Kimi firmalar yeni oyun yapabilmek için doğrudan oyunculara gidip bağış toplama yolunu tercih ederken, kimisi de elde avuçta ne kadar oyunu varsa tekrardan değerlendirme fırsatını tercih etti. İlk Resident Evıl’ın yeniden yapımı sonrası şimdi sıra her şeyin başlangıcına gitmeye geldi. Capcom’un Resident Evil yeniden yapım tercihleri ve sıralaması ile ilgili bir problemimiz var. Serinin başlangıcında pek tabii ki 1-2-3 diye gitmek ve sonrasında her şeyin başlangıcını anlatmak isteyerek 0’a dönmek oldukça makul bir hareket. Lakin yaklaşık 15 sene sonra seriyi yeniden hayata döndürme kararı alındığında, farklı bir şeyler yapabileceğin anlamına geliyor bu. Mesela çok rahatlıkla 0’dan başlayıp, seriye normal sırasından devam edebilirlerdi. Hadi o olmadı diyelim, oyunların normal çıkış dizilimine göre de hareket edebilirlerdi. Ancak ikisini de tercih etmediler. Bunun yerine önce Resident Evil 1’i arkasından da 0’ı önümüze sundular. Bu bize ilginç geliyor, sebebi ne olabilir ki yani? Aslında hepsinden de öte, 0-1-2-3 tek bir paket halinde, hepsi elden geçmiş olarak sunulmalıydı ya neyse. Ticari kaygılar düşünülünce bunun imkansız olduğunu hepimiz biliyoruz zaten. . ULAŞILMAZI OYNAMAK Resident Evil 0, 2002 yılında ilk olarak GameCube’a arkasından da Nintendo Wii’ye çıkmış bir oyun. Serinin üç ana oyunu sonrası, her şeyin nasıl başladığını anlatmak adına hazırlanan, aslında Nintendo 64’e göz diken ancak içerik büyüyünce GameCube’u beklemek zorunda kalan bir yapım. T-virüsünün kökenlerine değinen bir oyunun neden yalnızca GameCube’a çıkmış olduğu da ayrıca sorgulanması gereken bir konu. Serinin tüm ana oyunlarında PlayStation merkezde yer alırken, Zero ile farklı bir yola sıçramak şaşırtıcıydı. Bu da en basitinden Resident Evil 0’ın bir yan oyun olduğunu kabul etmemiz gerektiğini gösteriyor aslında. Bu gerçek neden önemli? Çünkü seriyi uzun yıllardır takip eden insanlar geçmişte eğer GameCube veya Wii sahibi olamadıysa, bugüne dek bu oyunu oynama şansını da bulamadı. Yani 14 yıldır ulaşılması oldukça zor olan bir oyundan bahsediyoruz burada. Tam da bu nedenle Resident Evil 0: HD Remaster, uzun yıllardır eyleme dökülen yeniden pişirip sunma sistemin en doğru tercihlerinden birisi olarak rahatlıkla kabul edilebilir. Peki bu oyunu ilk kez oynuyorsanız ne düşüneceksiniz? “Vay be, ben neler kaçırmışım?” demeniz bizce oldukça düşük bir ihtimal. Daha ziyade; “Eh fena değilmiş ancak oynamayarak da çok şey kaybetmemişim aslında” diyerek hayıflanacağınızı tahmin ediyoruz. Çünkü amansız Resident Evil takipçileri zaten ne yapıp edip oynamışlardır bu oyunu, çok da fanatik olmayanlar içinse “eh” olası bir tepki. Bunun nedeni son zamanlarda fazlasıyla alışık olduğumuz Resident Evil formülünün dışına çıkılması ve saçmalanması da değil aslında. Çok daha temel bir sorunu var oyunun; heyecan verici bir hikaye sunmak ve korkutmak konularında başarısız olması. . ÇILGINLIK İŞTE BÖYLE BAŞLADI Hikayemiz, Umbrella’ya ait bir trenin nereden geldikleri belirsiz sülükler tarafından saldırıya uğraması ile başlıyor. Yaşananlarda parmağı olduğu çok bariz esrarengiz bir karakterin bir görünüp bir yok olması arasında bambaşka bir olay daha patlak veriyor. Raccoon City’nin hemen dışında yer alan Arklay Dağları’nda yaşanan cinayetleri araştırmak için gönderilen S.T.A.R.S. timi, elbette bir sorunla karşılaşıyor ve ekibin içinde yer alan Rebecca Chambers kendisini gizemli trende buluyor. Çok kısa bir zaman içinde zombiler tarafından kuşatıldığını fark etmesi yetmiyor, bir de trende 23 kişinin ölümünden sorumlu Billy Coen ile bir arada olduğunu öğreniyor. Sorun üstüne sorunla cebelleşen karakterimiz, Billy ile ortak hareket etmediği takdirde bu kabustan kurtulamayacağını fark ederek garip bir partnerliğe merhaba demiş oluyor. Şimdi bu partnerlik önemli çünkü Resident Evil 0, tüm seri içinde iki karakteri aynı anda kontrol ettiğimiz ilk oyun olma özelliğini