Shell, resmi olarak yapılan duyuru ile öğrenildiği kadarıyla ABD Kaliforniya’daki tüm hidrojen istasyonlarını kapatıyor.
Otomobil sektörünün geleceğinde tamamen elektrikli araçlar ile beraber hidrojen temelli araçlar da yer alıyor ancak hidrojen konusunda ilerleme umut edilen seviyede yer almıyor, hatta süreci geriye iten adımlar da oluyor. Örneğin bugün Shell firmasının ABD Kaliforniya’daki tüm hidrojen istasyonlarını kapatacağı açıklandı. Burada toplam yedi farklı istasyonu kapatma kararı alan firma, buna neden olarak hidrojen tedariğindeki zorlukları ve diğer dış piyasa faktörlerini gösterdi. İşletmenin hidrojeni depolama ve uygun şekilde kullanılabilir halde tutmak adına yüksek maliyet yarattığı bilinen hidrojen istasyonları, halen çok ama çok az kişiyi ilgilendiriyor çünkü yollarda (ABD pazarında da) az sayıda hidrojenli otomobil yer alıyor.
Hidrojen konusunda en son General Motors (GM) ve Honda gündeme gelmişti. Çünlü iki firma 2017 yılında ABD’de kurulan ortak girişim şirketleri “FCSM (Fuel Cell System Manufacturing)” üzerinden, çok farklı konumlarda kullanıma uygun hidrojen yakıt hücrelerinin üretimine Michigan merkezli olarak başladıklarını duyurdu. Hidrojen yakıt hücreleri yakıt olarak sıkıştırılmış hidrojen kullanıyor ve sadece su buharı çıkardıkları için çevreye olumsuz bir emisyon oluşturmuyor. Bu teknolojiyi araçlarına getirmek için çalışan çok sayıda firma bulunuyor, bu konuda elbette GM ve Honda da önemli gelecek planları yapıyor.
Hidrojen konusunda Güney Koreli otomobil devi Hyundai de çalışmalar yapıyor. Firmanın hidrojen tarafındaki en son çalışmaları hakkında Hyundai Türkiye’nin açıklaması şöyle olmuştu: “Hyundai Motor Company, gelecek nesillere daha temiz bir çevre bırakmak adına çalışmalarına ve yatırımlarına tüm hızıyla devam ediyor. Kore’deki mevcut hidrojen ekosistemini uluslararası arenada paylaşarak hızla büyütmeyi ve iklim değişikliğine daha aktif bir şekilde yanıt vermeyi amaçlayan firma, Koreli ortaklarıyla hidrojen projeleri hakkında vaka çalışmaları ve danışmanlık yapacak.
Şirket, ‘Atıktan Hidrojene’ sürecini de tanıtarak geri dönüşüme ağırlık verecek. Hidrojen üretim yönteminde etkin bir rol almayı hedefleyen Hyundai, gıda atıkları, kanalizasyon çamuru ve hayvan gübresi gibi organik atıklardan elde ettiği biogazla temiz hidrojen üretecek. Atık kaynak kullanımı yoluyla çevre dostu bir enerji kaynağı üretirken aynı zamanda metan gibi yabancı maddeleri de ortadan kaldıracak.
Şirketin atıktan hidrojene doğru olan tüm üretim süreci, iklim değişikliğine büyük katkıda bulunan metanın azaltılmasının öneminin altını çiziyor. Ayrıca, çevre dostu mobilite, enerji üretimi ve endüstriyel kullanım için metanı atıklardan hidrojene dönüştürerek biogaz endüstrisini de aktif olarak destekliyor. Güney Kore’deki atıklardan hidrojene dönüştürme tesisleri, günde yaklaşık 500 kilogram hidrojen üreterek yenilenebilir enerji kullanımı yoluyla karbon nötr bir yaklaşıma da katkıda bulunuyor.”