Milyonlarca kişi tarafından oynanan ve sonunda 2,5 milyar dolara Microsoft’a satılan MInecraft’ın yapımcısı Mojang’ın yeni oyununun bir kart oyunu olduğunu öğrendiğinizde şaşırmış olabilirsiniz. Ancak Scrolls sizi tahmin ettiğinizden çok daha fazla şaşırtabilir. Video oyun tarihine adını altın harflerle yazdırmış oyunların yeniden yapımları duyurulduğunda biraz içimiz ürperiyor açıkçası. Çünkü bundan 15-20 sene önce piyasaya çıkmış bir oyunun o dönemde verdiği etkiyi günümüzde verebilmesi çok kolay bir iş değil ve bu durum, oyunun zihnimizde yarattığı pozitif algıyı olumsuz etkileyebilme ihtimalini ortaya çıkarıyor. Şimdi baktığımızda sanki tarihin tozlu sayfalarında kalmış gibi görünüyor olabilir ancak bundan üç sene önce Scrolls ismiyle yatıp kalkıyorduk adeta. Bunun sebebi, oyun Mojang tarafından duyurulduktan sonra Bethesda’nın Scrolls ismini beğenmeyerek dava açmasıydı. Argümanları ise kendi oyunları Elder Scrolls ile ilgili oyuncuların kafasının karışabileceğiydi. Günler süren atışmalar yerini mahkeme salonunda çarpışan avukatlara bıraktı. Aslında o dönem konuyla ilgili Minecraft’ın yapımcısı Markus “Notch” Persson tarafından oyun tarihinin en yaratıcı ve ilginç tekliflerinden birisi gelmişti. Persson, tıpkı Game of Thrones’da Tyrion’ın yaptığı gibi dövüşle yargılanma (Trial by combat) talep etmiş ve Bethesda’ya Quake III oyununda meydan okumuştu. Elbette bu teklif karşılık bulmadı ama gerçekleşseydi efsane olabilirdi. Sonuçta davayı kazanan Mojang oldu ve karşımıza Scrolls isimli bu güzel oyun çıktı. SATRANÇ GİBİ Bugün toplanabilir kart oyunlarından bahsediyorsak bunun yegane sebebi Magic: The Gathering’dir. Bu oyun uğruna dirseklerini masa kenarlarında parçalayan insanlar, bugün aynı şeyi dijital ortamda gerçekleştiriyor. Magic ismi yeni oyunlarıyla dijitalde hala adından söz ettirmeye devam ediyor. Ancak Blizzard’ın Heartstone’u savaş alanına sokmasıyla birlikte işin rengi birazcık değişti. Çıkardıkları her oyunda olduğu gibi burada da zirveyi ele geçirmeleri hiç de zor olmadı. Scrolls, uzun süre boş kalan bu türün yeniden canlandığı dönemde hayat bulmayı tercih eden bir oyun. Markus “Notch” Persson ve Jakob Porser, bu türe girişirken hem farklı bir şey denemeyi hem de sektörün eksikliğini hissettiği yapıları sunmayı hedefledi. İstedikleri şey, toplanabilir kart oyunları ile geleneksel masa üstü oyun mekaniklerini harmanlamaktı. Ortaya çıkacak sonuç, taktiksel bir strateji oyununu işaret ediyordu. Bugün baktığımızda Scrolls ile bu hedeflerin büyük ölçüde tutturulduğunu görüyoruz. Piyasadaki diğer kart oyunlarıyla karşılaştırıldığında satranç oynadığınız hissini verebilen en başarılı yapım olmuş kesinlikle. Oyunun savaş alanı da buna uygun. Her iki tarafın da 3x5 boyutlarında belirlenmiş kişisel bir alanı var ve bu alan üzerinde tur bazlı olarak mücadeleler veriliyor. Oyunun amacı, her iki tarafın da en arka sırasında yerleşmiş olan 5 idol heykelinden 3 tanesini yok etmek. Bunu ilk başaran taraf oyunu kazanıyor. Ancak rakibinize ulaşabileceğiniz beş yol olması, oyunun tüm gidişatını değiştiren taktiksel bir durum. Hangi yoldan saldıracağınız ve bu sırada hangilerini savunmasız bırakacağınız, bunları yaparken rakibi yemleyip yemlemediğiniz, tuzaklarınız gibi sayısız öge Scrolls’un incelikle işlenmiş yapısının parçalarını oluşturuyor. Üstelik tüm bu kararları tek bir tur içinde vermeniz lazım. Çünkü bu oyunda anlık saldırı gibi bir şey söz konusu değil ve bu yüzden hem saldırı, hem de savunma hamlelerinizi iyi düşünmeli, bir sonraki turda rakibinizin yapabileceklerini öngörebilmelisiniz. Tüm bunlar birleştiğinde kafanız birazcık karışmış olabilir. Bu çok doğal çünkü Scrolls öğrenmesi ve özellikle ustalaşması çok da kolay olmayan bir oyun. Hatta türe aşina olmayanlar için başlangıç oyunu olmaması gerektiğini dahi söyleyebiliriz. Heartstone bu göreve daha uygun bir yapım mesela. Scrolls, hali hazırda kart oyunu sistematiğini bilen ve daha zorlayıcı mücadeleler arayanlara hitap eden bir yapım. Tam da bu nedenle eğer bu yapıda bir oyuncuysanız ve karşınıza da tecrübeli birisi gelirse tadına doyum olmayan maçlar sizleri bekliyor demektir. İki konuya hakim olan oyuncunun