taşıyor. İşin ilginç yanı ise, bunu güncel versiyonlardan çok daha başarılı bir şekilde kotarıyor olması. KEŞKE HEP BÖYLE KALSAYDI Rebecca ve Billy bugün bizlere oldukça sıradan gelen, ancak o zamanlar için yaratıcı bir tercih olarak kabul edilebilecek bir şekilde, birbirlerinin eksiklerini kapatan karakterler olarak yansıtılıyor. Hanım ablamız çok daha dayanıksız olmasına rağmen medikal bilgisi sayesinde etraftan topladığı bitkileri karıştırarak bilimum faydalı ürün elde edebilirken, Billy ise iri yarı cüssesiyle hem ağır engelleri ortadan kaldırabiliyor, hem de çok daha fazla darbe absorbe ediyor. Oyun boyunca karşımıza çıkan engelleri doğru karakteri kullanarak rahatlıkla aşabilirken, aynı zamanda bir karakterin sıkıştığı zamanlarda diğeri ile kurtarma eylemlerine de girişebiliyoruz. Özellikle yapay zeka tarafından kontrol edilen karakterin eylemleri fazlasıyla takdir edilesi. Normal şartlarda yamacımızda duran arkadaş, düşman gördüğünde indirmeden yapamayacak şekilde şartlandırılmıştır. Ancak bahsettiğimiz oyun Resident Evil ve mermi, bu dünyadaki en kıymetli şeylerden birisi. İşte bu nedenle yapay zekanın kontrollü hareket kabiliyetine şapka çıkarıyorsunuz. Siz gerçekten tehlikeye düşmeden rakibe ateş etmiyor, boşuna mermi harcamıyorlar. Böylelikle rahatlıkla plan yaparak, bıçak kullanmayı tercih ettiğiniz düşmanlarda sıkıntı yaşamıyorsunuz. . ARTIK DEVİR DEĞİŞTİ Yazının sonunda oyunun puanını gördüğünüzde biraz şaşırabilirsiniz. Hatta 2002 senesine ait incelemelere bakıp, karşılaştırma yaptığınızda bu şaşkınlığınız daha da artabilir. Ancak bir oyunu incelediğiniz dönemin dinamiklerine göre ele almak zorunda olduğunuzu unutmamalısınız. Evet, 2002 senesinde Resident Evil 0’ı gördüğümüzde pek çok şey bize yeni ve ilginç geliyordu. Ancak artık oyunlarda nelerin yapılabildiğini biliyor, eksiklikleri çok daha net hissediyoruz. Serinin kendisine has (özellikle başlangıç oyunlarında) kamera ve kontrol sistemine laf etmeyeceğiz. Sonuçta oyunu daha zor yapmak için tercih edilmiş, özel bir sistem bu. Ancak bir oyunu HD Remaster yapıyorsanız, teknolojinin kısıtladığı bazı engelleri aşmanız gerekiyor demektir. 2016’da hala karşımıza yeni mekana geçişte yükleme süresi, kapı açılma animasyonu, sancılı menü açılış ve kapanış sekansı ile gelemezsiniz. Bunları elden geçirmek zorundasınız. Sadece grafikleri güncelleyerek ve bir iki ufak rötuş atarak göz boyama devri kapansın bir zahmet. Hele hele, ara sahnelere hiç dokunulmamış ve olduğu gibi aktarılmış olmasını anlamlandıramıyoruz bile. O zaman oyunun isminin sonuna HD Remaster ekini neden koyuyorsun? Resident Evil 0: Revisit de, hepimiz derdinin ne olduğunu anlayalım öyle değil mi? EKSİK PARÇAYI TAMAMLAMAK İSTEYENLERE Enteresan olmaktan uzak hikayesi, çekici olmaya dahi yaklaşamayacak karakterleri, az buçuk geren ancak asla korkutamayan atmosferi ve sahip olduğu sıkıntıları aynen korumasıyla, Resident Evil 0: HD Remaster başarısız bir yeniden yapım olarak dikkat çekiyor. Seriyi çok seven ancak bir türlü oynama fırsatı elde edememiş biriyseniz rahatlıkla deneyimleyebilirsiniz. Ancak mevcut haliyle ne hali hazırda oynamış insanlara yeniden oynamak için bir sebep sunuyor, ne de yeni gelenleri çekebilecek numaralar sergileyebiliyor. DETAYLAR Resident Evil’ın başlangıç oyunlarına özel, ne olduğu hakkında hiçbir fikir sahibi olamamanıza neden olan kasıntı kamera sistemi burada da bizlerle. Son yıllarda çıkmış olan Resident Evil oyunlarının partnerli oynanışı pek tutmamıştı. Serinin bu konudaki ilk denemesi ise bu işi hiç de fena yapmıyor aslına bakarsanız. Grafiklerde öyle dillere destan bir geliştirmeden söz etmek maalesef mümkün değil ancak özellikle ışıklandırmalarda ciddi bir ilerleme kaydedildiğini belirtelim. Bir oyun düşünün ki, oyun içi görüntüleri sinematiklerinden daha kaliteli olsun. İşte Resident Evil 0: HD Remaster böyle nevi şahsına münhasır, nadide bir oyun. . PUANLAMA