Bir oyunun filmi güzel olacaksa, işte o Ratchet & Clank olacak. Oyundan çok kısa bir süre sonra çıkacak olan filmden beklentiler oldukça büyük. “2002’de çıkmış ilk Ratchet & Clank oyunun filminin oyunu” kulağa fazlasıyla absürt gelse de, beklenmedik şekilde etkileyici olduğunu da söyleyebiliriz. Platform oyunları günümüzde fazlasıyla değişkenlik göstermiş durumda. 90’ların sonu ve 2000’lerin başını domine etmiş üç boyutlu platform oyunlarını artık göremiyoruz. Bu klasik janr, yerini Rayman, Ori and the Blind Forest, Mark of the Ninja gibi iki boyutlu şaheserlere bıraktı. Bu nedenle 2016 yılında Ratchet & Clank gibi kült bir ismi yeniden canlandırma fikri riskli bir hareket aslında. Öyle ki yapımcı Insomniac Games dahi 2016 için duyurduğu oyunlarını iki boyutlu bir platform oyunu olan Song of the Deep ve platform oyunlarının geleceği olarak görülen VR için Edge of Nowhere ile yapmıştı. Zaten işin doğrusunu söylemek gerekirse bu oyun da bu sene çıkmayacaktı. 2015 yılı için planlanmış olan Ratchet & Clank, filmin pazarlamasına daha fazla fayda sağlar umuduyla 2016’ya kaydırıldı. Lakin Ratchet & Clank çok özel bir seri ve tüm bu gerçeklere rağmen ne zaman çıkarsa çıksın başarılı olmasını hiçbir şey engelleyemiyor neyse ki. SİZİ GOTHAM’A MI ALSAK? Oyun tarihinin en sevilen ikililerini listeleyecek olsak, Ratchet ve Clank rahatlıkla zirveye oynar. Onlarla kapışsa kapışsa Jak & Dexter kapışabilir ancak ki Naughty Dog ile Insomniac Games arasında yıllara dayanan bir kapışma zaten mevcut. Ratchet & Clank’ı bu kadar özel kılansa, nedendir bilinmez başka hiçbir firmanın denemediği şekilde seriye Pixar filmi formülünün yedirilmeye çalışılmış olması. Evet, oyun platform ögelerini harika bir şekilde kullanıyor, aksiyon daima üst seviyeye, keşif duygusu her gezegende ön planda tutuluyor ancak hepsi sırtını kaliteli mizaha dayıyor. Üstelik bunu o kadar başarılı bir şekilde uyguluyor ki, yalnızca karakterler ve diyaloglarla değil, çevresel tasarımlar ve silahların yapılarında dahi bunu kullanmaktan çekinmiyor. Seri her ne kadar Pixar filmi havasında olmayı arzu etse de, çıkışını gerçekleştirdiği 2002’deki teknolojik yetersizliklerle bunu elde etmesi pek mümkün değildi. Şu an baktığımızda ise, gerek hazırlanmış olan film gerekse de bu yeniden yapımla o havayı sonuna kadar yakaladıklarını görebiliyoruz. Ratchet ve Clank’ın da karakter olarak incelikle yaratıldığını belirtmemiz gerek. Birbirinden acayip oyuncaklarla kötülere karşı savaşan ve ailesinin (tüm gezegeninin) başına gelenlerin arkasındaki sır perdesini aralamaya gayret eden Ratchet ile, nüktedan ve sivri dilli yorumlarıyla ona sürekli akıl veren Clank’ın ilişkisi güzel bir Batman ve Alfred yorumlaması aslında. Elbette buradan Ratchet’in geceleri suçla savaşan bir halk kahramanı olduğu anlamı çıkmasın ancak ikili arasındaki etkileşimde bu hissiyatı rahatlıkla yakalayabiliyoruz. Bu oyunda da aynı lezzeti sonuna kadar hissedeceksiniz. İlk oyunla hemen hemen aynı şekilde tasarlanmış olsa da, pek çok yenilik de bizlere sunulmuş durumda üstelik. PIXAR MI YAPTI MÜBAREK Normalde incelemelerde grafikleri en son değerlendirme kalemi olarak ele alırız. Lakin Ratchet & Clank, bir yeniden yapım olmasına rağmen grafiklerde öyle bir atılım gerçekleştirmiş ki, üzerine eğilmemek haksızlık olur. Biz yeniden yapımlarda oyunun mevcut kaplamalarının geliştirilmesine, ışıklandırmaların daha kaliteli seviyeye çekilmesine ve 1080p/60fps standardının yakalanmasına alıştık. Ratchet & Clank ise alışkanlıkları bozarak, ilk oyundaki haritaları sıfırdan tasarlamış. Bölge aynı bölge, gezegen aynı gezegen, ancak yan yana koymasanız bunu anlamanız mümkün değil. Yeni oyunun grafikleri neredeyse bir animasyon filmi kalitesinde ve capcanlı. Üstelik gezegenler de alabildiğine hayat dolmuş. Kısacası, Ratchet & Clank’ın başına sanki bir yeniden yapım değil de yepyeni bir oyun oynuyormuş gibi içiniz rahat oturabilirsiniz. Tek sorun, oyunun