Teknoloji devi Apple’ın App Store için başlattığı güvenlik altyapısı daha sonra Google Play Store içerisine de eklenmişti.
Apple, geçtiğimiz yıllarda App Store için güzel bir adım atarak yeni bir dönem başlattı. Firma bu yeni dönemi “App Store, verilerinizin nasıl kullanılacağını haber verir.” açıklamasıyla özetlemişti. Apple bu yeni dönem için ekstra olarak şunları da aktarmıştı: “App Store’daki 1,8 milyondan fazla uygulamanın her biri, katı gizlilik yönergelerine uymak ve verilerinizi nasıl kullandığını açıklamak zorundadır. Bir uygulamayı indirmeden önce gizlilik etiketini inceleyebilir, böylece uygulamanın size uygun olup olmadığına karar verebilirsiniz.” İşte tam olarak bunu örnek alan internet devi, Android uygulama marketi Google Play Store için de benzer bir sistemi geliştirmeye başladı ve uzun testler sonrasında kullanıma sundu. Geniş çaplı olarak kullanıma giren yeni dönemde uygulamalar, “gizlilik” bölümü üzerinden hakkınızda toplayacakları / işleyecekleri tüm verileri size açık şekilde gösteriyor. Burada ayrıca uygulamanın telefondan erişebileceği kilit detaylar (Konum, fotoğraflar vb.) de aktif olarak gösteriliyor.
Burada genel olarak modern bir çizgi oluşturan firma, süreçte uygulama geliştiricilerin kullandıkları özel güvenlik önlemlerini de öne çıkarıyor. Örneğin uygulama verilerinizi şifreliyorsa, bu detay kullanıcıya açık olarak aktarılıyor. Aynı zamanda uygulamanın çocuklar için uygunluğu da paylaşılıyor ancak bunlar tam olarak pratiğe aktarılamamış gibi görünüyor. Çünkü Firefox’un arkasındaki isim Mozilla tarafından yapılan bir araştırma, Google’ın kendi oluşturduğu uygulama gizlilik politikalarını gerektiği kadar iyi uygulamıyor olduğunu gözler önüne seriyor. “Google Play Store’un Veri Güvenliği Etiketleri Şirketleri Açıkta, Tüketicileri Karanlıkta Bırakıyor” başlıklı bir yazı paylaşan Mozilla, test ettikleri uygulamaların yaklaşık yüzde 80’inin yanlış veya yanıltıcı etiketlere sahip olduğunu tespit etti.
Mozilla araştırmacıları bu temelde Play Store’daki en iyi 20 ücretli ve en iyi 20 ücretsiz uygulamayı incelemiş ve her uygulamaya zayıf, iyileştirilmesi gerek ya da tamam şeklinde puanlar vermiş. Firmaya göre eğer bir uygulama zayıf puan aldıysa, Veri Güvenliği etiketleri ile gerçek gizlilik politikaları arasında büyük tutarsızlıklar var demek. Tamam derecesi, uygulamanın politikalarının etiketiyle yakın bir uyuma sahip olduğu anlamına geliyor. İyileştirilmesi gerekiyor puanı alanlar ise ikisinin arasında bir noktaya konumlanıyor.
Mozilla’nın incelediği 40 uygulamadan 16’sı zayıf not almış. Bunlar arasında Minecraft, Facebook ve daha birçok popüler uygulama yer alıyor. Sonuçlara göre Twitter ve TikTok bu konuda en kötü seçenekler çünkü firmaya göre kullanıcıya yalan söylüyorlar. Yapılan incelemelerde iyileştirme gerektiren kategoride 15 uygulama bulunmuş. Bu grupta ilginç olarak YouTube, Google Maps ve Gmail’in de dahil olduğu Google’ın kendi uygulamaları yanında Instagram ve WhatsApp da yer almış. Halen veri gizlilik verilerini paylaşmayan uygulamalar olduğunu da belirten Mozilla Proje Lideri Jen Caltrider, bu konuda “Tüketiciler gizliliğe önem veriyor ve uygulama indirirken akıllı kararlar vermek istiyorlar,” diyor ve oldukça dikkat çekici şu açıklamayı yapıyor:
“Google’ın Veri Güvenliği etiketlerinin gizlilik konusunda kullanıcılara yardımcı olması gerekiyor. Ancak durum ne yazık ki öyle değil. Bunun yerine, yarardan çok zarar getirdiklerinden endişeleniyorum. Twitter ya da TikTok gibi uygulamaların üçüncü taraflarla veri paylaşmadığını belirten Veri Güvenliği etiketlerini gördüğümde sinirleniyorum çünkü bu tamamen gerçek dışı. Elbette Twitter ve TikTok üçüncü taraflarla veri paylaşıyor. Tüketiciler daha iyisini hak ediyor. Bu yüzden Google mutlaka daha iyisini yapmalı.”