maçları Scrolls’ta izlemesi dahi keyifli anlara sebep oluyor. Ancak olur da tam tersi yapıda biriyle karşılaşırsanız işte o zaman yandınız demektir. Düşünmekle geçen tur zamanları, bitmek bilmeyen hamleler derken sonsuzluğa uzanan maçlar yaşamanız fazlasıyla olası. Zor olmasından dolayı fazla uzun süren maçlara gebe olması Scrolls’un nadir eksilerinden birisi. FEDAKARLIK ZOR İŞ Oyunda kartlara Scrolls ismi veriliyor ve oyunda dört farklı kaynaktan kart desteleri mevcut. Her bir kaynağın farklı bir görselliği ve daha önemlisi oyuna farklı bir etkisi bulunuyor. Growth (Doğa-Hücum), Order (Şövalye-Güçlendirme), Energy (Makine-Direkt Hasar) ve Decay (Zombi-Güçsüzleştirme) olarak ayrılan bu kaynaklar, nasıl bir oyun stratejisi belirleyeceğinize göre setler halinde kullanımınıza hazır durumda. Başlangıçta kullanmanız için oyun size Growth kaynağından bir deste veriyor ancak ilerleyebilmek ve daha güçlü olabilmek için her kaynaktan karta ihtiyaç duyuyorsunuz. Scrolls’un en ilginç özelliklerinden birisi de feda etme mantığında karşımıza çıkıyor. Maçlara başladığınızda güçlü kartları kullanabilmek için kaynağa ihtiyaç duyuyorsunuz veya rakibinizin oynadığı kartlara karşı avantaj elde edeceğinizi bildiğiniz bir kartı çekmek için beklediğiniz de oluyor. İşte bu durumlarda oyundaki kartlarınızı feda ederek kaynak elde edebiliyor ya da iki yeni kart çekebiliyorsunuz. Tabii bu durum başta bahsettiğimiz taktiksel yaklaşımı daha da körükleyen bir şey. Çünkü bir süre sonraki elinizdeki destede neredeyse hiç güçsüz kart yer almaz hale geliyor ve hangi kartı ne zaman feda edeceğiniz oyunun tüm gidişatını değiştirebiliyor. PARANIZ CEBİNİZDE KALSIN Bildiğiniz üzere bu tarz oyunlarda firmalar paranın büyük bölümünü oyun içi satışlardan elde eder ve başarılı olmak için para ödemenizi zorunlu kılar. Scrolls, bu noktada da farkını ortaya koyarak kendisine daha fazla sempati beslememize neden oluyor. Evet, oyunda gerçek parayla alışveriş yapabiliyorsunuz. Ancak bunu yapmak zorunda değilsiniz. Çünkü parayla alabildiğiniz her şey aynı zamanda oyun içinde kazandığınız altınlarla da alınabiliyor ve Scrolls, sizi altınla ödüllendirme konusunda fazlasıyla cömert bir oyun. İster gerçek bir insan, isterse de yapay zekaya karşı olsun bir maç yaptığınızda, kaybetseniz dahi altın alıyorsunuz. Ayrıca oyunda yer alan kart paketleri gerçekten çok uygun fiyatlara sahip. Yani çok hızlı bir şekilde kart destenizi büyütmeniz zor bir iş değil. Bize göre Mojang’ı oyun içi unsurlarla alışverişi fazlasıyla sıkıntısız bir boyutta tuttuğu için kutlamak gerekiyor. Alışveriş yaparken ne çıkacağı belli olmayan desteler alabileceğiniz gibi, belirli bir kaynaktan rastgele kart tercihi de yapabiliyorsunuz. Ama diyelim ki çok spesifik bir karta ihtiyacınız var ve çıksın diye onlarca deste almak istemiyorsunuz. Burada da karaborsa devreye giriyor ve diğer oyuncuların sattığı kartları rahatlıkla destenize ekleyebiliyorsunuz. FARKLI BİR ŞEYLER ARAYANLARA Toplanabilir kart oyunları hiçbir zaman herkese hitap eden oyunlardan olmamıştır. Scrolls da bu konuda istisna değil. Hatta dediğimiz gibi, türü sevenlerin dahi belirli bir kesimine uygun bir hali var. Ancak satranç oynar gibi hamlelerde bulunduğunuz, taktiğin ve zekanın konuştuğu savaşların yer aldığı bir oyun arıyorsanız doğru yerdesiniz. Bu oyunun Minecraft’ın yarattığı etkinin bir benzerini yaratması elbette mümkün değil ancak Scrolls aynı usta zekaların elinin değdiği çok belli olan leziz bir yapım olmuş. DETAYLAR Oyunun çizgi film benzeri görselliği oldukça ilgi çekici olmuş. Bu renkli atmosfer, oyunun geri kalanında bulunan ciddi havayı fazlasıyla dağıtmayı başarıyor. Oyunun alışveriş penceresinde haftalık olarak size özel teklifler çıkıyor. İhtiyacınız olan bir kartı deste açmadan şıp diye karşınızda bulabiliyorsunuz. Avatarınız rakiplerinize karşı oyunda sizi temsil ediyor. Başlangıçta özelleştirme seçenekleri çok fazla değil ancak kazandığınız altınlarla bunları da artırabiliyorsunuz. Gerçek kişilere karşı oynamadan önce oyunda yer alan Trial görevlerini denemenizde fayda var. Ancak “hard” zorluktaki görevler klavye kırdırabilir, dikkatli olun. TEKNİK ÖZELLİKLER VE PUANLAMA