sabit 30fps’de çalışıyor olması. Ancak en aksiyonu bol anlarda dahi anlık düşmeler yaşanmadığından bu da bir sorun olmaktan çıkıyor. TEK RAKİBİ WORMS SERİSİ Bildiğiniz üzere bu seri daima enteresan teçhizatları ile ön plana çıkmıştır. Yine birbirinden eğlenceli silahlar bizleri bekliyor. İlk oyundan da bildiğimiz ve elimizden dört tane kamikaze robotu çıkararak düşmanın üzerine salmamıza yarayan Glove of Doom yine bizlerle örneğin. Ancak gelişmeye önem veren bir yeniden yapım olması sayesinde, seri içindeki sevilen başka silahları da oyuna eklemiş yapımcı firma. Özellikle etkisi altına aldığı herkesin dans etmesine sebep olan bir disko topu fırlatan Groovitron ve düşmanları koyuna dönüştüren Sheepinator’ın buraya da eklenmesine biz çok sevindik. Serinin fanatiklerinin ayrıca sevdiği Mr. Zurkon’un da 2016 model Ratchet & Clank ile geri döndüğünü belirtelim. İşte bu farklı tat, bu serinin bu denli sevilmesinin en önemli nedeni. Bu oyunla birlikte seriye ilk kez eklenen Pixelizer isimli silahla, bu denli fantastik bir görsellikte düşmanları 8 bit hallerine döndürmek inanılmaz keyifli. Tabii bu enteresanlık yalnızca silahlarla kısıtlı değil. Clank’ın oyunun ilerleyen kısımlarında bir jet pack’e dönüşebiliyor olması ve özel ayakkabılarla tellerde kayabiliyor olmamız da ayrı güzellikler. Insomniac Games, yalnızca bu serinin en iyi yanlarını toplamakla kalmamış, Sunset Overdrive gibi farklı oyunlarından öğrendiklerini de buraya ustalıkla taşımasını bilmiş. KEŞFEDECEK BİR DOLU DÜNYA Oyun genel anlamda birbirinden farklı gezegenleri ziyaret ederek, düşman birliklerinin tamamını yok etmek üzerine kurgulanmış durumda. Ancak tıpkı gezegenlerin yapısı gibi, düşmanları yok etme şekli de her gezegende farklılık gösteriyor. Kimi zaman bire bir kapışmak, kimi zaman Clank ile birbirinden ilginç bulmacaları çözmek ve hatta kimi zaman da uzayda mekikler arası çarpışmak gerekebiliyor. İşte bu çeşitlilik, oyun boyunca bir an olsun sıkılmadan ilerleme isteğinizi körüklemiş oluyor. Daha da güzeli ise, oyunun, gelişimi çok iyi bir şekilde teşvik eden yapıda kurgulanmış olması. Zaten fazlasıyla ilginç olan silahlar, geliştikçe bambaşka haller alarak güçlerini ve eğlencelerini katlıyor. Bu gelişmeleri elde edebilmek için gezegenleri keşfetmek ve kuytu köşe ne varsa toplamak gerekiyor. Geliştikçe de, daha önce ulaşamadığınız noktalara ulaşabilir hale geliyorsunuz. Yani anlacağınız işin içinde biraz yumurta-tavuk ilişkisi var. Bu da çoktan temizlemiş olduğunuz gezegenlere geri dönmek ve her gizemi ortaya çıkarmak için itici bir güç oluyor. Yapımcı ekibi özellikle keşif duygusunu körükleyen bölüm tasarımları için ayrıca kutlayalım. ÖRNEK OLMASI ÜMİDİYLE Tüm oyunu zaten seriden alışık olduğumuz isimler seslendiriyor. Film için kadroya katılan iki önemli isimden Paul Giamatti’nin sesini oyunda da duyabilirken, Sylvester Stallone’yi duyamamış olmak bizi bir nebze üzdü. Ancak en büyük derdimiz bu olsun diyor ve filmde yeterince tadını çıkarırız diye düşünüyoruz. Yeniden yapımlardan gına geldi hepinize, biliyoruz ancak Ratchet & Clank’a ön yargı ile yaklaşmamanızı tavsiye ederiz. Bir saniye olsun sıkılmayacağınız, tamamında keyifli bir gülümsenin eşlik edeceği bu macerayı kaçırmayın deriz. DETAYLAR Eğer 2002 yılında çıkmış olan Ratchet & Clank’ı oynamışsanız, bu karakteri mutlaka hatırlıyorsunuzdur. Ve şu geldiği noktayı görmek eminiz sizi de oldukça etkiliyordur. Karakterimizi bir saniye görmezden gelerek, şu çevrenin tasarımlarına biraz hayran olur musunuz rica etsek? Bu oyuna yeniden yapım demek verilen emeğe hakaret gerçekten. Yazımızın içinde pek çok farklı ve absürt silahın oyunda yer aldığından bahsetmiştik. Bu şapşal şapşal bakmakta olan koyun da, bu silahlardan biriyle vurulmuş bir düşman aslında. Evet, o kadar karşılaştırıp durduk, bir de siz kendiniz görün istedik. Yukarıda, yeniden yapılmış oyunun ilk halini görüyorsunuz. Dönemine göre harikaydı, o ayrı… PUANLAMA