Yaz aylarında piyasaya sürülen Pokemon GO neredeyse bir gecede en fazla indirilen oyunlardan biri oldu. Ancak Pokemon GO kazandığı bu popülariteyi hızla kaybediyor. Peki bu ani düşüşün sebepleri neler?
Temmuz ayında kullanıma sunulan Pokemon GO’yu bir anda şöhrete kavuşturan bizlere çocukluğumuzdan bir esinti sunmasıydı. Bir dönem heyecanla takip edilen anime daha sonra Türkiye’de yasaklanmıştı. Çocukluğunu taso biriktirip, sabahları televizyon karşısında heyecanla bekleyerek geçirenler şimdinin yetişkinleri oldu. O zamanlar Pokemon eğitmeni olma hayali kuranlar, bunu bir oyun aracılığıyla elde edebileceğini duyunca heveslendi. Ancak hayalleri yıkan oyunun kendisi oldu.
Dakika bir, gol bir misali oyun birçok eksiklikle birlikte geldi. Pokemon GO’nun beklenenin çok üzerinde bir ilgiyle karşılaşmasıyla serverlar çökmeye başladı. Böylece hevesle hesap açanlar, hüsranla karşılaştı. Zamanla bu problem düzeltilse de, değiştirilmesi gereken özellikler saymakla bitmiyordu. Hile yapanlar tarafından ele geçirilen gymler, hızla seviye atlayan kullanıcılar, Niantic’in güncellemelerle takip sistemini kaldırması, oyunun Pokemon eğitmenliğinden çok koleksiyonerliği içermesi, oyuncular arası etkileşimin olmayışı ve dövüş sisteminin eksiklikleri derken problemler listesi giderek uzadı.
Oyuncular daha etkili bir dövüş sistemi, Pokemon takası özelliği, takip mekanizması gibi beklentiler içine girince hayal kırıklığı daha da büyük oldu. Niantic’in de asıl problemlerden önce gramer hatalarını düzeltmeyi seçmesi ve sevilen özellikleri kaldırması düşüşü hızlandırdı. Heyecanla oyunu indirenler aynı hızla Pokemon GO’ya küstü. Popüler özelliklerden birinin kaldırılması yetmezmiş gibi, oyuncuların isteklerinin kulak arkası edilmesi problemi daha da büyüttü. Niantic kullanıcıların isteklerine öncelik verse ve bunları makul bir çerçevede gerçekleştirmeye çabalasa ilginin taze kalması sağlanabilirdi.
Ardından firma hile yapan oyuncuları uzaklaştırmaya başladı. Bu sayede normal oyuncuların ilgisinin geri kazanılması ve gymlerin rahatlaması planlanıyordu. Eğer gym’lerde konumlanan ve bir türlü yenilemeyen Pokemonlar giderse oyuncuların hevesinin artacağı düşünülüyordu. Ancak Niantic’in üçüncü parti tüm site ve uygulamaları hile olarak görmesi bu kararı bir soruna dönüştürdü. Sadece Pokemonların IV puanlarına bakanların hesapları da kapatılınca, oyuncular yeni bir hesap açarak oyuna dönmemeyi tercih etti. Haksızlığa uğradığını hissedenler heveslerini bir kenara bıraktı. Pokemon GO kendi içinde IV puanları hakkında fikir vermeye başlasa da, kırılan oyuncuları döndürmeyi başaramadı.
Tüm bu etmenler göz önünde bulundurulunca oyuncuların beklentilerinin karşılanmaması, kullanıcı taleplerine önem verilmemesi ve gerekli altyapıya sahip olmamak Pokemon GO’nun popülerliğini azalttı diyebiliriz. Sevilen oyun yakın zamanda dövüş mekanizmasını değiştirdi ve tecrübe sistemiyle nadir Pokemonları yakalamayı kolaylaştırdı. Tüm bu değişikliklere rağmen oyun kaybettiği ilgiyi kazanmayı başaramayacak gibi görünüyor. Niantic’in günlük gelirinin 16 milyon dolardan, 2 milyon dolara düşmesi de kaybolan ilginin net bir kanıtı oluyor.