İkinci el otomobil sektörünün önemli kaynaklarından arabam.com, kullanıcı tercihlerini içeren dikkat çekici bir araştırma gerçekleştirdi.
Tedarik sıkıntılarına ek olarak döviz kurunda yaşanan negatif ivmelenmeyle birlikte Türkiye’de otomobil sahibi satın almanın hiç olmadığı kadar zor olduğu bir dönemden geçiyoruz. Sıfır kilometre araçlarda yaşanan adeta geleneksel aylık zamlanmalarla birlikte tüketiciler için erişim aralığı da her geçen gün açılıyor. Sektörün önemli 2.el araç ilan platformu arabam.com, bu kapsamda Türkiye’de yaşayan araç sahiplerinin sıfır km. ve ikinci el araç tercihleri ile ilgili satın alma davranışlarını içeren araştırmanın dikkat çekici sonuçlarını paylaştı. Kasım ayında 810 kişinin katılımıyla gerçekleştirdiği araştırmasına göre tüketicilerin ikinci el araç tercih etme sebebi daha ekonomik olması ancak ikinci eldeki fiyat artışını gören bazı tüketiciler de yönünü sıfır araçlara çeviriyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Kullanıcıların ilk tercihi ikinci el otomobil
Araştırmanın detaylarına baktığımızda, katılımcıların yüzde 71,7’lik kesiminin şu an araç alsa ilk olarak ikinci el araç tercih etme eğiliminde olduğunu görüyoruz. Buna karşılık yüzde 28,3’lük taraf ise ise sıfır km. araç tercih edeceğini söylüyor. İkinci el tercih edeceğini söyleyenlerin yüzde 58,9’u daha ekonomik olduğu için, yüzde 19,7’si değer kaybının sıfır araçlara nazaran daha az olduğu için tercih edecek olması öne çıkan nedenler arasında. Bununla birlikte yüzde 10,1’i ayağını yerden kessin mantığı ile düşündüğü için, yüzde 5,8’i takas imkanı olduğu için ve yüzde 5,5’i ödeme alternatifleri daha geniş olduğu için ikinci el araçları tercih edeceğini belirtiyor.
Sıfır km. tercih edeceğini söyleyenlerin yüzde %41’i ikinci el araç fiyatları neredeyse sıfır araçlar kadar pahalı olduğu için, yüzde 24,7’si bakım masrafları ile ilgilenmek istemediği için, yüzde 21,1’i aracın ilk sahibi olmak istediği için, yüzde 8,4’ü satın alım işlemleri daha güvenli olduğu için ve yüzde 4,8’i konforlu ve son teknoloji olduğu için sıfır km. araç tercih edeceğini söylüyor. Sıfır araç almayı düşünenlerin aslında ilk tercihinin özellikle sıfır km. otomobiller olmadığı ve ikinci ele yüksek fiyat vermektense bütçesini biraz daha artırıp sıfır araç almayı planladıkları da görünüyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Sıfır km. araç almayı düşünenlere hangi fiyat aralığında araç tercih edeceği sorulduğunda ise tüketicilerin %38,7’si 180.000 TL-200.000 TL aralığında, %35,2’si 200.000 TL-300.000 TL aralığında, %10,6’sı 300.000 TL-400.000 TL aralığında, %6,3’ü 400.000 TL-500.000 TL aralığında, %9,2’si 500.000 TL ve üzerinde araç almayı düşündüğünü belirtti. Araştırma katılımcılarına hangi tarihte otomobil almayı düşündükleri sorulduğunda tüketicilerin %27,3’ü kasım ayı içerisinde, %23’ü 2022’nin ilk üç ayında, %15,3’ü aralık ayında araç almayı düşündüğünü söyledi. Katılımcıların %34,4’ü ise araç alma tarihinin henüz belli olmadığını söyledi.