İlk uçuşunu 2 Mart 1969 tarihinde gerçekleştiren Concorde yolcu uçağı 26 Kasım 2003’te emekliye sevkedilmişti. Dünyada sesten hızlı uçak olma özelliğini taşıyan Concorde hakkında güzel bir gelişme yaşandı. Gelen son bilgilere göre Concorde yeniden diriltmeyi umuyor ve Amerika’daki yeni yasalar sayesinde, geri dönüşün tamamı güvence altında.
NASA, 2023 yılında büyük Amerika şehirleri üzerinde bir X-59 QueSST prototipini test etmeyi planlıyor. Üç girişim Aerion, Spike Aerospace ve Boom Supersonic uzun uçuşları yarıya indirecek uçaklar tasarlıyor. Geçtiğimiz ay General Electric’in Aerion için yeni bir süpersonik yolcu jet motoru üreteceğini duyurduğunu hatırlatmakta yarar var. Çevreye duyarlı kişiler bu hızlı uçakların çevreye daha fazla kirletici karbon katacağından endişe ediyorlar. Önümüzdeki on yılda süpersonik uçmayı hedefleyen tüm girişimler düşük emisyonları bir hedef olarak ortaya koyuyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Uçuş maliyeti
Uçak uçuş süresinin yüzde 60’ında full power & afterburn kullanmaktadır. Afterburn yakıt tüketimini oldukça artırmaktadır. Klasik bir Concorde 1 yolcusu için 100 km’de 20 litre kerosen tüketmektedir. 6000 km’lik Paris-New York uçuşunda 1 yolcusu için 1.200 litre kerosen harcar. Tek bir yolcunun sadece yakıt maliyeti 1.080 TL’ye ulaşmaktadır. İşletme maliyetleri, uçuşun bakım maliyetleri ile bu rakam katlanarak artar. 2003 yılında bir kişilik bileti 6.000 dolara ulaşmıştır. Uçak tek bir operasyon da 90.000 litre yakıt tüketmektedir. 3 saatlik tek bir seferde uçak 82.000 TL yakıt masrafı yapmaktadır. 1 concorde kaldırmak 6 adet boeing 747 seferine eşdeğer maliyet gerektirir.