleri artırıyor.
Motor hacmi 1,6 litre altında kalan modeller için yüzde 15 oranına varan indirimle günümüze kadar ulaşan süreç için önemli bir beklenti söz konusu. Kısa süre önce konuyla ilgili açıklamada bulunan Otomotiv Distribütörleri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ali Bilaloğlu; “Önlemlere rağmen otomotiv toplam pazarı 2018’de yüzde 35 daralırken, 2019 Ocak-Mayıs döneminde ise önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 50 azalarak 156 bin 990 adet oldu. Otomotiv pazarı 5 yıllık ocak- mayıs ayı ortalama satışlarına göre de yüzde 51.4 azaldı.” ifadelerine yer vermişti. Bilaloğlu ek olarak, 2019 sonuna kadar otomobil grubunda motor hacmi 1.600 cc’yi aşmayan araçlarda ve ticari araç grubunda ÖTV’nin sıfırlanmasını ve KDV indiriminin yüzde 1 olarak devam ettirilmesini önerdi.
Uygulamanın sonra ermesiyle birlikte bizleri yüzde 35 olan ÖTV miktarının yüzde 50‘ye dayanması sonucu karşılıyor. Fiyatı 120.000 TL ve üzeri olan araçlar içinse bu rakam yüzde 45’ten yüzde 60 seviyesine çıkmış durumda. Genele bakıldığında ise ortalamada yüzde 10 civarında fiyat artışları etiket fiyatlarında karşımıza çıkacak. Bu da 100.000 TL fiyat biçilen bir otomobil için vergilerle birlikte neredeyse 180.000 TL‘ye uzanan satış fiyatı anlamına geliyor. Tabi ki bu rakamlar lüks ve yüksek motorlu araçlarda katlanarak seyretmeye devam edecek. Her zam sürecinde olduğu gibi sıfır araçlara paralel olarak ikinci el piyasası için de bizleri yükselen bir fiyat eğrisi bekliyor. Hurda teşvikinin devam ettiğiniyse belirtmeden geçmeyelim. Hükümetin konuyla ilgili adım atıp atmayacağını hep birlikte göreceğiz.